ljudmixning/mastring

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Somnabula

ljudmixning/mastring

Inläggav Somnabula » 2006-10-06 00:40

Hej, visste inte riktigt vilken tråd jag skule lägga in detta i men hoppas nån här kan ge mig feedback. Jag hållelr på för fullt och finmixar låtar och en film dessutom, tänkte kolla om det är någon här på forumet som vet ett bra program att analysera wavefiler i, t ex att ställa in en svag limiter och då samtidigt få reda på hur stor procent av materialet och/eller var den kommer "hugga". Känns som det mastras alldeles för högt generellt med, är det nån som vet om det finns nån standard för film eller tv?

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2006-10-06 06:27

Adobe Audition (f.d. Goldwave) är bra men tyvärr inte gratis.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-06 07:15

LypsylateX skrev:Adobe Audition (f.d. Goldwave) är bra men tyvärr inte gratis.

f.d. Cool Edit Pro om vi ska vara noggranna...

Adobe Auduition är dock ett väldigt bra och lätthanterligt program. Jag skapar ingen musik själv utan använder programmet för tex spela in kivekonserter från radio och redigera inspelningen. Likaså använder jag det till allmän redigering om jag tex behöver nivåanpassa en samlings-cd eller så.

Jag föredrar faktiskt ver 1.5 framför 2:an eftersom 2:an inte kan vara öppen i flera instanser och spela från alla samtidigt. Klickar jag på det ena fönstret tystnar det andra. Det gör det inte på ver 1.5 och det är då mycket händigare om jag tex vill jobba lite effektivare med att lyssna på en fil medan jag jobbar med en annan.

Vill du testa programmet kan väl det ordnas....

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-06 07:51

Sony Soundforge. Tyvärr vanebildande. Man provar det på egen risk, sen sitter man fast.

Steinberg Wavelab.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-10-06 08:01

Jag använder också Sony Soundforge. Har även testat Adobe Audition. Är stor skillnad i pris på dessa. Har man väl kört in sig på ett program verkar det som man blir kvar. Har dock inte sysslat med några limiteringar. Blir mest klipp, toningar, eq och nivåändringar av inspelat material.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-06 08:22

Soundforge har en väldig bra normaliseringsfunktion. Dvs. att rätta nivåerna på låtar till samma vettigga lyssningsnivå. Praktiskt när man plockar ihop låtar till en CD.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2006-10-06 09:56

Bill50x skrev:f.d. Cool Edit Pro om vi ska vara noggranna...

Ja, se på sjutton. Så fel man kan minnas. :)

F.ö. var Goldwave bra förr, någon som har koll på hur det är idag?
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2006-10-06 13:49

Rent generellt, om du inte har erfarenhet av att mastra (limitera ditt material) så kanske du bör lämna ut detta till någon som är professionell på området!

Om du bara behöver normalisera materialet så finns den funktionen i dom flesta (proffesionella) ljudediteringsprogram. Jag själv använder och rekomenderar Magix Samplitude/Sequoia. -- men frågan bör väll igentligen ställas; vad jobbar du i för mjukvara nu?

Skall du limitera professionellt så finns det ett gäng plugins för detta, jag som jobbar med akustisk musik undviker dessa maniskt, men det finns minst en duktig mastringteckniker på faktiskt.se och han kan kanske fås att yppa vilka som bör undvikas...

/ptr

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-06 13:54

Jag har testat Waves L2 och L1 för maximering och de fungerar förvånansvärt bra, MEN GLÖM INTE ATT ALL LIMITERING PÅ SLUTMIXEN DEGRADERAR LJUDKVALITETEN AVSEVÄRT.
Senast redigerad av Morello 2006-10-06 13:54, redigerad totalt 1 gång.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-06 13:54

ptr
Magix tror jag bara normaliserar på toppvärdet.
I Soundforge kan man välja topp eller RMS vilket jag gillar.
Men jag kan ha fel om Magix och toppvärdet.
Jag använder inte den funktionen i det programmet.

Användarvisningsbild
kapetanski

Inläggav kapetanski » 2006-10-06 21:19

Ah, jag bytte mailadress på mitt konto men det funkade inte så jag fick skapa ett nytt konto lite fult men men. Jag har testat många av programmen som ni nämner men har inte hittat den funktionen som jag är ute efter. Grejen är att jag har 24 bitars mixar som jag ska mastra ner till 16 bitar. Svårt att få slutmixen "jämn", och även om man jobbar på att få bort dom högsta topparna så är det svårt att få det bra (genom att editera kanal för kanal), min tanke med limitern är att den endast ska ta dom få stora topparna och därmed öka medelupplösningen för 16 bitarsfilen än om man gått ner till 16 från 24 utan limiter. Självklart beror ju detta på vilket material man använder, tex gäller det klubbmusikl vill man ju ha hyfsat jämnt tryck i hela låten.
Kanske borde skriva ett matlab script som gör det annars, vore fint med en funktion som visar var limitern kommer att trycka och kanske även att den visar den procentuella eller antalet peaks som den tar.
Den plugin som jag använt mest hittills är en plugin av Kjaerhus,
http://www.kjaerhusaudio.com/mpl-1.php

Återgå till Teknikforum