Enkla, billiga mätgrunkor. Finns det?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2005-10-09 20:20

Jag tror många är intresserade en enkel akustisk mätgrunka.

Typ frekvenssvep & kanske efterklangstid.

Finns det? Länkar? Priser?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-10-09 20:36

Bild

OLP mm4, kabeltestutrustning. Latest shit från LTS. 8O :D :twisted:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Enkla, billiga mätgrunkor. Finns det?

Inläggav Svante » 2005-10-09 21:05

m_persson79 skrev:Jag tror många är intresserade en enkel akustisk mätgrunka.

Typ frekvenssvep & kanske efterklangstid.

Finns det? Länkar? Priser?

Köp en mikrofon till knapparaten du knappar på just nu. Det finns gott om program att mäta med på nätet.

Några finns i min signatur.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2005-10-09 21:17

Bara en (elektret?)mik in i ljudkortet? Räcker ett SB live 5.1?

Hade varit tjusigt med en liten mannick typ som en Palm. 8)

Jag ska köpa ett par piP, men vill först fixa till akustiken så piP:en får bra förhållanden redan från början. Är ingen support till småförändringar direkt. Rättare sagt är jag ingen sann entusiast även om jag tycker att hifi och ljudåtergivning är väldigt intressant.

Högtalarna jag använder nu (B&W DM-4) är också konstruerade att stå dikt an dämpad vägg eller i bokhylla så det är nog en bra högtalare att utgå ifrån.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-09 21:39

m_persson79 skrev:Bara en (elektret?)mik in i ljudkortet? Räcker ett SB live 5.1?

Det går att göra många bra mätningar med SBLive! Och en elektretmik. Det finns flera billiga elektretmikar som funkar bra upp till 5-10 kHz åtminstone. Ofta är det ju i basen man behöver fixa, så det kan vara helt OK med en sån. Du kan slå på Behringer ECM8000, den kostar en halv tusenlapp, men den lär ha en elektretkapsel för några tior i sig. Annars finns det många andra billiga mikar men just behringermiken är nog en av de mer uppmätta så den har du hyfsad chans att få veta hur den är.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2005-10-09 23:15

Så en behringer-mik rätt in i mikingången på SB-kortet? Samt ett av dina fräsiga program.. häftigt!

Eftersom jag bara söker relativa tester (ljudtryck )så behöver man inte kalibrera miken?

PS
Denhära tråden borde inte ha flyttats. Det är inget tekniktips direkt utan en allmän undran angående mätgrunkor.

Flytta tillbaka den till hifi, jag tror många vill veta hur man enkelt kan göra lite akustiska mätningar...

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2005-10-09 23:18

Hur är det med vattenfallsmätningar?

Användarvisningsbild
Claes7

Inläggav Claes7 » 2005-10-09 23:18

jag tror många vill veta hur man enkelt kan göra lite akustiska mätningar...

Japp, det här är mäkta intressant! :D
Hur lättarbetade brukar de där gratisprogramen vara på ett ungefär?

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-09 23:54

Svante, behöver man inte en extern mikförstärkare med fantommatning?

Jag har ett program som heter Rmaa55 tror jag, med det kan man enkelt mäta på sitt eget ljudkort också för att kontrollera frekvensgången där! :) Mätningar med programmet är relativt enkelt och i övrigt finns ju Svantes program som är mycket bra det jag testat! Timdec är iofs det enda jag provat, men det funkade finfint! :)

Svante, vad har du för andra roliga mätprogram? Berätta! :)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Trout

Inläggav Trout » 2005-10-10 12:06

Svante skrev:Det går att göra många bra mätningar med SBLive! Och en elektretmik. Det finns flera billiga elektretmikar som funkar bra upp till 5-10 kHz åtminstone.

