Jag är överens med n3mmr om att BT enbart kan ge information om huruvida två testade objekt skiljer sig från varandra.
I tråden diskuteras bl.a av mig även frågan om preferenser.
Jag citerar mig själv:
dimitri skrev:n3mmr:
Du har rätt. Ur ett kosmiskt perspektiv.
Ur vårt jämmerdalsperspektiv kan det mig tyckas att "Vilket låter bäst" delen i ett* BT kan ge värdefulla insikter.
Den viktigaste förutsättningen är alltså att ett BT har visat att det finns skillnad mellan objekt A och objekt B.
Först efteråt kan man gå vidare med "tycka bäst om" delen om man vill, och om alla deltagare är överens därom.
För det finns ju viss information om
-alla föredrar Valhalla eller alla föredrar EKK
-Vallhalla anhängare föredrar Valhalla och EKK anhängare föredrar EKK
-Preferenser fördelas närmast slumpmässigt
-EKK anhängare föredrar Vallhalla och vice versa.
Nu gäller det att inte missbruka denna information. Resultatet kommer inte att ge ett ovädersägligt svar på vilket som är bäst. Där har du rätt n3mmr. Men resultatet kommer att ge underlag för fortsatt spånande, behov av ödmjukhet, människans preferenser.
För det är ju möjligt att mätningar visar att kabeln X tillför distortion men likväl föredras av alla deltagare. Ett sådant resultat skulle väl mana till eftertanke, eller hur? Liksom alla andra möjliga utfall som t.ex att alla föredrar kabeln Y som i mätningarna inte visat sig ha några som helst egna egenskaper.
(för protkollet: jag är medveten om att resultat "ingen skillnad" betyder egentligen "Ingen i detta test påvisad skillnad", klargör detta för att undvika OT)
Alltså själva BT (AB eller ABX) går ut på att konstatera eventuella skillnader.
Mitt förslag är att deltagarna kan komma överens om att avbryta eller fortsätta med del 2: Utröna vilket som prefereras. Informationen från ett sådant test är svårvärderad (eller omöjlig att värdera) ur vetenskaplig/teknisk synvinkel. Jag förstår det mycket väl.
Min fråga är dock:
Är denna icke stringenta tilläggsinformation helt oanvändbar?
Det tycker inte jag. Tänk bara ett scenario att EKK anhängare visar sig föredra Vallhalla och vice versa. Tekniskt/vetenskapligt ger resultatet föga men ett sådant resultat skulle inspirera mig till att fundera vidare på våra (mina) mekanismer för preferenser, skäl för mina olika val, min godtrogenhet osv. Alltså saker som egentligen är intressantare för mig än bara ett torrt konstaterande "Vårt test har påvisat ljudlig skillnad mellan objekt A ocb objekt B med 99,9% konfidens"
Nu är det kanske inte intressant eftersom diskussionen pågår i forumets avdelning för teknik. Det kanske också är så att mina gelikar inte läser trådar i denna avdelning
P.S.
F/E lyssning verkar vara det ultimata AB testet so far.