IIIIiiiiingvar! Ingvar! Eller nån annan!
Kante du rita lite hur det ser ut i luften (för närvarande varelser som kan se extremt hastiga vibrationer i luft) när ett på en baffel monterat högtalarmembran vibrerar?.. vid olika frekvenser?
jag tänker mig ett pulserande klot som växer med ljudets hastighet, och som omger elementet.
Så tänker jag mig att klotet krockar med baffeln vid dess centrum... samtidigt som det så otroligt fort rör sig ifrån baffeln. Intuitivt känns det som om baffeln inte skulle hinna med att påverka luftflödet så mycket innan det farit sin väg därifrån.
Lite som om man släpper ett A4-papper framför sig i luften och sen fort trycker till i mitten med pekfingret. Det böjer sig bakåt som ett halvklot, och i det böjandet borde det krocka lite lätt med baffeln och plattas ut lite i kanterna.. om det istället hade varit luft som flyttades av ett högtalarmembran. Men när pekfingret fortsätter sin färd framåt så blir det alldeles klotformat igen.
[s]så känns det som om klotets radie alltid blir detsamma eftersom farten är lika hög hela vägen.[/s]
EDIT: det var nog det konstigaste jag någonsin skrivit.
Jag menar att om klotet är mer som... en spetsig ellips (fast det heter nog nåt annat), så är den lika spetsig oavsett frekvens på ljudet.
det vore iaf kul att se hur stora pekfingrar som petar i luften och åt vilka håll och så vidare och så vidare.
ja... please?