Betonghörn i lyssningsrum

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PaulJohansson

Betonghörn i lyssningsrum

Inläggav PaulJohansson » 2006-10-09 22:49

Hej på er!

Jag har en liten fråga. I mitt vardagsrum som mäter 5.30x5.00 (men har ena hörnet avhugget och därmed är femkantigt), finns en 4-5cm djup insjunkad i det motsatta hörnet, som till skillnad från resten av rummet icke har några gipsskivor utan är av renaste betong. Från golv till tak, vilket är 3.10 minus ca 20 cm stuckatur. Detta "L" mäter 1.20x1.00m Markerat med rött nere till vänster på bilden.

Min fråga lyder, spelar detta någon större roll? Den ena högtalaren står ganska nära detta betonghål, kanske bara 20 ifrån (vilket är mer eller mindre oundvikligt). Kunde jag fylla det här hörnet med stenull och täcka med tyg el motsv? Räcker det att göra något sånt nån dryg meter upp, eller bör det vara alla 3 metrarna? Jag har ingen lust att göra ett sådant ingrepp om det bara ger en minimal inverkan på akustiken. Som det är nu står där bara en stol.

Bifogar en teckning över rummet. Fönstrena börjar på 70 cm, är 190 cm höga och insjunkna ca 25 cm. Täckta med relativt tjocka gardiner.

Dörren är 255 cm hög, 130 bred, insjunken 40 cm. Går att stänga med dubbla dörrar.

http://user.faktiskt.io/PaulJohansson/rummet2.jpg

Jag är också tacksam för övriga, mer allmänna tips angående akustikåtgärder i det här rummet. Hur stor roll spelar det t ex att rummet är femkantigt? Det är nästan kvadratiskt, vilket ju ska vara dåligt... Jag har inte kommit så långt som till att börja mäta frekvenskurvor och sånt. Akustikåtgärder är en del mattor, tavlor, och snart några 1x1 m profilerad skumplast bakom högtalarna.

Fåtöljen motsvarar det närmaste sweet-spot jag kommer, men jag sitter oftare i soffan och lyssnar. Högtalarna är en del invinklade, framgår inte av teckningen.

Tackar och bugar på förhand för all tänkbar input!

Användarvisningsbild
PaulJohansson

Inläggav PaulJohansson » 2006-10-11 13:57

Verkligen ingen som har en uppfattning om huruvida ett betonghörn har stor betydelse i ett lyssningsrum?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-11 14:00

Troligen inte. Betong blir riktigt problematiskt när man har två motstående ytor som är av det. Så verkar det inte vara här.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
PaulJohansson

Inläggav PaulJohansson » 2006-10-11 17:19

Ah, lysande, de står t om i lite mer än 90 grader, kanske 95 eller 100. Gammalt hus. Så samma hyll- och tavlebehandling för betongen som resten mao.

Återgå till Teknikforum