RMAA test av ljudkort

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Piotr

RMAA test av ljudkort

Inläggav Piotr » 2007-01-03 14:39

Med anledning av n3mmr's mätningar av Audiofire4 har ett par funderingar poppat upp.

Kan det vara så att dessa mätnngar inte visar jitter på ett korrekt sätt?

Om man kör ut en signal genom DA och sedan tar in i AD på samma kort så får man summan av distortion a båda stegen. Alles gut.. eller..? Om en och samma klocka används så får man väl en kompenserande effekt av tidsfel i klockan?

Jag inbillar mig alltså att distortion som ett resultat av klockjitter inte dyker upp i en sådan här mätning. Om man i stället testar AD och DA separat mot en känd högpresterande referens med super-duper klocka kanske resultaten skulle bli annorlunda...

Får jag fram mina tankar? :)

/Peter

Användarvisningsbild
n3mmr

Re: RMAA test av ljudkort

Inläggav n3mmr » 2007-01-03 15:27

Piotr skrev:Med anledning av n3mmr's mätningar av Audiofire4 har ett par funderingar poppat upp.

Kan det vara så att dessa mätnngar inte visar jitter på ett korrekt sätt?

Om man kör ut en signal genom DA och sedan tar in i AD på samma kort så får man summan av distortion a båda stegen. Alles gut.. eller..? Om en och samma klocka används så får man väl en kompenserande effekt av tidsfel i klockan?

Jag inbillar mig alltså att distortion som ett resultat av klockjitter inte dyker upp i en sådan här mätning. Om man i stället testar AD och DA separat mot en känd högpresterande referens med super-duper klocka kanske resultaten skulle bli annorlunda...

Får jag fram mina tankar? :)

/Peter

Det är åtminstone svårt att veta vad effekten blir, precis.

Man får nog köra 2 AudioFire mot varandra, ett flertal gånger, från skilda datorer.... FAST: Om man kör det via bränd CD så ser man jittret.

Nu hittade jag aldrig ett bättre analogt 12V-aggregat, så jag hade tänkt köra hem lådan till dig i morgon. Säg när. Jag hinner inte bränna CDn i kväll, är ute och super.... (rajrajraj....)

Men man säger till RMAA att lägga sin testsignal på en fil, flyttar filen till en annan dator eller en DVD eller en CD, och sen kan RMAA använda den testsignalen för att mäta på.

Om man bara vill se jittret så spelar samplingfrekvensen ingen roll så man kan gå över CD för just det.

Det är ett bra ljudkort i allmänhet.

Tror jag ev köper ett AudioFire2 som stopgap
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-01-03 15:58

Haha då är väl inte du körbar i morgon heller? :) Roa dig kungligt nu!

Du kan ha det i ett par dar till om du vill testa mer. Har du lyssnat på det?

Jag kommer testa RMAA med switchad resp. analog matning såsmåningom. Ska också testa med en bränd skiva via CDP>SPDIF>Audiofire4. Ska försöka mäta upp min supermoddade SACD spelare också å se varför den låter så bra.

Skulle va kul att mäta upp en CDP innan och efter klockmoddning för att se hur det blir. Har slängt i LC audios XO2 hyperkit i tre maskiner och det har blivit ett stort lyft.

/Peter

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2007-01-03 16:18

Piotr skrev:Haha då är väl inte du körbar i morgon heller? :) Roa dig kungligt nu!

Du kan ha det i ett par dar till om du vill testa mer. Har du lyssnat på det?

Jag kommer testa RMAA med switchad resp. analog matning såsmåningom. Ska också testa med en bränd skiva via CDP>SPDIF>Audiofire4. Ska försöka mäta upp min supermoddade SACD spelare också å se varför den låter så bra.

Skulle va kul att mäta upp en CDP innan och efter klockmoddning för att se hur det blir. Har slängt i LC audios XO2 hyperkit i tre maskiner och det har blivit ett stort lyft.

/Peter

OK, då kör jag via DVD i morgon kväll.

Det blir mest ett antal Bedarö Bitter plus Oppigårds och Indianviken. Men inte så oerhört extremt mycket, bör kunna köra till jobbet.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-01-03 17:07

Seek and I shall find! :)

http://209.85.135.104/search?q=cache:5Q ... =clnk&cd=1

The best way to have a perfectly jitter free clock is to use a high quality crystal to lockyour DAC and ADC to and have an asynchronous audio buffer before your DAC and after your ADC. This is exactly how every Echo product works!

/Peter

Återgå till Teknikforum