Var det inte Morello som skrev nånstans att SBlive hade för hög undre
gränsfrekvens... har för mig jag frågade hur låg, men tror inte jag fick
nåt svar på det. Ska köpa ett bra ljudkort när jag får tummen ur nån
gång...
För tillfället "blindknappar" jag på en sån här:
http://www.behringer.com/FBQ2496/index.cfm?lang=ENG
Går att få det att låta rätt bra, ända tills man byter skiva då man
hittar nya läskiga grejor :roll:

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2005-10-10 16:00

Mitt SB audigy ger inte något förrän 25Hz.
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-10-10 16:39

Svante skrev:
m_persson79 skrev:Bara en (elektret?)mik in i ljudkortet? Räcker ett SB live 5.1?

Det går att göra många bra mätningar med SBLive! Och en elektretmik. Det finns flera billiga elektretmikar som funkar bra upp till 5-10 kHz åtminstone. Ofta är det ju i basen man behöver fixa, så det kan vara helt OK med en sån. Du kan slå på Behringer ECM8000, den kostar en halv tusenlapp, men den lär ha en elektretkapsel för några tior i sig. Annars finns det många andra billiga mikar men just behringermiken är nog en av de mer uppmätta så den har du hyfsad chans att få veta hur den är.

Kalibrering vill man ha, även för enklare bruk. Kalibreringen är alltså en frekvensgångsmätning och en känslighetsmätning.

Problemet med ECM8000 är att den inte är kalibrerad: Det är alltså svårt att veta hur just den ECM8000 man själv köpt är.

Köp en kalibrerad mik från t ex http://www.ibf-akustik.de/2005/index05.html. EMM8 kostar inkl frakt ca 70-80 EUR med försäkringar.
Kalibreringen förefaller pålitlig.

Kalibreringen är dels en ritad kurva, dels en tabell att mata in i program som Speakerworks eller sånt.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-10 19:23

n3mmr skrev:Kalibrering vill man ha, även för enklare bruk. Kalibreringen är alltså en frekvensgångsmätning och en känslighetsmätning.

Ja, jo förstås är det bättre om man vet vad just min mik har för tonkurva, och om det inte är dyrare än så så finns det ju ingen anledning att snåla.

Vad jag menade var att det absolut viktigaste för en som aldrig har mätt någonting är att skaffa sig erfarenhet, att komma igång och labba helt enkelt. Ska man mäta efterklangstid med timdec, eller rumsresonanser med tombstone så går det med i stort sett vilken mik som helst. Och står man i begrepp att bygga en högtalare och väljer mellan att lita på simuleringar/beräkningar och att göra mätningar så är det senare bättre även om inte miken är perfekt.

Bäst är förstås en riktig mätmik för 30 000:-, men säger man att man måste ha det så tror jag man hämmar många från att börja mäta överhuvudtaget. Jag kan tom sträcka mig så långt att om man tycker 700:- är mycket, så köp en kapsel för 11:- hos kjell&co och sätt igång! Lita inte för mycket på resultaten, men lär!

Men den ska vara av elektret- eller kondensatortyp och den ska vara rundtagande. Basta!

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-10 19:25

Svante, kan inte du låna en bra mätmik och några Behringermikar och kolla hur stor skillnaden är? :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-10 19:27

nl1970 skrev:Mitt SB audigy ger inte något förrän 25Hz.

Jo något ger det nog. Menar du -3 dB?

Jag har mätt -3dB 45 Hz som sämst tror jag, det var för länge sen på nåt Yamaha-kort. Då var dessutom kanalerna olika. Kanske var kortet trasigt.

Nu är sånt här ganska lätt att kolla det är ju bara att koppla ihop line in med line out och köra ett svep. OBS att det inte är samma sak som att göra loopback internt på kortet, den tonkurvan är ofta mycket snyggare. En sladd måste till alltså.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-10 19:30

dawen skrev:Svante, kan inte du låna en bra mätmik och några Behringermikar och kolla hur stor skillnaden är? :)

Hehe, jo det kunde man ju göra. Kruxet är att ordna med en plan våg att mäta med. Man ska nog helst vara utomhus, tror jag, vilket är ganska jobbigt. Mja...

