Oljudsakustik

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Style

Oljudsakustik

Inläggav Style » 2006-12-29 11:13

Jag har byggt en ny hall i mitt hus. Den är L-formad och ca 6 m lång, 2,5 meter bred i korridorbiten och ca 3X4,5 meter i L:ets fot.

Ena långväggen och ena kortväggen är gips, plyfa, isolering, plyfa, gips. Andra långväggen är stående panel, gips (byggd utanpå den gamla ytterväggen). Den sista kortväggen är glas. Taket är nedsänkt gips. Golvet är betongplatta med klinkers.

Nu upptäcker jag att det har blivit ett obehagligt kort eko i hallen. Ungefär som ett gate:at reverb, eller som en ringning när man klappar händerna.

Några tips på vad som kan göras?
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-12-29 11:29

Har du inga möbler? Dämpning och/eller diffusion borde vara lösningen och uppnås väl lättast genom att du inreder med lite tavlor, mattor, stolar och vad det nu kan vara. Den där effekten brukar väl uppstå i källare och dylika ställen med kala väggar (om det är den effekt jag tänker på) och är väl egentligen ett kort fladdereko som uppstår till följd av parallella ytor.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2006-12-29 11:38

i min strävan efter att få dte snyggt och stilrent har jag lyckats få varenda större yta att vara parallell och symetrisk med en motstående yta. Inser att det kanske inte blev så bra ur akustiksynpunkt.

Eftersom det är en hall och en genomgång till trädgården vill jag inte ha mattor (man bör kunna gå igenom med leriga skor utan katastrof).

Tror ni att några prydnadstyger uppsatta kan dämpa tillräckligt?
Dogmatisk Mac-Taliban

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-12-29 11:46

Dämpa taket med för ändamålet avsedda plattor!
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-12-29 11:46

Style skrev:Tror ni att några prydnadstyger uppsatta kan dämpa tillräckligt?

Det är inte omöjligt. Jag vet av egen erfarenhet att det inte alltid behövs särskilt mycket åtgärder för att nå stor förbättring. Även några tavlor kan göra skillnad.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-12-29 23:59

Gärna något som står ut lite och bryter upp de stora väggytorna. T.ex. en hylla med blandade saker i. Men du måste förståss välja saker du tycker är snygga. Allt av textil är bra eftersom det absorberar energi.
Om du ändå skall ha dit möbler så skulle jag vänta med övriga åtgärder för att se om de verkligen behövs.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-12-30 12:03

På jobbet har vi ett nytt konferensrum, ca 30 kvadrat. Lite långsmalt. Det var jobbigt att prata där tidigare, men efter att det kom upp ett par tygbonader på väggarna, samt ett akustiktak -dämpning, blev det helt ok.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Återgå till Teknikforum