av Svante » 2007-01-06 03:06
Ja, här finns det risk för förväxling.
Med lättdriven kan man mena att högtalaren har hög känslighet, dvs att ljudstyrkan blir stor för en viss pålagd spänning.
Med lättdriven kan man också mena att högtalarens elektriska impedans inte ställer till problem för förstärkaren, oftast pga låg impedans, kanske kombinerat med att lasten är reaktiv vid den låga impedansen.
Därför är det kanske bäst att tala om hög känslighet, respektive låg elektrisk impedans.
Den höga känsligheten är i sig bra med ett undantag*, eftersom hög känslighet betyder att förstärkaren inte behöver leverera så hög spänning för en given ljudnivå. Dessvärre står hög känslighet i konflikt med andra parametrar, som tex förmåga att återge djupbas, eller stabilitet hos konen och även låg impedans. Det är mycket lättare att göra en högtalare med hög (spännings-)känslighet om man får göra impedansen låg.
En låg impedans kan vara problematisk på flera sätt. Dels kan den få förstärkaren att krokna, dvs att den inte orkar leverera den ström som behövs, förstärkaren strömklipper. Detta problem försvinner helt om man drar ner volymkontrollen litegrann. Det kan också vara så att förstärkaren får stabilitetsproblem, speciellt om låg impedans kombineras med hög fasvridning. Så till sist ger låga impedansminima större tonkurveavvikelser pga förstärkarens utresistans (8/dämpfaktorn) och kabelns serieresistans. En rörförstärkare ger alltså en annan tonkurva än en lågohmig trisseförstärkare. Detta är hörbart vid alla ljudnivåer, eftersom påverkan är densamma.
Vad som gjorde skillnaden i ditt fall vet jag inte.
*Hög känslighet gör att effektförstärkarens brusnivå ger starkare ljud i rummet och det är ju inte bra.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.