Elementens placering på baffeln

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-12-27 09:37

Slartibartfast skrev:**Visst borde detta få bli ett eget ord!
Bara om du bjur på öl och en musikstund!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-27 13:38

Slartibartfast skrev:Har också svårt för den debatten, jag ville bara förklara hur jag tänkte då jag tyckte det kändes naturligt med din benämning, efter lite tankeverksamhet. Petimeterkunskap som vad fnuttens matematiska benämning är, gör ju ingen skillnad så länge man förstår vad den gör. Precis som du och Naqref(r) sade.

Jag förstår inte vad det är med dagens ungdom... Det här är ju en fnutt ---> '

:wink:

PS ... vilket förstås betyder att det här är en dubbelfnutt ---> "
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-12-27 14:15

Ja, då är vi alla överens om att baffeln ändå påverkar nivån över en viss frekvens. På nåt sätt, hur det nu skall tolkas ......

Då yxar vi till några bafflar, mäter/räknar fram baffelstöd/baffelsänkning (stryk det som ej önskas) och snidar till ett superfilter som ger spikrak frekvensgång rakt fram. Bra, inga problem längre, nemas problemas.

Fast ändå, vi kan ju dra åt snaran lite till. Elementen sitter där, kanske lite osymmetriskt då. Loobar det inte lite åt sidan .....? ... vid vissa frekvenser .... Äh, det hör man nog inte ......

Ett varv till på garroten ..... den här rackarns spridningen vid kanten, kantreflexer och annat bjäfs ..... äh, det hör man nog inte heller ....

Dåså, då kan man ju ta till valfri baffelstorlek, nåt som passar så lådan blir lagom stor. Fixa till pucklar och baffelstöd med Edge, sen så är det bra. Spikrakt framifrån.

Fast, låter det egentligen exakt lika med olika stora bafflar, även om frekvensresponsen rakt fram är spikrakt lika? Det sprider ju ändå lite olika, och framförallt, vid lite olika frekvenser.

Ett varv till .... börjar bli trångt nu, kan inte andas ..... det börjar bli mycket att hålla reda på .....

Man kanske vill åstadkomma nån viss frekvensgång i spridningen också, på nåt visst sätt som stämmer bra överens med hörseln och stereosystemet.

Då kan man inte använda valfritt stor baffel, bara vissa baffelmått går riktigt bra. Mått inom vissa intervaller, i vissa kombinationer, andra mått går inte alls lika bra.

Jäklar vad lufttomt det blev i lungorna helt plötsligt ........ 8O
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-12-27 14:42

Mäta på högtalare är inte så trivialt som man först kan tro. Det går åt massa mätningar i massor med vinklar innan man med hjälp av såväl hjärtat (filtret) som kroppen (lådan) får till helheten (högtalaren)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-12-27 14:46

Precis.

Plus en väldig massa tankearbete.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-12-28 22:44

Naqref™ skrev:
Max_Headroom skrev:
Morello skrev:Patrikf,

Det är diffrationen som ger upphovd till det så kallade baffelstödet.

Hur då? Ger diffraktionen en (lokal) tryckökning som ger en ökad riktverkan över en viss frekvens?

Nej. Tvärtom. ... utan mer en försvagning vid lägre. Precisa motsatsen av vad du antyder. :) ... Alla som läser till Civilingenjör inom elektronik eller teknisk fysik får lära sig detta i kursen om grundläggande våglära.

Tack för svaret!

Jag läste maskiningenjör, 120p. Vi fick inte läsa något om vågor.

Baffeltödseffketer kände jag ju till, men har liksom aldrig engagerat mig i hur det uppkommer (mer än att det är kopplat till bafflens dimensioner, elementplacering och spelad frekvens). Nåväl, jag hade tydligen fått det om bakfoten. Ordet "baffelstöd" är kanske en aning missvisande...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2006-12-29 12:00

Phons lite längre utläggning ovan speglar nog mina känslor ganska mycket. Man vet inte riktigt vad man vill uppnå helt enkelt.

Angående ELAK-kompendiet som var på tal i en annan tråd nu (och har varit förut), står det något om dessa frågor där?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-29 12:21

JohanS skrev:Angående ELAK-kompendiet som var på tal i en annan tråd nu (och har varit förut), står det något om dessa frågor där?

Jo, jag skrev några sidor om det där, som är specifika för högtalare, Johan har tidigare skrivit några sidor om diffraktion i allmänhet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-12-29 12:38

JohanS skrev:Phons lite längre utläggning ovan speglar nog mina känslor ganska mycket. Man vet inte riktigt vad man vill uppnå helt enkelt.

:D Ja det var nog lite luddigt ... avsiktligt .... :D

Essensen av det jag menade är att det inte räcker med att placera högtalarna rätt på baffeln, man måste ha rätt storlek på baffeln också. Det finns flera rätt storlek, men det finns också många fel storlek.

Föregående

Återgå till Teknikforum