Bilder på ljudvågor? EDIT: Iiingvar! eller annaaan: Rita?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ronnie

Bilder på ljudvågor? EDIT: Iiingvar! eller annaaan: Rita?

Inläggav Ronnie » 2006-12-30 12:46

Finns det fler foton (eller skisser) på ljudvågor någonstans?

Bild

Tänker mig att foton skulle kunna vara ett bra sätt att visa hur ljudvågor ser ut och påverkas av bafflar och väggar m.m..

Hur tar man ett sånt foto?
http://www.privateline.com/TelephoneHistory/soundwaves.html
"Wave pattern is produced by a scanning technique" står det i texten, och jag förstår inte vad som menas med det.
Senast redigerad av Ronnie 2007-01-05 00:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-12-30 12:53

Nåt i stil med detta? Som jag bl.a. tänkte använda mig av för att försöka förstå hur man skapar ett bra lyssningsrum.

Håller på att leta fler dokument..
Hittade det när jag satt och klurade hur gälabsorbenter fungerar och hur man kan applicera tekniken till sitt eget rum. :-)

Jag skulle även kunna tro att det finns freewareprogram för att visualisera hur ljudvågor uppför sig runt olika geometriska figurer och objekt.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-12-30 19:24

Pinnick skrev:Nåt i stil med detta? Som jag bl.a. tänkte använda mig av för att försöka förstå hur man skapar ett bra lyssningsrum.

Jäkligt intressant ! 8O
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2006-12-30 21:07

På de bilderna ser det ut som att gälegeometrin inte skulle spela så stor roll, om man främst vill deflektera ljudvågen med dem. Bara de är stabila och skär av vinkeln mellan högtalare, vägg och öra, och spottar ut ljudvågen åt motsatt håll.
Antingen har man en gäle som sträcker sig över en stor yta och sträcker sig flera decimeter ut från väggen, eller 100 små som bara sträcker sig ut nån centimeter. Eller kanske 1000 som sträcker sig ut nån millimeter..
Med stora gälar kan man peta in mer absorberande material i dem förstås, om det är önskvärt. Och det är lättare att göra dem stadiga.

Fast riktigt så enkelt är det ändå inte va? :)

EDIT: petade in ", vägg" i texten

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-12-31 12:20

Jag vet inte ! Men i alla fall att för att de ska ge en asorberande effekt så bör de väl ha någon sorts dämpning. Geometrin har väl ganska stor betydelse för att reducera så mycket sidoväggsreflexer som möjligt för att undvika destruktiv intereferens. Reflexerna ska väl reflekteras in i gälarna för att dämpa bidraget från bägge fronthögtalarna.
Att ha många små gälar ger väl kanske någon sorts diffuserande effekt mer än en absorberande. :-)

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-01-05 00:38

IIIIiiiiingvar! Ingvar! Eller nån annan!

Kante du rita lite hur det ser ut i luften (för närvarande varelser som kan se extremt hastiga vibrationer i luft) när ett på en baffel monterat högtalarmembran vibrerar?.. vid olika frekvenser? :)

jag tänker mig ett pulserande klot som växer med ljudets hastighet, och som omger elementet.

Så tänker jag mig att klotet krockar med baffeln vid dess centrum... samtidigt som det så otroligt fort rör sig ifrån baffeln. Intuitivt känns det som om baffeln inte skulle hinna med att påverka luftflödet så mycket innan det farit sin väg därifrån.
Lite som om man släpper ett A4-papper framför sig i luften och sen fort trycker till i mitten med pekfingret. Det böjer sig bakåt som ett halvklot, och i det böjandet borde det krocka lite lätt med baffeln och plattas ut lite i kanterna.. om det istället hade varit luft som flyttades av ett högtalarmembran. Men när pekfingret fortsätter sin färd framåt så blir det alldeles klotformat igen.

[s]så känns det som om klotets radie alltid blir detsamma eftersom farten är lika hög hela vägen.[/s]
EDIT: det var nog det konstigaste jag någonsin skrivit.
Jag menar att om klotet är mer som... en spetsig ellips (fast det heter nog nåt annat), så är den lika spetsig oavsett frekvens på ljudet.

det vore iaf kul att se hur stora pekfingrar som petar i luften och åt vilka håll och så vidare och så vidare.

ja... please?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-01-05 01:35

Det där verkar vara en fråga mera lämpad för en föreläsning. Då kan man ju diskutera en massa olika fall.

Inklusive hur och varför gälar fixar till ljudet!

Som någon redan antytt (eller gjorde något det?) är främsta skillnaden mellan få stora eller många små gälar (givet samma vinklar och bredd) att de större är effektiva längre ned i frekvens. Själv tycker jag att en lämplig storlek i en hemmabiograf är en affisch-bredd!

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-05 01:42

Kanske intresserad av att hålla en dylik om någon ordnar det praktiska?

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-01-05 01:52

Mm. Jag är rädd att föreläsningen "såhär ser ljudvågor ut" av Ingvar Öhman skulle urarta i matematik och praktiska tillämpningar såsom gäldimensionering.

Jag ger dig istället chansen att sitta och rita alldeles ostört. Hela natten lång om du vill. Inför en publik som till största del ligger och sover!

MS Paint är roligt! Kan du motstå? Vi får väl se... vi får se.....

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-01-05 01:56

Ronnie skrev:...Jag ger dig istället chansen att sitta och rita alldeles ostört. Hela natten lång om du vill.

Jag vill inte. :wink: Vill snarare slippa. Sådana saker leder nästan oundvikligen till förljdfrågor och blir alldeles för besväliga att hantera per internet.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-05 01:58

Just det jag förstod med ditt noterande om föreläsning. Dessutom är det trevligt att träffas.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-01-05 02:29

fair enough :)

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-01-06 13:41

Oooh jaa! :D

[slrt]
admin

Återgå till Teknikforum