Ferritring på skärmad kabel

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Ferritring på skärmad kabel

Inläggav Max_Headroom » 2004-02-24 21:44

Feritringar på kablar har ju påståtts kunna minska störningar i kabeln. Jag har inte grävt ner mig i teorin om hur det fungerar, om det fungerar.

OM det nu skulle vara så ATT det funkar, hur blir det på en skärmad kabel?

Jag bara undrar liksom...

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Ferritring på skärmad kabel

Inläggav DQ-20 » 2004-02-24 22:15

Max_Headroom skrev:Ferritringar på kablar har ju påståtts kunna minska störningar i kabeln. Jag har inte grävt ner mig i teorin om hur det fungerar, om det fungerar.

OM det nu skulle vara så ATT det funkar, hur blir det på en skärmad kabel?

Jag bara undrar liksom...

Det är väl mer än bara ett påstående att ferritringar ökar induktansen i en ledare: det är så. Ferrit-klumpar fungerar utmärkt på skärmad kabel om den är av typen koaxial, dvs en ledare i mitten. In- och utstrålad RFI i skärmen minskar pga. den ökade impedansen medan signal tar sig igenom obehindrad. Ferritklumpar dämpar alltså inte signalen om man har en koaxial, bara störningarna i skärmen. Elfa m.fl. har tvådelade ferritblock som passar över vanliga koaxialkablar.

/Dahlqvist

PS. Olika apparater är olika känsliga för RFI. Men det kan ju knappast skada att bli av med högfrekvent skräp som man inte behöver. DS
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-02-24 22:17

Vad bra! Hur går det med skärmad par-tvinnad kabel då?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-02-25 00:12

Max_Headroom skrev:Vad bra! Hur går det med skärmad par-tvinnad kabel då?

Inte bra, om jag inte minns fel. Jag vet att Ingvar Öhman avrådde å det starkaste från detta i ett brevsvar i Musik & Ljudteknik. En koaxial fungerar det dock utmärkt på i kraft dess ypperliga symmetri.

/Dahlqvist
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-02-25 00:15

Hur yttrar sig dom här störningarna? Fungerar dom både på analoga och digitala kablar.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-02-25 00:16

Notera att en kabel som är digital kan vara både optisk och icke optisk, och är den optisk lär knappast ferritringar påverka. Liten detalj bara, vill inte vara petig! 8)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2004-02-25 12:06

det är väl inte bara att ta första bästa ferrit och klämma över vilken koax som hälst?
vad behöver man veta och vilka värden gäller?(på kabeln samt ferritten)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-02-25 18:22

jag fick en hel drös med ferritringar till mina datorhögtalare att snäppa på kablarna, tyvärr kommer jag inte ihåg vart de skulle placeras, vid både ut- och ingång eller bara ingång!? tydligen var detta mkt viktigt, men av mängden ringar antydda så kanske man ska ha en per löpmeter?
Bikinitider

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-02-26 08:59

profbd skrev:det är väl inte bara att ta första bästa ferrit och klämma över vilken koax som hälst?
vad behöver man veta och vilka värden gäller?(på kabeln samt ferritten)

Inte så kritiskt faktiskt om det är en koax. Däremot är det viktigt att de passar! Om man använder ferritblock så skall ändarna ligga emotvarandra så att blocket verkligen bildar ett "rör" runt kabel.

Jag menar t.ex. en av http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2011483.htm

/Dahlqvist
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Henrik_Holst

Inläggav Henrik_Holst » 2004-02-26 14:29

Det borde väl vara en fördel att ha ringar i bägge ändar, jag vet att våra skärmkablar och elkablar i vårt serverrum har det iaf :)

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-02-26 15:11

Jag har knippsat av ferritkärnor från gamla datorbildskärmar så jag antar att det ska duga. Jag undrar fortfarande vad det gör för skillnad med ferritkärnor. Med bild ja men ljud. :?

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2004-03-01 10:41

ni får inte glömma att jag har riktiga hiend-kablar
från kjell&kompani :lol:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-03-02 11:52

Såna kablar har jag med! Hela 10 m långa är de. Välskärmade och dessutom sitter höger och vänster ihop vilket är mycket bra, då blir det inga jordslingor!

