Urladdade blyackar

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Piotr

Urladdade blyackar

Inläggav Piotr » 2007-01-08 00:35

Har ett par 12V blyackar som stått ett par år utan att laddas. Nu är några på typ 100mV och ett par på 6-7V. Går det att få liv i dessa eller är dom körda nu med så låg spänning?

Köpte en swicthad laddare och det verkar inte hända nåt. Kan inte ens mäta upp nån spänning på laddaren.. är lite osäker på hur en laddare regleras och hur jag kan kollla om den är ok.

Pliiiz help! :D

/Peter

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-01-08 00:58

Har de stått en tid utan laddning så är de nog körda. Det bildas en slags sulfat (eller var det sulfit?) på plattorna och blir bestående.

Testat med en vanlig billaddare?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2007-01-08 01:16

Jag har hört i ett program med "Bosse Bildoktor" att en 12-volts blyack är körd om den tillåts gå under 9-voltsstrecket.

Har även erfarit detta med bilbatteri som vi använder till el-stängsel för hästarna här hemma, då jag försökt återuppliva en som var i 7-8-voltstrakten.

Bara köpa nytt...

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-01-08 01:24

Förmodligen kört då. Har ingen billaddare. HIttade ett dokument på nätet där det förklarades om sulfater osv. Tydligen kan man i vissa fall skrämma liv i skiten med en hög spänning, typ 18V eller så, men det kanske bara gäller gamla hederliga batterier och inte moderna slutna varianter.

Full kapacitet skall man tydligen aldrig få vilket som.

Nåväl, bara att inhandla nya. Har tänkt att använda några små blyackar till lågnivåkretsar för att jämföra med nätdelar å se fall det finns nå ljudmässiga fördelar. Till DAC, försteg och hörlurssteg.

Tack!

/Peter

Återgå till Teknikforum