Tumregler för Linkwitz-transform

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Tumregler för Linkwitz-transform

Inläggav DQ-20 » 2006-12-21 12:15

Tänkte bara lägga in något tekniskt ämne istället för det pågående känslopjunket, nämligen Linkwitz-transformationer och subwoofers/basmoduler.

Min fråga är, finns det något optimum, eller åtminstone fördelaktiga egenskaper, som man bör leta efter hos elementen om man vill göra en sluten subwoofer med Linkwitz-transformation?

Om jag har förstått saken rätt så föreskriver Öhmans optimalkurvor i basområdet kan man med en resonans på mellan 14-33 Hz och ett q på ca 0,5-0,7 åtstadkomma en optimal tonkurva i bostadsrum. Detta går inte att nå med elementets naturliga resonans så någon form av elektronik måste vara inblandad. Linkwitz-transformationen tar ju bort effekten av baselementets naturliga resonans och förflyttar elektroniskt resonansen till valfri plats. Jag undrar därför om det finns några resonansfrekvenser och q (i låda) som kan vara extra fördelaktiga för en dylik tillämpning. Ja, hur fan skall man tänka helt enkelt... :)

Undrar,

D

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-12-21 12:30

De givna är ju att leta efter stor slaglängd och stort Xmax med låg distorsion och någorlunda lågt Qt. Resten fixar ju transformationen.
Det element som Linkwitz anänt i sin Thor-applikation med Peerless 830500 i en 50 liters sluten låda är väl en god utgångspunkt.
http://www.linkwitzlab.com/thor-intro.htm
NHT's 4 ohms 12" klarade ju att göra ett skapligt jobb utan transformering, men med betydligt större låda, men nu är det elementet ju nerlagt.
Se även denna tråden med lite allmän basmoduldiskussion:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 51&start=0
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2006-12-21 15:33

paa, du menar väl stor slagvolym, alt stort xmax+stor membranyta?

Hög känslighet är också bra om man inte skall använda stora förstärkareffekter för givet ljudtryck men det är kanske mindre viktigt idag då man har tillgång till kraftiga klass-D slutsteg som levererar mycket effekt till lågt pris (och kvalitet?)

naturligtvis är det beroende på vilka ljudtryck man vill uppnå.

/rickard

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-12-21 15:49

rikkitikkitavi skrev:paa, du menar väl stor slagvolym, alt stort xmax+stor membranyta?
/rickard

Jo, det kan man ju säga, dom element jag diskuterade var båda 12" och eftersom det finns en lösning med 50 liters låda så ser jag ingen anledning att ha mindre element än så.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-12-21 16:36

rikkitikkitavi skrev:paa, du menar väl stor slagvolym, alt stort xmax+stor membranyta?

Hög känslighet är också bra om man inte skall använda stora förstärkareffekter för givet ljudtryck men det är kanske mindre viktigt idag då man har tillgång till kraftiga klass-D slutsteg som levererar mycket effekt till lågt pris (och kvalitet?)

naturligtvis är det beroende på vilka ljudtryck man vill uppnå.

/rickard

Stora element i små lådor drar ned känsligheten på konstruktionen. På Linkwitz hemsida visar han med ett exempel att om lådan är tillräckligt liten i förhållande till elementet går det inte att styra ut x-max eftersom talspolen hinner smälta innan detta inträffar.

En poängerna annars är ju att man kan använda motorstarka element med lågt q-värde eftersom frekvensgången ges av eq.

/D

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-12-21 16:58

Risk för effektkompression och dist föreligger...

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-12-21 16:59

den stora frågan jag undrar är hur liten man kan göra en låda och ändå via
Linkwitz-transformationer/eq få ett tillräckligt bra resultat?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-12-21 17:50

Dahlqvist skrev:Stora element i små lådor drar ned känsligheten på konstruktionen. På Linkwitz hemsida visar han med ett exempel att om lådan är tillräckligt liten i förhållande till elementet går det inte att styra ut x-max eftersom talspolen hinner smälta innan detta inträffar.

/D

Ändå sammanfattar Linkwitz detta så här:

"It should be clear from the examples that amplifier power is not an issue at the low frequency end of the subwoofer range, but at high frequencies. The lowest frequency output is driver excursion limited. Equalizing the frequency response of a woofer with a "Linkwitz Transform" does not require any more power over what the driver can handle for maximum excursion without damage. Such equalization merely makes it easier to run the driver voice coil into its mechanical stops. Whether such equalization is useful depends solely upon the driver's volume displacement capability and the desired sound levels."
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-22 00:00

Här är en förenklad SLS 10" i en 50 liters låda.

Bild

Svart=tonkurva
tunn grå=max utnivå
streck-prick-prickad grön=spänning till elementet vid max utnivå.
streckad grön=elektrisk impedans
streckad svart=effektmarginal
röd =konutslagsmarginal
Tjock grå=total marginal

Man ser tydligt att under ~80 Hz begränsar konutslaget maximal utnivå.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-12-22 09:14

Svante skrev:Här är en förenklad SLS 10" i en 50 liters låda.

Bild

Svart=tonkurva
tunn grå=max utnivå
streck-prick-prickad grön=spänning till elementet vid max utnivå.
streckad grön=elektrisk impedans
streckad svart=effektmarginal
röd =konutslagsmarginal
Tjock grå=total marginal

Man ser tydligt att under ~80 Hz begränsar konutslaget maximal utnivå.

Du har inte lagt på någon Linkwitz-transformation vad jag kan se, men det har väl i och för sig inte någon inverkan på förhållandet mellan effekt och konutslag?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-22 13:20

paa skrev:Du har inte lagt på någon Linkwitz-transformation vad jag kan se, men det har väl i och för sig inte någon inverkan på förhållandet mellan effekt och konutslag?

Nej, just det och det som skulle hända med pålagd Linkwitz vore att tonkurvan skulle sträcka sig längre ner men max utnivå ligger still och därmed ligger också pålaggd spänning och konamplitud vid max utnivå still.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2006-12-30 14:13

Svante:
Jag har fått för mig att för varje dB man förstärker i en transform. Lika mycket sjunker max utnivå eller max spl.
Men det kanske inte var det du syftade på?

mvh
Patrik

Återgå till Teknikforum