Moderator: Redaktörer
m_persson79 skrev:Jag tror många är intresserade en enkel akustisk mätgrunka.
Typ frekvenssvep & kanske efterklangstid.
Finns det? Länkar? Priser?
m_persson79 skrev:Bara en (elektret?)mik in i ljudkortet? Räcker ett SB live 5.1?
Svante skrev:Det går att göra många bra mätningar med SBLive! Och en elektretmik. Det finns flera billiga elektretmikar som funkar bra upp till 5-10 kHz åtminstone.
Svante skrev:m_persson79 skrev:Bara en (elektret?)mik in i ljudkortet? Räcker ett SB live 5.1?
Det går att göra många bra mätningar med SBLive! Och en elektretmik. Det finns flera billiga elektretmikar som funkar bra upp till 5-10 kHz åtminstone. Ofta är det ju i basen man behöver fixa, så det kan vara helt OK med en sån. Du kan slå på Behringer ECM8000, den kostar en halv tusenlapp, men den lär ha en elektretkapsel för några tior i sig. Annars finns det många andra billiga mikar men just behringermiken är nog en av de mer uppmätta så den har du hyfsad chans att få veta hur den är.
n3mmr skrev:Kalibrering vill man ha, även för enklare bruk. Kalibreringen är alltså en frekvensgångsmätning och en känslighetsmätning.
nl1970 skrev:Mitt SB audigy ger inte något förrän 25Hz.
dawen skrev:Svante, kan inte du låna en bra mätmik och några Behringermikar och kolla hur stor skillnaden är?
Svante skrev:m_persson79 skrev:Bara en (elektret?)mik in i ljudkortet? Räcker ett SB live 5.1?
Det går att göra många bra mätningar med SBLive! Och en elektretmik. Det finns flera billiga elektretmikar som funkar bra upp till 5-10 kHz åtminstone. Ofta är det ju i basen man behöver fixa, så det kan vara helt OK med en sån. Du kan slå på Behringer ECM8000, den kostar en halv tusenlapp, men den lär ha en elektretkapsel för några tior i sig. Annars finns det många andra billiga mikar men just behringermiken är nog en av de mer uppmätta så den har du hyfsad chans att få veta hur den är.
Svante skrev:n3mmr skrev:Kalibrering vill man ha, även för enklare bruk. Kalibreringen är alltså en frekvensgångsmätning och en känslighetsmätning.
Ja, jo förstås är det bättre om man vet vad just min mik har för tonkurva, och om det inte är dyrare än så så finns det ju ingen anledning att snåla.
Vad jag menade var att det absolut viktigaste för en som aldrig har mätt någonting är att skaffa sig erfarenhet, att komma igång och labba helt enkelt. Ska man mäta efterklangstid med timdec, eller rumsresonanser med tombstone så går det med i stort sett vilken mik som helst. Och står man i begrepp att bygga en högtalare och väljer mellan att lita på simuleringar/beräkningar och att göra mätningar så är det senare bättre även om inte miken är perfekt.
Bäst är förstås en riktig mätmik för 30 000:-, men säger man att man måste ha det så tror jag man hämmar många från att börja mäta överhuvudtaget. Jag kan tom sträcka mig så långt att om man tycker 700:- är mycket, så köp en kapsel för 11:- hos kjell&co och sätt igång! Lita inte för mycket på resultaten, men lär!
Men den ska vara av elektret- eller kondensatortyp och den ska vara rundtagande. Basta!
n3mmr skrev:Dvs köp en EMM-8cal från IBF Akustik i tyskland, t ex, eller en Girardin-kapsel från vadomnuhette i USA
Inte blir kalibreringen särskilt noggrann;: men en ECM8000 vet du ännu mindre om.
Den kör nog med WMA60 eller 61 den med, och då varierar exemplaren med +- 5-10dB i basen, och resonansen i området strax under 20kHz kan vara vad som från 10kHz till 22 kHz, enligt IBF, ialla fall. Men från 300 Hz till 8kHz duger den väl.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster