Fast mittplupp, rörlig kon

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Fast mittplupp, rörlig kon

Inläggav phloam » 2006-11-27 23:05

Jag blev lite konfunderad den gång jag såg att det finns högtalarelement vars kon inte sitter fast vid delen mitt i centrum (där dammskyddet som brukar bli buckligt :) finns annars?) Varför gör di på detta viset? :)

Hade sökt om jag vetat de korrekta benämningarna...

Tack på förhand!

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2006-11-27 23:07

Fasplugg?

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-11-27 23:24

Koaxialer har en förmåga att ha fast mittplupp.
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-11-27 23:25

Den vanliga lösningen innebär att mittkalotten kommer pressa luft bak mot polstycket. Detta ger kompression och distortion så på kvalitetselement så borrar man ett fett hålgenom polstycket för att ventilera och släppa ut luften/ljudet bakåt.

Man kan tycka att det ändå inte blir bra och helt enkelt bygga bort problemet genom att låta polstycket vara massivt och inte ha någon rörlig del däröver som pumpar luft.

Nackdelen med den senare lösningen kan ju tänkas vara det faktum att ett luftgap kommer att penetrera genom konstruktionen. Den kommer inte vara helt tät, tex. Seas Excel linje. Detta kan ge upphov till blåsljud vid kraftiga konutslag.

Rätt element till rätt jobb, båda lösningarna har existensberättigande. :)

/Peter

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-11-28 00:37

Lite fräckt med element som flämtar i takt med musiken! 8O Upplagt för de som är lite "kinky"! :evil: Man kanske ska vara lite försiktig med vilken platta man lägger på... Vet aldrig vad som händer!
:?:
/J

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-11-28 00:50

Är det inte så att faspluggen kan tillverkas så att den påverkar formen på magnetfältet som spolen fladdrar i? På ett positivt sätt, alltså, vilket är omöjligt att göra (på samma sätt) om man använder mitt-plupp.

Själv tycker jag mittplupp verkar vara att föredra, fler fördelar än nackdelar.

Det har ju även gjorts element med en spider i mitten. Cervin Vega har haft minst en sådan konstruktion. Såg ut som någon ***** antenn i mitten på elementet.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-11-28 00:55

Max_Headroom skrev:Är det inte så att faspluggen kan tillverkas så att den påverkar formen på magnetfältet som spolen fladdrar i? På ett positivt sätt, alltså, vilket är omöjligt att göra (på samma sätt) om man använder mitt-plupp.

Njae. Det är ju bara att göra talspolen längre och dölja faspluggen helt bakom man det är den effekten man är ute efter (ger förvisso ökad massa). Magnetiska korstlutningseffekten som man få i faspluggen (det var därför man bytte material i den mellan B&W805 och dito Signature till ett mer lågresistivt material) kan man få så länge talspolen är i närheten och den rör sig sällan till sptesen på en fasplugg...
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-11-28 09:17

Var det inte Tanoy som tidigare höll på med en del konstiga lösningar på detta ?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-11-28 09:40

Ragnwald skrev:Var det inte Tanoy som tidigare höll på med en del konstiga lösningar på detta ?

Det är inte Tannoys klassiska Dual Concentric du tänker på? Där sitter det en diskant i baskonens centrum.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-11-28 10:48

En fet fasplugg kyler ju en del också. Eminence (tror jag) har tom kylflänsar på faspluggen.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-11-28 20:19

RogerGustavsson skrev:Det är inte Tannoys klassiska Dual Concentric du tänker på? Där sitter det en diskant i baskonens centrum.

http://www.hilberink.nl/codehans/tannoy58.htm
Knepig konstruktion som någon kanske kan förklara ?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-11-28 20:23

Ja, det där är en Dual Concentric med ett diskanthorn i centrum av baskonen.

Återgå till Teknikforum