Problem med skivspelare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Zamot

Problem med skivspelare

Inläggav Zamot » 2006-11-06 01:49

Jag har ett litet men ack så irriterande problem med min skivspelare, en ny Dual CS 455-1 och undrar om någon vet en lösning eller om jag måste skrota skiten. Problemet är att på vissa av mina 45-varvare finns näst intill maximalt med musik på varje sida, och vid spelning av dessa åker pickupen tillbaka strax innan skivan spelat färdigt.

Jag har rätt dålig koll på tekniken bakom dessa apparater och vet knappt vad tonarms-motvikt, nåltrycksinställning och antiskating egentligen innebär, men jag har i alla fall skruvat på dessa på alla möjliga sätt utan resultat. Finns det något jag kan göra åt detta eller är det bara så den är?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-11-06 02:21

Heh, jag hade samma problem (jag har åtminstone två skivor med musik som går ända ut i sista "evighetsloopen" (vad kallas det spåret???))... så jag lyfte på skivtallriken till en gammal Akai och kopplade loss nån metallarm eller nåt (minns ej exakt) så var den helt plötsligt helt manuell (f.d. halvautomatisk, tonarmsretur). :)

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2006-11-06 05:41

Vet inte om det där går att fintrimma. Kolla manualen!
Det har ingenting att göra med de inställningarna som du nämnde.

Det finns säkert någon automatisk skivspelare som kan spela dina fullknökade fyrtiofemmor, och helt manuella skivspelare kan det garanterat.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-06 05:52

Ibland är det inte bra med automatik... Visst, ett enkelt råd är att byta till en annan skivspelare. Men är du nöjd i övrigt så är det inget bra råd.

Men som det sägs i föregående inlägg, de inställningar du provat med har inte med detta att göra. De är till för att din pickup ska arbeta optimalt. Se till att ha dessa inställningar enligt rekommendation. Ligg dessutom gärna i den övre delen av nåltrycket.

Vad du behöver göra är att lokalisera vad det är som triggar när tonarmen kommer in mot centrum. Det kan vara en mekanisk arm som känner av tonarmsläget, kanske den armen går att böja lite? Det kan vara någon elektrisk sensor, går den i så fall att flytta på?

Det finns standarder för hur långt in innerspåret på LP´n ska ligga och liknande. Vad man kan tänka sig är två saker. Antingen så ligger dina problemplattor utanför standarden eller så är din skivspelare feljusterad. Kontakta säljaren eller generalagenten av spelaren och ta en liten diskussion, problemet är kanske lättlöst?

/ B

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2006-11-06 16:21

På min gamle Dual 1209 från 69 så var automatikem "inprogrammerad" i ett plasthjul med vindlingar. I dom gick en metallarm som kände av när tonarmen skulle gå ner å upp. Den armen gick nog att plocka bort så blev den oautomatisk, dock har jag aldrig testat detta. Automatiken funkade klockrent när den var ny å gör så fortfarande.

Tyvärr blev man blåst på innersta spåret på Sgt Pepper men det går att avlyssna på min nuvarande spelare.

Återgå till Teknikforum