NAD 7240PE & TA940 Pro Sound

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DGR

NAD 7240PE & TA940 Pro Sound

Inläggav DGR » 2006-10-28 13:28

Hej!
Är ny här och vet inte om jag skriver i rätt forum. Hur som helst så undrar jag över en NAD-receiver som jag kom över på loppis häromdagen. Modellbeteckningen är 7240PE och den är i utmärkt skick, närmast som ny, så när som på att tunern inte tycks fungera. Är det lönt att lämna in den för att få tunern fixad, tycker ni? Den har kostat mig endast 250:-.
På samma loppis köpte min kompis en receiver som vi båda tycker är rena fyndet eftersom ljudet väl kan mäta sig med NADens och han bara gav 115:- för den. Problemet är att ingen av oss vet vad för maskin han har köpt eftersom varken han eller jag har sett en sådan receiver i handeln. Den har beteckningen EXPERT TA940 Pro Sound, och när man öppnar skalet på den finner man att den är fylld med Marantz-komponenter. Någon som har en aning om vad detta kan vara för något?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-28 14:06

Känner inte till EXPERT TA940 men hittade en länk som gör det.

http://www.hifigoteborg.se/Expert%20TA-940%20spec.htm

Användarvisningsbild
DGR

Inläggav DGR » 2006-10-28 14:34

Flint skrev:Känner inte till EXPERT TA940 men hittade en länk som gör det.

http://www.hifigoteborg.se/Expert%20TA-940%20spec.htm

Ja, där är den ju!:D Tack för den informationen!
Det är alltså i princip en Marantz-receiver det rör sig om och det förklarar kanske varför den låter så bra?
Om den rent tekniskt kan mäta sig med NADen som jag själv köpte vet jag förstås inte, men åtminstone i mina och kompisens öron är ljudet i den fullt i klass med NADens. För 115 pix torde man i alla fall inte få tag på något nytt som är tillnärmelsevis lika välljudande. :wink:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-28 14:48

Jodå, dom kunde bygga förstärkare på 70-talet med. Det var ju i vevan när dom europeiska tillverkarna började få problem. Då lät imortörerna bygga elektroniken i Japan men högtalarna på något snickeri i Sverige för att hålla nere fraktkostnaderna. Lät bygga i japan förresten. Det var nog bara så att man köpte en modell som var i produktion och satte sitt eget namn på den. Expert som från början hette Linkopia hittade tydligen Superscope/Marantz. Sonab lät Luxman bygga en reciver som hette R2000 osv.

Återgå till Teknikforum