Betongplattor under högtalare?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

BengtO

Betongplattor under högtalare?

Inläggav BengtO » 2006-10-13 08:23

Satt o funderade på detta som vissa använder.. Jag har beställt ett par högtalare som är ca 40x20 (djupxbredd) och hittade fiffigt nog ett par "halvplattor" i samma storlek och som är i jättefint skick ute i en bod som borde vara perfekt under dessa.. Under plattorna tänkte jag ha SD-kuddar så de ligger stabilt o fint mot golvet. De väger väl 5-10 kilo styck då de är ca 5cm tjocka..

Ger detta några ljudmässiga fördelar? Jag har gammaldags ekparkett i rätt bra skick, det jag kan se som en liten nackdel e ju att högtalaren (som är ca 110 cm hög) blir ännu högre men den blir inte för hög för lyssningsplatsen. Om detta är en bra lösning vad bör jag ha mellan högtalaren och plattan? Spikes eller nåt mjukt?

Har ställt plattorna på SD-kuddarna (som f.ö är gjorda för en högtalare som är ca 6-7 kilo tyngre än de jag kommer att få nu) och det känns väldigt stabilt och fint på golvet..

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-13 08:34

Tippar att ormoljeeffekten som vanligt är större än den reella. Ett stadigt sätt är annars att armera och gjuta fast högtalarna direkt i golvet. Det är nog så oljigt det kan bli, förutsatt att man använder rätt HiFi-cement och ultrarent armeringsjärn.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-10-13 09:16

Hur högtalaren placeras påverkar ljudet utan tvivel.. eller snarare KAN påverka.. det beror ju på. Sannolikt så hör man skillnader i de flesta fall. Spikes mellan högtalaren och plattan är inte att rekommendera. Kuddar på båda sidor om plattan om den nu skall användas.

Du bör också ha kuddar som är dimensionerade för både plattans och högtalarens vikt tillsammans (under plattan mot golv). Sedan mellan plattan och högtalaren skall kuddar användas som är anpassade för högtalarens vikt.

Om en sådan lösning skall funka alls så gäller att plattans vikt är avsevärd i förhållande till högtalarens. Ju lättare plattan är ju mer osynlig blir den, och de två lagerna med kuddar får en gemensam ny funktion. Dvs man måste dimensionera om kuddarna.

/Peter

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-10-13 09:24

Flint skrev:Tippar att ormoljeeffekten som vanligt är större än den reella. Ett stadigt sätt är annars att armera och gjuta fast högtalarna direkt i golvet. Det är nog så oljigt det kan bli, förutsatt att man använder rätt HiFi-cement och ultrarent armeringsjärn.

Det är relativt omständigt, och förmodligen rätt fult att gjuta fast ett par pianolackerade högtalare i ekparkett.. Men det blir säkert en utmärkt rumskoppling på detta sätt..

Sen ska jag även börja göra hål i golvet och använda grannens lägenhet som kabinett för mitt lågbassystem.. Jag tror jag behöver ungefär 1100st 12" element för att få en lagom avstämning..

är relativt medveten om att det finns bra och dåliga sätt att placera högtalare på golvet.. SD-kuddarna är anpassade på nåt kilo när för högtalaren+plattans vikt så det bör fungera bra..

Jaja, antar att öronen och ögonen får avgöra..

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-13 09:26

BengtO
Du tog det rätt. :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-13 09:30

Jag tror inte du kommer märka skillnad med eller utan platta på 3 m håll.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-10-13 12:17

Har man ett mjukt golv påverkar man moderna genom att placera ut tunga saker lite varstanns i rummet.

Användarvisningsbild
PerA

Inläggav PerA » 2006-10-13 13:08

Har man ett mjukt golv påverkar man moderna genom att placera ut tunga saker lite varstanns i rummet.

Vad är teorin bakom detta?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-13 13:17

PerA skrev:

Bygger förmodligen på det realfiktiva fenomenet att feta kroppar lite varstans i rummet attraherar mödrar.

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-10-13 13:28

Flint skrev:
PerA skrev:

Bygger förmodligen på det realfiktiva fenomenet att feta kroppar lite varstans i rummet attraherar mödrar.

:lol:

Återgå till Teknikforum