Utstyrning i ljudfiler och annat...

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-12-28 23:45

Jag syftar på SB-låddan. Ursäkta om jag var otydlig.

Produkten ifråga presterar undermåligt och kan inte jämföras med en god CD-spelare.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-12-29 01:57

Morello skrev:Produkten ifråga presterar undermåligt och kan inte jämföras med en god CD-spelare.

Du framhöll väldigt länge att SB3:an jittrade mycket, vilket visade sig vara felaktigt. Alldeles nyligen hävdade du att den uppsamplade. Då visade det sig att du blandat ihop den med en Xbox. När du säger att den inte kan jämföras med en god cd-spelare med vad jämför du? Vilka mätningar stöder du det på?

Jag kan bara konstatera att Stereophile (som har mätt, både SB3:an och ett antal CD-spelare) har kommit fram till en helt annan slutsats kring SB3:ans duglighet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-12-29 10:47

Kolla på mätningarna. Dmm talar sitt tydliga språk. Störnivån och frekvensgången är under all kritik.

Atkinsson ursäktar förvisso en del svagheter med den tveksamma switchmode-nätdelen, men vad har det för relevans förutom att klappa fabrikören lite i ryggen?

Var har jag sagt något om hög jitternivå?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-12-29 10:49

Ni som försvarar SB3 med mätningar kan uppenbarligen inte tolka dem och då kan man ju inte låta bli att fråga varför ni envisas med att kommentera dem?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-29 12:28

IngOehman skrev:1. Seriösa tillverkare av de översamplande filtren tar i regel tillräcklig höjd för att vågningen skall "få plats" i DAC:en. Klippnade DAC:ar är därför rätt sällsynt.

Ok, det låter ju bra. Vet du om det gäller även billiga prylar, typ stereopaketet på onoff för 1995:-?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-12-29 12:33

Morello skrev:Ni som försvarar SB3 med mätningar kan uppenbarligen inte tolka dem och då kan man ju inte låta bli att fråga varför ni envisas med att kommentera dem?

Mja, Atkins som gjorde testet, verkar ju försvara apparaten som prisvärd. Det är det som en del sätter kaffet i halsen för.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-12-29 14:14

Vee-Eight skrev:
Morello skrev:Ni som försvarar SB3 med mätningar kan uppenbarligen inte tolka dem och då kan man ju inte låta bli att fråga varför ni envisas med att kommentera dem?

Mja, Atkins som gjorde testet, verkar ju försvara apparaten som prisvärd. Det är det som en del sätter kaffet i halsen för.

Precis! Jag har ju redan skrivit att jag inte har kunskap att förstå diagrammen på mätningssidan, därför skulle det vara intressant om du (Morello) kunde förklara vad vi ser där generellt och vad som är dåligt mer specifikt. Det är en ärlig fråga, jag skulle verkligen vilja förstå vad du menar.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-12-29 14:59

Men Atkinson skriver ju själv att den är för honom endast intressant som digitalkälla. TCM citerar honom:
...it was the sound it produced driving a high-end DAC from its digital output that persuaded me to purchase the review sample.

Att han sedan verbalt inte sågar den helt som analogkälla motsägs ju av mätningarna, men kan kanske förklaras med hans välvilja gentemot eventuella annonsörer.

Det är bara att titta på till exempel frekvenskurvan; den är ju helt sned. -0.6 dB vid 20 kHz, -0.2 dB vid 100 Hz, -0.25 dB vid 50 Hz och -0.4 dB vid 20 Hz tycker jag är alldeles för dåligt för en lågnivåutgång.

Ändrat: slarfvel
Senast redigerad av Almen 2006-12-29 15:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-12-29 15:04

Hur som hellst var pro/anti SB inte ngt av trådens ämne.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-12-29 15:11

Men även du har ju varit inne och tafflat på den ämnestolkningen :)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-12-29 15:20

Kaffekoppen skrev:Men även du har ju varit inne och tafflat på den ämnestolkningen :)

Förvisso. :) En bra moderator skall väl kunna styra upp sig själv.
- Carlsson Illuminati -

Föregående

Återgå till Teknikforum