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2004-03-02 15:04

johan är inte du sveriges okrönte kabelkung?(i meter räknat)
tillbaka till topic jag tror iö har varit inne på detta i någon tråd
och om jag inte missminner allt för fel(det inträffar i bland)
så ville han speca längden på kabeln samt isolera den mot rf kontra feritten

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-03-02 22:27

Jag undrar fortfarande vad det gör för skillnad med ferritkärnor. Är det ingen som kan ge svar på frågan.... för det är väl inte så att ingen vet. :oops:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-03-02 23:14

Nagrania skrev:Jag undrar fortfarande vad det gör för skillnad med ferritkärnor. Är det ingen som kan ge svar på frågan.... för det är väl inte så att ingen vet. :oops:

Ferritringar ökar kabelns impedans vid höga (RF) frekvenser 8)
Materialet bör väljas så att det passar det frkvensband man vill undertrycka. Nyckelparametern här är Koercivkraften [A/m]
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-03-04 01:17

Morello: "Ferritringar ökar kabelns impedans vid höga (RF) frekvenser".
Jaha och vid vilka frekvenser är det då om man kör fs.96KHz eller om man kör analogt. Jag tycker inte att jag har några HF eller RF störningar i min rätt så omfattande anläggning. Det är kanske något som jag har missat och borde gå till Dr. Tinnitus med. :? :oops:

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-03-04 11:56

Nagrania skrev:Morello: "Ferritringar ökar kabelns impedans vid höga (RF) frekvenser".
Jaha och vid vilka frekvenser är det då om man kör fs.96KHz eller om man kör analogt. Jag tycker inte att jag har några HF eller RF störningar i min rätt så omfattande anläggning. Det är kanske något som jag har missat och borde gå till Dr. Tinnitus med. :? :oops:

Förklaring finns (av Morello) i tråden "Påstående om kablar" i detta forum. Men har man inga problem så har man inte. Alla apparater är ju inte känsliga för RF.

/Dahlqvist
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-03-04 18:19

Precis man märker det inte alltid. Det bästa är ju att i detta fall testa om det märks. Märks det inte så har man troligen rätt okänsliga (för rf då alltså! :) ) apparater. Eller apparater med en störundertryckningsförmåga som är lämplig för det systemet på den platsen! :)

Själv köpte jag några ferriter i senaste beställningen på Elfa. Ska sätta på mina CT100-interconnectar.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
esl

Inläggav esl » 2004-03-05 15:36

Morello skrev:
Nagrania skrev:Jag undrar fortfarande vad det gör för skillnad med ferritkärnor. Är det ingen som kan ge svar på frågan.... för det är väl inte så att ingen vet. :oops:

Ferritringar ökar kabelns impedans vid höga (RF) frekvenser 8)
Materialet bör väljas så att det passar det frkvensband man vill undertrycka. Nyckelparametern här är Koercivkraften [A/m]

För att utveckla Morellos utmärka svar så handlar det om modulation.
Eftersom vi inte hör frekvenser så värst långt upp i MHz området så förstår jag Nagrianas fråga. Höga frekvenser in i mycket bredbandiga (moderna) förstärkarkonstruktioner påverkar även i det hörbara området. Det var mycket tydligt förr då man hade/har MC pickuper och MC steg med högohmig FET ingångar. Ibland kunde man få in radiostationer exempelvis! Men den stora skillnaden med RF filter var att man fick ett "snällare" ljud.

Nu är det så att ferriten INTE påverkar signalen som är skillnadssignalen mellan skärm och mittledare. Det är därför den fungerar på en digital coax. Det ferriten DÄMPAR är de högfrekventa strömmar som går mellan apparaternas jordar. Alltså skräp i luften som inducerar strömmar mellan apparatchassie och genom signalkabelantenner.

Genom att ha RF filter på ingångarna i en förstärkare och även interna RF filter i förstärkar layouten så kan man försäkra sig om att inte få modulation utifrån. Lite OT, så är det viktigt att internt ha bandbredds begränsning.
Det är bättre med en visa på tungan än att bara ha en tunga att visa.

Återgå till Teknikforum