Koppla spole + talspoleinduktans till filter, hur?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
X-ray

Koppla spole + talspoleinduktans till filter, hur?

Inläggav X-ray » 2006-12-29 16:32

Tjena igen,

Fråga om induktans och talspole. Kan någon vägleda lite när jag funderar på filter i största allmänhet.

nr 1 : när kokboksprogrammet ger värdet 7 mH då jag vill dela lågpass, hur ska jag tänka för att få med talspoleinduktansen. Ska jag ta med det värdet? T.ex så är talspoleinduktansen 3,1mH i så fall så räcker det med en spole på "bara" ca 4 mH eller? Det blir ju en seriekoppling av dessa spolar.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2006-12-29 16:47

Har du en konjugatlänk över elementet kan du inte ta med högtalarens egen induktans.
Och jag skulle nog rekommendera att man använder konjugatlänk över sina element om inte man har möjlihet att simulera och mäta.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2006-12-29 16:54

skrutten skrev:Har du en konjugatlänk över elementet kan du inte ta med högtalarens egen induktans.
Och jag skulle nog rekommendera att man använder konjugatlänk över sina element om inte man har möjlihet att simulera och mäta.

Jag tänker använda en konjugatlänk, så då blir svaret att bortse från talspoleinduktansen således. Om jag använder "kokboken" så ska jag alltså köra med det värdet som programet anger.

Om jag vill ha en konjugatlänk hur viktig är kvaliteten på densamma. I min länk så blir värdet på kondensatorn ca. 51,6 uF. Kan jag ta en eller flera elekrolyter, eller måste man även här ha lite bättre kvalitet. Det blir nämligen dyrt.

/ Thord
Let it in and let it out

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-12-29 17:07

Man kan göra filtret med enklare komponenter, framförallt de som inte sitter i signalvägen. Sedan kan man ju byta ut mot bättre om man tror sig hamnat rätt, eller tror det är bättre med dyrare.

Att använda billigare komponenter i utvecklingen är bara smart!

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2006-12-29 17:12

Kaffekoppen skrev:eller tror det är bättre med dyrare.

He he he

Är det ok att köra med metalloxidmostånd eller finns andra förslag?

/ Thord
Let it in and let it out

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-12-29 17:17

Under utvecklingen skulle jag säga att det är okej med vad som bara det har rätt värde... Sedan vet man ju att bipolära kondingar är mindre önskvärda i många sammanhang, men man vet ju också att de fungerar ok när det är utveckling på gång..

Metallfilmsmotstånd är helt okej!

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2006-12-29 17:28

Kaffekoppen skrev:Man kan göra filtret med enklare komponenter, framförallt de som inte sitter i signalvägen. Sedan kan man ju byta ut mot bättre om man tror sig hamnat rätt, eller tror det är bättre med dyrare.

Skulle kunna vara en liten skröna att komponenter som sitter parallellt inte är lika viktiga som de som sitter i signalvägen, dessa kan vara lika viktiga faktiskt.

Sen håller jag med om att man kan använda billiga(!) komponenter vid utveckling men vill tillägga att dyra komponenter som audyn-cap inte är bättre utan det finns vanliga komponenter som är bättre än ormolja till ett vettigt pris.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-12-29 17:35

Kaffekoppen skrev:Man kan göra filtret med enklare komponenter, framförallt de som inte sitter i signalvägen. Sedan kan man ju byta ut mot bättre om man tror sig hamnat rätt, eller tror det är bättre med dyrare.

Observera dock att samtliga komponenter i ett delningsfilter sitter i signalvägen. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-12-29 17:36

Morello skrev:

Observera dock att samtliga komponenter i ett delningsfilter sitter i signalvägen. 8)
Ja, det kanske de kan anses göra. Även ett motstånd parallellt över diskanten?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-12-29 17:38

Kaffekoppen skrev:
Morello skrev:

Ja, det kanske de kan anses göra. Även ett motstånd parallellt över diskanten?

Ponera en enkel spänningdelare med seriemotstånd R1 och shuntmostånd R2:

G=R2/(R1+R2)

En olinjäritet i R1 och/eller R2 renderar en olinjäritet i G, inte sant?

Resonemaget kan generaliseras genom att substituera R1 och R2 med Z1 och Z2, där Z är godtyckliga impedanser (ie, spolar och kondingar)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-12-29 17:54

Tänk vilken fin förklaring!

Tack!

Måste nog erkänna att jag inte tänkt så långt, men så har jag inte ens tänkt tanken att inte mäta upp vrdena på komponenterna heller. Har väl mest haft bipolära kondingar som mest när jag bara testat resultaten.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-12-29 18:02

Inte helt sällan ser man dock påståenden om att parallellkopplade komponenter inte sitter i signalvägen. Hur menar man då, egentligen?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2006-12-29 18:15

Magnuz skrev:Inte helt sällan ser man dock påståenden om att parallellkopplade komponenter inte sitter i signalvägen. Hur menar man då, egentligen?

Jag tror bara att man upprepar en fras som låter bra.
Ungefär som att ett hål i en trasig vattenslang inte sitter i vattnets väg :? .....?
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2006-12-30 17:24

En liten effektfundering, hur mycket är det lämpligt att motstånden bör tåla? Vi pratar om förstärkare om runt 80-90W/kanal. Såg på ELFA att det tåligaste dom hade i metallfilmväg var endast 3W

Sen tänkte jag kanske att dessa kondensatorer kan användas i konjugatlänk/eller vid utprovning. Någon som har invändningar?

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2012727.htm

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2006-12-31 14:21

X-ray skrev:En liten effektfundering, hur mycket är det lämpligt att motstånden bör tåla? Vi pratar om förstärkare om runt 80-90W/kanal. Såg på ELFA att det tåligaste dom hade i metallfilmväg var endast 3W

Sen tänkte jag kanske att dessa kondensatorer kan användas i konjugatlänk/eller vid utprovning. Någon som har invändningar?

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2012727.htm

/ Thord

Ingen med någon synpunkt?

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-12-31 15:52

Som dämpsats eller konjugatlänk belastas ju inte motstånden med hela stärkarens effekt. Vill minnas någon gammal undersökning som visade att energin fördelade sig 50/50% över o under 300Hz. De flesta diskanter tål väl inte mer än 5, i bästa fall 10watt kontinuerlig effekt. För att känna sig trygg kan man ju paralellkoppla ett antal större motstånd till önskad effekt och motstånd och montera dem på en plåt för att leda bort värmen!

/Jocke

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2006-12-31 16:03

Jocke skrev:Som dämpsats eller konjugatlänk belastas ju inte motstånden med hela stärkarens effekt. Vill minnas någon gammal undersökning som visade att energin fördelade sig 50/50% över o under 300Hz. De flesta diskanter tål väl inte mer än 5, i bästa fall 10watt kontinuerlig effekt. För att känna sig trygg kan man ju paralellkoppla ett antal större motstånd till önskad effekt och motstånd och montera dem på en plåt för att leda bort värmen!

/Jocke

Ok tack för svar,

Jag kan alltså parallelkoppla typ 3 st till rätt värde då närmar jag mig 10 W det borde räcka.
Har du något att säga om de föreslagna kondensatorerna från ELFA?

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-12-31 18:02

Ingen aning om kondingarna. Frågade själv nyligen. Borde väl ha hänt en del de senaste 25 åren!

/Jocke
"Återfallsaudiofil"

Återgå till Teknikforum