subsonicfilter - hur?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PAL14

subsonicfilter - hur?

Inläggav PAL14 » 2006-11-13 10:40

Hur skall man konstruera ett subsonicfilter (om det nu behövs, bara cd och dvd används), vilken brytfrekvens och filterbranthet bör användas?

Med vänlig hälsning

Per Anders Lindström

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-11-13 11:10

Jag kan inte se att det skulle behövas. Filter av denna typ har genom historien mest (?) använts till att ta bort buller från signalen när den kommer från LP-avspelning.

Om du bara använder CD och DVD tycker jag att du glömma hela saken.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2006-11-13 11:32

Nja... håller med att de var mycket användbara för detta. Men nog behövs de fortfarande...

Finns många filmspår som innehåller ljud under 20-25Hz och har man inte skydd finns det ju alltid en risk att man med ett kraftigt slutsteg skjuter ut konen så den pajar... Precis på samma sätt som det kunde ske med en LP...

Men klart att problemet har minskat

Jag har sett en hel del konstruktioner som det beräknade konutslaget hamnar långt utanför vad som är rekommenderat... och så långe bakplattan är så hård som den är kommer bobinen inte gilla att träffa den med hög hastighet vare sig man drar nålen längs en LP eller om man lyssnar på syntetiska muller sekvenser i en film.

Eller har jag helt fel? Spelar man inte under 20-25 Hz länge?

Så jag skulle också vilja veta mer om detta... Har funderat på det själv nu när jag funderar på att anvämnda ACE-bass... Men "linkwitztransform" (heter det verkligen så? Men det är termen jag såg att de använde på en sida som beskrev denna bas EQ metod.) borde ju också kunna ge problem. Sen har jag förstått på diverse datablad att en del subbsteg har en inbyggd basförstärkning.

Återgå till Teknikforum