Våglängden > längsta rumsida, vad händer?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Våglängden > längsta rumsida, vad händer?

Inläggav Max_Headroom » 2006-11-06 00:20

Ja, hur fungerar det egentligen när våglängden är avsevärt längre än längsta sidan i rummet, t.ex. en 20Hz ton i ett vanligt vardgsrum á 6×4,5×2,4m. Hur beter sig vågen?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-11-06 00:59

Det är enklast att förstå om man väljer en riktigt låg frekvens och en sluten högtalarlåda som ljudkälla. Högtalarkonen kommer att röra sig långsamt fram och tillbaka och växelvis pumpa upp/suga ur luft från rummet. Ljudtrycket blir detsamma i hela rummet. Lite cykelpump över det.

Eftersom en högtalare som har rak tonkurva i frirymd har ett konutslag som ökar med 12 dB/oktav mot lägre frekvenser (konen rör sig mer och mer ju djupare bas man har) så kommer en sån högtalare att ge en lutning på 12 dB/oktav om den placeras i ett slutet rum.

Det här gäller dock först en bit under lägsta rumsmoden, vilket gör tankeexperimentet om inte ointressant, så i alla fall svårt att använda i sig. Däremot är det bra som en del av förståelsen för de olika frekvensområdena i ett rum.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-11-06 20:52

Kan man säga att vid (i förhållade till rummets storlek) låga frekvenser så blir bettendet mer tryckdominerat och vid högre frekvenser mer vågdominerat?

Det skulle ju (i alla fall för mig) förklara en del av fysiken som ligger bakom det faktum att dämpning av (djup)bas tar sådan jäkla plats (inte bara att ljudvågen är lång, utan vilka effkter detta får).
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-11-06 22:01

Max_Headroom skrev:Kan man säga att vid (i förhållade till rummets storlek) låga frekvenser så blir bettendet mer tryckdominerat och vid högre frekvenser mer vågdominerat?

Tja, det skulle man väl. Jag skulle kanske hellre säga att rummets akustiska impedans är fjädringskontrollerad, men jag förstår hur du tänker.

Så här skulle jag kunna formulera mig, kanske: Vid låga frekvenser uppträder rummet som en enda (liten) kavitet och (ljud-)trycket i det blir ungefär lika överallt. Vid högre frekvenser måste man räkna med vågutbredning för att förstå vad som händer.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-11-06 23:34

Svante skrev:
Det här gäller dock först en bit under lägsta rumsmoden, vilket gör tankeexperimentet om inte ointressant, så i alla fall svårt att använda i sig. Däremot är det bra som en del av förståelsen för de olika frekvensområdena i ett rum.

Men för billjud så är kaviteten så liten att det kan användas.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-11-06 23:36

n3mmr skrev:
Svante skrev:

Men för billjud så är kaviteten så liten att det kan användas.

Hehe, ja eller hanteras.

Återgå till Teknikforum