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-10 21:53

Äh, så noggrann behöver du inte vara! Det räcker att du mäter på din egen stereo och noterar hur Behringerkurvorna avviker från varandra och den dyrare (förslagsvis kaliebrerade) miken! :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-10-10 22:16

Behringer ECM-8000 se gärna denna länk som jag tidigare nämnt:

www.ele.tut.fi/~artoko/audio/measuremen ... hones.html

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-10-11 07:39

Velleman lär ska ha en billig ljudtrycksmätare.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
LageB

Inläggav LageB » 2005-10-14 17:01

Titta vad jag hittade. En manual för dummies, för sådana som jag trallala..

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=572477

LageB

Användarvisningsbild
LageB

Inläggav LageB » 2005-10-15 12:42

Tjolahopp. Här kommer ännu en link, eftersom jag är så flink.

http://www.diymobileaudio.com/forum/sho ... e=threaded

LageB

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2005-10-21 13:22

sb live! funkar utmärkt, men viktigare än något annat är förståelse för mätresultaten. det är brutalt mkt svårare att tolka mätresultat än att köpa fin mätapparatur
Bikinitider

Användarvisningsbild
Trout

Inläggav Trout » 2005-10-21 15:23

Mina dubier beträffande sblive rörde rumskorrigering, kanske lönar
sig att pröva iaf. nu när man är sjukskriven(igen :evil: ) och har tid att
fytta runt på datorer och experimentera lite.
[quote=frugan] "Djävla oljud" [/quote] i vardagsrummet är ju inte så uppskattat
så man drar sig i det längsta... :wink:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-11-09 09:54

Nån som provat: ARTA - program for the impulse response measurement and for real-time spectrum analysis and frequency response measurements ?
http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/index.htm
Demon ska vara fullt funktionell, förutom spara-funktionen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-11-09 11:41

Svante skrev:

Svante Svante, säg inte sånt: Om man vill veta hur den mik man köper är så måste man köpa en mik som är kollad, just den. Annars kan man köpa 10 ECM8000, slumpvalda ur olika delar av serien och mäta med alla tio, så vet m,an med nån slags sannolikhet hur ens egna ex i snitt är, från andras data.

Slursats: man bör köpa en kalibrerad mik.

Dvs köp en EMM-8cal från IBF Akustik i tyskland, t ex, eller en Girardin-kapsel från vadomnuhette i USA

Inte blir kalibreringen särskilt noggrann;: men en ECM8000 vet du ännu mindre om.
Den kör nog med WMA60 eller 61 den med, och då varierar exemplaren med +- 5-10dB i basen, och resonansen i området strax under 20kHz kan vara vad som från 10kHz till 22 kHz, enligt IBF, ialla fall. Men från 300 Hz till 8kHz duger den väl.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
HSideback

Inläggav HSideback » 2006-11-09 12:36

Jag brukar latja lite med
- En Behringer ECM8000
- Ett M-audio Firewire Solo ljudkort (har riktigt sunkigt ljudkort i laptopen, annars hade nog det funkat precis som Svante är inne på)
- RoomEQWizard

Den kan mäta frekvenssvar, klangtider (vattenfallsplottar), och en massa andra grejer. Dessutom kan den utifrån dessa mätningar göra inställningar i lite olika grunkar vi Midi eller RS232 kablar (Behringer DSP1124P och FBQ2496, TagMcLaren AV32R DP och AV192R AV)

Jag gillar RoomEQWizard skarpt!

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-11-09 17:46

Svante skrev:
n3mmr skrev:Kalibrering vill man ha, även för enklare bruk. Kalibreringen är alltså en frekvensgångsmätning och en känslighetsmätning.

Ja, jo förstås är det bättre om man vet vad just min mik har för tonkurva, och om det inte är dyrare än så så finns det ju ingen anledning att snåla.

Vad jag menade var att det absolut viktigaste för en som aldrig har mätt någonting är att skaffa sig erfarenhet, att komma igång och labba helt enkelt. Ska man mäta efterklangstid med timdec, eller rumsresonanser med tombstone så går det med i stort sett vilken mik som helst. Och står man i begrepp att bygga en högtalare och väljer mellan att lita på simuleringar/beräkningar och att göra mätningar så är det senare bättre även om inte miken är perfekt.

