Kontaktmaterial Maxfas

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Kontaktmaterial Maxfas

Inläggav soundbrigade » 2006-11-15 13:13

Från en diskussion om högtalarkablar på ett elektronikforum kom någon med denna referens:
http://www.impactcoatings.com/getPageById.asp?intPageId=6

Vet någon något mer??
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-11-15 21:15

Fanns en artikel om det i Elektronikvärlden för några månader sedan. Där stod men vad minns jag inte tyvärr. :oops:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-11-16 14:28

Men de påstår inte att den skall ge bättre kontakt än guldpläterade kontakter. Fördelen är enligt länken bättre nötningsegenskaper och i framtiden potential att tillverkas billigare.

För hobby-audio-bruk är nötningen på guldpläterade kontakter inget stort problem och möjligheten att spara några kronor per kontakt gör ingen stor skillnad.
Det är främst massmarknaden och kontakter som mycket ofta kopplas i och ur som är intressanta. Möjligen skulle detta kunna innefatta kontakterna inne i relän, men de brukar vi inte lyckas nöta ut heller.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-11-16 18:31

Naqref™ skrev:Fanns en artikel om det i Elektronikvärlden för några månader sedan. Där stod men vad minns jag inte tyvärr. :oops:

Nu förstår jag varför du skapade "minnestråden" Bild
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2006-11-17 11:25

heter numera Maxthal också, i Kanthals användning.
http://www.kanthal.com/sandvik/0971/int ... endocument

ett mycket spännande material!

/rickard

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-11-17 15:56

Ser ut att vara ett mycket lovande material før industribruk.

Før HiFi, och speciellt High End, ær det førståss odugligt p.g.a. færgen och det låga priset.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-11-17 16:19

Max_Headroom skrev:Ser ut att vara ett mycket lovande material før industribruk.

Før HiFi, och speciellt High End, ær det førståss odugligt p.g.a. færgen och det låga priset.

Om man låter en älg pissa på det så det ärgar lite och lägger till tre nollor på prislappen då??
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2006-11-17 17:32

odugligt p.g.a. færgen och det låga priset.

Ja, för inte ska någon tala om för mig att man kan få välljud med en normal ekonomi. Det där med älgen låter intressant, då kanske man kan sälja kabeln som exotisk souvenir till tyskar och andra.

Eller så kanske det är kvalitén som är viktigast. Men alla kanske inte kan känna att de har "välljud" om de inte har något mycket dyrt, oavsett hur det låter? :?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-11-17 18:53

[quote="Falkis"]
Ja, för inte ska någon tala om för mig att man kan få välljud med en normal ekonomi. Det där med älgen låter intressant, då kanske man kan sälja kabeln som exotisk souvenir till tyskar och andra. [/quote
Jag har en fundering på att fylla högtalarkabel med älgpink - tror det filtrerar bort infraviolett jordtrålar från yttre rymden och ger ljudet en ny dimension (i min plåbok).

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2006-11-17 19:02

Jaa. Jag tror det kan vara gångbart. Strålar från yttre rymden, sisådär 30 ljusår bort, har garanterat en destruktiv inverkan på t.ex. ljudet från kablar och ekoeffekten från tomma plånböcker kan ha en god inverkan på marknaden för audiofila tillbehör. Kan man inte köpa luft på flaska snart, som inte vidareför vibrationer? Det vore i alla lägen något att fundera över.

Återgå till Teknikforum