Spridning med flera h-element

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Anders

Spridning med flera h-element

Inläggav Anders » 2004-02-22 21:33

Tjenixen!

Jag har funderat lite över det här med spridning då man sätter två högtalarelement i rad vertikalt. Har inte riktigt kommit på varför det blir mindre spridning vertikalt då än med ett element, så som jag uppfattat att det blir?

Skulle vara tacksam om någon kunde förklara detta på ett schysst sätt! :D

Mvh Anders

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-02-22 21:44

Om du tänker dig att du har två perfekt spridande element. Har du bara ett så sprider det jättebra i höjdled. Sätter du dit ett till en bit under så kommer det bli en avståndsskillnad mellan elementen om du rör dig uppåt eller neråt med örat. När den avståndsskillnaden är lika lång som en halv våglängd vid en frekvens så kommer ljuden fram i motfas och släcker ut varandra. Därför blir det mindre spridning, speciellt på lite högre frekvenser.

(för en hög frekvens får man en massa loober i höjdled p.g.a. att ljuden från de båda elementen ibland är i fas och ibland i motfas beroende på vilken höjd du lyssnar)

Blev det begripligt? har inget vettigt program att göra grafer med...

Anders

Inläggav Anders » 2004-02-22 22:12

Då fattar jag precis! det var som jag anade att det skulle vara förstärkning och försvagning av olika frekvenser. Att det inte skulle vara en jämn spridningsminskning.

Tack för hjälpen!

Mvh Anders

Återgå till Teknikforum