Bränna skivor i Media Player?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Bränna skivor i Media Player?

Inläggav Svante » 2006-10-21 18:15

Jag har länge misstänkt att Media Player gör något med bitarna när man bränner en CD. Idag fick jag det bekräftat när jag försökte bränna Sveriges Radios mångkanalsexempel. Det är DTS-ljud som ligger som en vanlig tvåkanalig wav-fil, men ett brännarprogram måste bränna ut bitarna som de är i wavfilen till skivan. Ändras det det minsta så fattar inte spelaren att det är snålkodat mångkanalljud utan tror att det är tvåkanaligt brus...

Så blev det med Media Player, men inte med iTunes.

Om man rippar skivan som Media Player brände och jämför samplen med orginalfilen, så har Media Player höjt nivån på "ljudet" en aning. Alla sampel her ett aningen större värde.

Är detta en del av loudness race? Försöker de få kopiorna att låta en aning "bättre" genom att få kopiorna att ha lite starkare ljudnivå?

Morr!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-10-21 18:28

Jag bränner alltid mina skivor i Nero och tycker det är överlägset alla andra brännar program.
Media player använder jag inte alls eftersom jag tycker det är segt, och består av 90% skit som man aldrig använder.
Testat Nero?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-21 18:48

JB skrev:Jag bränner alltid mina skivor i Nero och tycker det är överlägset alla andra brännar program.
Media player använder jag inte alls eftersom jag tycker det är segt, och består av 90% skit som man aldrig använder.
Testat Nero?

Jag köpte Nero för många versioner sedan, jag har inte provat sen dess. Ett tag brände jag med EAC, men det slutade funka.

Men nu handlade det om Media Player som brännare (alltså inte om hur jag ska få bränning av DTS-skivor att funka, det är fixat).

Med vilken rätt ger sig MP på bitarna och ändrar dem fast jag inte har bett om det? :evil:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-10-21 18:54

Svante skrev:
JB skrev:Jag bränner alltid mina skivor i Nero och tycker det är överlägset alla andra brännar program.
Testat Nero?

Jag köpte Nero för många versioner sedan, jag har inte provat sen dess. Ett tag brände jag med EAC, men det slutade funka.

Men nu handlade det om Media Player som brännare (alltså inte om hur jag ska få bränning av DTS-skivor att funka, det är fixat).

Med vilken rätt ger sig MP på bitarna och ändrar dem fast jag inte har bett om det? :evil:

Jo, det gör den med den rätt som följer av att Bill the First One To Kill är rikast, och alltså

>>>>>>>>>>> ÄGER<<<<<<<<<<

dig.

Ge upp!

Du blir nu assimilerad! Motstånd är meningslöst.

(utom vid återkoppling, nivåsänkning, skydd mot kortis och... ojdå. motstånd var ju användbart av tusan!!)
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-22 10:39

Jag brände sådan DTS-fil med Nero och den låter bara brus - men jag har å andra sidan ingen multikanals-avkodare. Jag trodde att möjligen skulle vanlig 2-kanal finnas med i paketet. Är det?

Att Media Player skruvar till saker håller jag inte för otroligt och med Windows Vista blir väl dessutom "säkerheten" (att inte kunna spela vad som helst) inbakad...

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-22 10:46

Bill50x skrev:Jag brände sådan DTS-fil med Nero och den låter bara brus - men jag har å andra sidan ingen multikanals-avkodare. Jag trodde att möjligen skulle vanlig 2-kanal finnas med i paketet. Är det?

Att Media Player skruvar till saker håller jag inte för otroligt och med Windows Vista blir väl dessutom "säkerheten" (att inte kunna spela vad som helst) inbakad...

/ B

Nej, såvitt jag förstår är det bara ett DTS-spår man får. Jag har en billig CD (med DTS-logga på framsidan) kopplad optiskt (digitalt = viktigt) till en hembioreceiver. När jag stoppar i skivan (bränd i iTunes) så lyser det en DTS-logga på displejen. När jag stoppar i skivan bränd i Media Player står det PCM i stället och brusar. CCCChhhhhhhh....

Nä, Media Player borde kastas ut.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-10-22 11:26

Man blir ju riktigt arg när man läser sånt här. Varför gör dom det inte till en valbar "finess" om dom nu måste förstöra ljudfilen..?.. Undrar om den klipper signalen om man har en fil som redan är fullt utstyrd?

