Närfältsmätning av basreflexport?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

nijo

Närfältsmätning av basreflexport?

Inläggav nijo » 2006-11-19 01:37

Hur gör man rent praktiskt för att göra en närfältsmätning på basreflexporten? Som referens är här en mätning

Bild

I detta fall så är både port och element spå samma baffelsida. Bidraget över 50 hz tror jag inte är representativt för portens bidrag utan kommer från baselementet.

En idé kunde kanske vara att ha två stycken hörtalare stående bredvid varandra fast i motfas. Då skulle rimligtvis direktljud från porten kontra bidgrag från baselementet öka. Men hur brukar man göra?

/jonas

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-11-19 10:05

Miken centrerad mitt för porten och i plan med baffeln brukar jag ha. Här är en port, med tillhörande halvvågsresonans vi 800Hz ungefär. Vid 1600 helvåg och vid 2400 1,5 vågs resonans.

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-11-19 13:10

Mja, det ska ju vara nära (duh). Man bör inte spela så starkt att det bildas turbulens kring mikrofonen, som alltid är det förståndigt att se om det blir någon skillnad vid olika amplitud. Om man misstänker att elementet ger bidrag kan man prova att sätta in en skiva mellan port och element så att det effektiva avståndet till elementet ökar. Det kommer att ställa till tonkurvan högre upp, dock.

Nyckeln är att labba en massa och försöka förstå vad som händer.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-11-19 13:48

Svante skrev:Mja, det ska ju vara nära (duh). Man bör inte spela så starkt att det bildas turbulens kring mikrofonen, som alltid är det förståndigt att se om det blir någon skillnad vid olika amplitud. Om man misstänker att elementet ger bidrag kan man prova att sätta in en skiva mellan port och element så att det effektiva avståndet till elementet ökar. Det kommer att ställa till tonkurvan högre upp, dock.

Sedan är det svårt att jämföra en närfältsmätning av porten med en närfältsmätning av elementet. Och skall man addera dom så behöver man väl ta hänsyn till bl.a fasskillnader och strålande yta, eller?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-11-19 14:09

paa skrev:
Svante skrev:Mja, det ska ju vara nära (duh). Man bör inte spela så starkt att det bildas turbulens kring mikrofonen, som alltid är det förståndigt att se om det blir någon skillnad vid olika amplitud. Om man misstänker att elementet ger bidrag kan man prova att sätta in en skiva mellan port och element så att det effektiva avståndet till elementet ökar. Det kommer att ställa till tonkurvan högre upp, dock.

Sedan är det svårt att jämföra en närfältsmätning av porten med en närfältsmätning av elementet. Och skall man addera dom så behöver man väl ta hänsyn till bl.a fasskillnader och strålande yta, eller?

Apselut, men det är inte omöjligt. Man kan antingen använda ett program som mäter även fasläget (tex lilltrolls svepmäterier) och addera ihop dem komplext, eller så kan man använda två mikrofoner som man adderar ihop analogt med tex en mixer. Mixerreglarna får man ställa så att förstärkningen för den strålande ytan som är minst minskar i samma grad som ytan.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till Teknikforum