Bäst är förstås en riktig mätmik för 30 000:-, men säger man att man måste ha det så tror jag man hämmar många från att börja mäta överhuvudtaget. Jag kan tom sträcka mig så långt att om man tycker 700:- är mycket, så köp en kapsel för 11:- hos kjell&co och sätt igång! Lita inte för mycket på resultaten, men lär!

Men den ska vara av elektret- eller kondensatortyp och den ska vara rundtagande. Basta!

Du har rätt. Det enda jag hade nåt emot var att du verkar påstå att man kan veta nåt alls om den egne ECM8000 från andras erfarenhet. Det är inte sant. Allt annat du säger är absolut korrekt och rimligt användbart för den ovanaste.

EMM-8cal från ibf Akustik brukar hamna på 700 inkl frakt från Tyskland.
Man behöbver nån förförstärkare inkl kraftmatning till miken. Naqrefs DIYsida innehåller en enkel sån, som lätt kan anpassas.

ECM8000 har P48-matning. Men en billig behringer-mixer för en eller 2 kanaler kostar närmast ingenting. Phonics liknande kostar en halv hundring till, men är lite bättre.

En P48-adapter för EMM-8cal är inte helt trivial men enkel att löda ihop. Fåse om jag orkar lägag upp schemat i kväll.

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2006-11-09 17:54

När jag byggde mina gjutrörs-basabsorbenter använde jag Tombstone och miken som följde med min webbkamera :)
Mätte först i mina lurar för at testa miken och där var frekvensgången rak upp till ca 7khz där det började svänga nåt alldeles fruktansvärt... men jag skulle ju bara mäta upp till 200hz så.

Billigare än så kommer man nog inte undan 8)
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-11-09 20:35

n3mmr skrev:Dvs köp en EMM-8cal från IBF Akustik i tyskland, t ex, eller en Girardin-kapsel från vadomnuhette i USA

Inte blir kalibreringen särskilt noggrann;: men en ECM8000 vet du ännu mindre om.
Den kör nog med WMA60 eller 61 den med, och då varierar exemplaren med +- 5-10dB i basen, och resonansen i området strax under 20kHz kan vara vad som från 10kHz till 22 kHz, enligt IBF, ialla fall. Men från 300 Hz till 8kHz duger den väl.

Nja, i basen tror jag inte variationen är speciellt stor alls mellan olika exemplar men jag kan ha fel (tryckkännande kapslar är väl vanligen linjära i basen?). Vid högre frekvenser börjar det hända saker och den totala känsligheten kan avvika mycket mellan olika exemplar (i fallet Panasonic +- 4dB). Det duger oftast heller inte med bara en kalibrerad lös kapsel, eftersom själva montaget ställer till det senare.

Ibf EMM-8 och Behringer ECM-8000 har båda använt Panasonic WM60-kapslar men den bör de ha ersatt med någon annan vid det här laget eftersom Panasonic slutade tillverka den. Chia-Ping och Transsound har kopior av den.

Användarvisningsbild
PerA

Inläggav PerA » 2006-11-10 12:58

Ska man tex mäta efterklang är det viktigare att veta vad man håller på med än hur välkalibrerad en mic är. Gör man fel (vilket är väldigt lätt under schröderfrekvensen) blir skillnaden större än skillnader i mickens frekvensrespons.

OCH

Problemet med enkla ljudkort är mikrofonförstärkaren, inte line in/ut.
Line som det bara snackats om hittills(som jag försått) är ofta rak o fin.
Preampen är altid betydligt sämre än line, särskilt när 48V behövs, då kan det skilja -5-15dB i lågbasen (20-100Hz) vilket är ett väldigt viktigt område. Och då bratar jag inte SBlive, utan M-audio. WinMLS norrmannen mätte upp ett nytt till mig och det var bedrövligt, men på specen är minsann frekvensresponsen spikrak, för då visas bara line.

Återgå till Teknikforum