Digitalkabel för 20m

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
David_A

Digitalkabel för 20m

Inläggav David_A » 2007-01-07 13:34

Hurpass känsligt är kabelvalet för lite längre längder med digital signal?
Duger det bra med vanlig 75ohms antenn kabel, eller finns det risk för signalbortfall?

Undrar också hur många enheter man kan ansluta på en vanligt digitalutgång på exempelvis Cd spelare eller Squeezebox. Kan ju lätt bli några kablar om man försöker sig på ett lite större multiroomsystem.

Användarvisningsbild
n3mmr

Re: Digitalkabel för 20m

Inläggav n3mmr » 2007-01-07 15:30

David_A skrev:Hurpass känsligt är kabelvalet för lite längre längder med digital signal?
Duger det bra med vanlig 75ohms antenn kabel, eller finns det risk för signalbortfall?

Undrar också hur många enheter man kan ansluta på en vanligt digitalutgång på exempelvis Cd spelare eller Squeezebox. Kan ju lätt bli några kablar om man försöker sig på ett lite större multiroomsystem.

Det beror på kvaliteten hos mottagaren i relation till dämpningen i kabeln.

Tunnaste KTV-kabeln dämpar ca 29 dB/100M vid 500MHz, dvs ca 5 dB på 20 m. Troligen mycket mindre än så vid de 10MHz som räcker för SPDIF. (Hur mycket det blir vid 10MHz beror på var förlusterna uppstår i kabeln.) Ska jag gissa hur mycket, så ca 0,7-1 dB vid 10MHz och 20m. Bara ren gissning, förstås. Från datablad på andra kablar av liknande typ.

En mottagare som inte klarar detta är nog så dålig att den bör kastas i alla fall.

Man kan ansluta en enhet utan ytterligare aggremanger.

Med anpassningstrafos kan man ansluta fler, men man får signalförluster om 3dB per fördubbling av anslutningarna. Med resistiva anpassningsnät förloras mycket mer.

Det borde finnas små lådor som funkar som distributionsförstärkare för S/PDIF. Det är i princip en väldigt enkel grej. Det finns stora digitalsignadistributionsförstärkare för studiobruk, men det är dyrt.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
n3mmr

Re: Digitalkabel för 20m

Inläggav n3mmr » 2007-01-07 18:33

n3mmr skrev:
David_A skrev:Hurpass känsligt är kabelvalet för lite längre längder med digital signal?

Det beror på kvaliteten hos mottagaren i relation till dämpningen i kabeln.

Tunnaste KTV-kabeln dämpar ca 29 dB/100M vid 500MHz, dvs ca 5 dB på 20 m. Troligen mycket mindre än så vid de 10MHz som räcker för SPDIF. (Hur mycket det blir vid 10MHz beror på var förlusterna uppstår i kabeln.) Ska jag gissa hur mycket, så ca 0,7-1 dB vid 10MHz och 20m. Bara ren gissning, förstås. Från datablad på andra kablar av liknande typ.

En mottagare som inte klarar detta är nog så dålig att den bör kastas i alla fall.

Man kan ansluta en enhet utan ytterligare aggremanger.

Med anpassningstrafos kan man ansluta fler, men man får signalförluster om 3dB per fördubbling av anslutningarna. Med resistiva anpassningsnät förloras mycket mer.

Det borde finnas små lådor som funkar som distributionsförstärkare för S/PDIF. Det är i princip en väldigt enkel grej. Det finns stora digitalsignadistributionsförstärkare för studiobruk, men det är dyrt.

Det ELFA kallar KTV 0,5/2,2 CV, som är en utmärkt signalkabel för fasr förläggning, har enligt datablad en dämpning på ca 0,8 dB vid 10 MHz per 20 m.

Alla DACar ska klara sig alldeles utmärkt på det. 40 m går bra det också.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2007-01-07 23:50

Tack och bock! Blir att gå ner och köpa lite KTV kabel tomorrow

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-01-08 09:32

Kan du inte köra med optisk kabel istället?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2007-01-08 10:02

Max_Headroom skrev:Kan du inte köra med optisk kabel istället?

20m optisk kabel KAN vara besvärligt, lite i längsta laget enligt TOSLINKspecen. Men om man hittar en glasfiber med TOSLINK-anslutningar så går det nog bra, det med.
TOSLINK-kabel är normalt billig plastfiber, med ganska dåligt slipade ändar.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2007-01-08 10:03

David_A skrev:Tack och bock! Blir att gå ner och köpa lite KTV kabel tomorrow

Huvvaligen!

Vilket ansvar du lagt på mina åldriga axlar!

Återgå till Teknikforum