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-10-22 14:11

Det är alltså lätt att bränna DTS skivor i datorn och att sedan spela upp skivorna i en vanlig CD-spelare underförutsättning att skivan är samplad med 44.1KHz och att man kopplat spelaren till en DTS decoder. Jag någon enstaka DTS-musikskiva som är samplad med 48KHz som alltså bara går att spela på en normal DVD-spelare. Jag har försökt att bränna en skiva från Naxos med 48KHz men det går inte på en vanlig CDR. Det måste vara en DVDR. Jag har i min dator bara en CDR-brännare i funktion medans min DVD-brännare fortfarande efter 1,5 år står i sin kartong. Jag kom just att tänka på om det möjligen går att bränna en DTS-musikskiva från min stationära DVD digitalt till min DVD-recorder som är en Pioneer? Apparater nu för tiden är ju så små att det inte får plats på fronten med någon typbeteckning, men jag tror att den heter DVR 520.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2006-10-22 18:36

Varför kan inte MicroSoft göra program som fungerar, Media PLayer tänker jag på. Med de resurser som står det företaget tillbuds så borde det vara en självklarhet att klara detta, när allehanda "hempulare" och olika andra grupperingar kan göra program som fungerar.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-22 21:05

PeterAkemark skrev:Varför kan inte MicroSoft göra program som fungerar, Media PLayer tänker jag på. Med de resurser som står det företaget tillbuds så borde det vara en självklarhet att klara detta, när allehanda "hempulare" och olika andra grupperingar kan göra program som fungerar.

Jag tror att de som fattar besluten inte är tekniker. Jag ser framför mig hur bossen har frågat teknikern "hör man WMA-komprimering?" svaret blir nej, eftersom bossen inte vill ha en komplicerad utläggning. Bossen drar slutsatsen att allt ska wma-komprimeras och säger till teknikern att göra så. I 95 % av fallen märker ingen nånting. I 3% av fallen tycker folk att det låter bättre (eftersom det blev fullt utstyrt och därmed lite starkare). I 1,9 % av fallen är det audiofiler som märker att wma-komprimering inte är transparent. I 0,1% av fallen funkar det inte att bränna filerna alls, eftersom det var DTS-filer.

Microsoft lever på de första 98 %-en.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2006-10-22 21:20

svaret är givet, de VILL inte göra program som funkar. I detta fallet har någon fattat ett "policy" beslut o sedan är det som det är...

/rickard

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-22 21:22

rikkitikkitavi skrev:svaret är givet, de VILL inte göra program som funkar. I detta fallet har någon fattat ett "policy" beslut o sedan är det som det är...

/rickard

Nja, jag tror snarare att policyn är att göra program som majoriteten TROR fungerar, det för med sig att man "löser" problem som är genuint svåra på tveksamma sätt, även om audiofilerna blir upprörda.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-10-22 21:41

Svante skrev:Jag tror att de som fattar besluten inte är tekniker. Jag ser framför mig hur bossen har frågat teknikern "hör man WMA-komprimering?" svaret blir nej, eftersom bossen inte vill ha en komplicerad utläggning.

Är helt övertygad om motsatsen eftersom bossen med all säkerhet är en högskoleutbildad programmerare också. Däremot så missar MS när det gäller mycket av ljuddelen och när det gäller funktionalitet i Mediacenter.
Mycket av problem uppstår också i översatta versioner av programmen. Själv skulle jag aldrig använda ett svenskt program. Har en känsla av att det inte är marknadsförare och ekonomer som översätter programvaror men fel blir det.
MS programvaror använder ju Kmixer som används av Windows för att spela upp ljud. Sök gärna på Kmixer och resampling på nätet så får ni se på folk som inte gillar att få sina CD resamplade vid uppspelning.
Förmodligen är MS taktik att man hoppas på att dessa fel skall betraktas som en fördel och bli en standard för alla företag.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-22 21:44

Svante skrev:
rikkitikkitavi skrev:svaret är givet, de VILL inte göra program som funkar. I detta fallet har någon fattat ett "policy" beslut o sedan är det som det är...

/rickard

Nja, jag tror snarare att policyn är att göra program som majoriteten TROR fungerar, det för med sig att man "löser" problem som är genuint svåra på tveksamma sätt, även om audiofilerna blir upprörda.

Mjae. Microsoft är ett företag som tjänar mest pengar på den stora massan. Vad några nördar tycker, oavsett om det är ljudfreaks eller hackers, spelar lixom ingen roll.

Visst vill MS göra program som fungerar, det är vad man lever på. Men är man tvungen att exkludera några promille användare på marginalen för att underlätta för 20 % någon annanstans är valet enkelt.

/ B

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2006-10-22 22:29

/rickard

Apropå policy, är inte MicroSoft ISO certifierad. I så fall finns inte heller spårbarhet, kvalitetstänkande och annat önskvärt ur ett kundperspektiv. Nån som vet?

Återgå till Teknikforum