bullerskydd

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Georg

bullerskydd

Inläggav Georg » 2007-01-11 12:39

hallå
Jag är på jakt efter lösning på bullernivå utanför en bar.
problemet är att ensamma och tjafsvänliga grannar på andra sidan gatan som gärna klagar på ljudnivån.
Jag tror att det är vissa frekvenser som går igenom, viss musik låter ut redan vid 86decibel medans annan kan spelas i 95 utan att det låter ett smack ut.

Jag har tittat på soundear och letat efter annat, problemet är då att de alla går efter decibel, då man i onödan sänkar allt till lägsta nivå.

igentligen skulle man ha en ljudmätare med mikrofonen utanför baren men och blinkande varning innanför. då det är ljudet ute som e det faktiska problemet, så är det där man vill ha mätaren.

finns det andra alternativ?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-01-11 14:29

Jag skulle tro att en parametrisk equiliser skulle kunna ta ner några toppar i den grundläggande rumsresonanserna på upp mot 10 dB, vilket skulle göra att det både låter bättre, och stör grannarna mindre.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2007-01-11 15:23

Om det blir ljudnivåer hos grannen som överstiger de som är angivna i Socialstyrelsens föreskrifter om Buller (SOSFS2006:1) så blir det du som får anpassa volymen.

Det lättaste är att be en akustikkonsult komma till dig och bröta på med skärt brus i din anläggning eller i större PA om du ibland har liveband med egen utrustning hos dig. Sen mäter man helt enkelt hur mycket en viss ljudnivå hos dig (i ters- eller oktavband) som trabsmitteras till grannen. Utifrån sådan mätning kan du köpa och programmera en nivåvakt för aktuella frekvenser.

Användarvisningsbild
Georg

Inläggav Georg » 2007-01-11 16:39

parametrisk equiliser, låter intressant vad gör den för något igentligen? googlade men fattade inte riktigt hur den fungerar.

vart hittar man såna och framför allt vart hittar man ngn som kan ställa in en sån?

Användarvisningsbild
Georg

Inläggav Georg » 2007-01-11 16:50

hur fungerar en sån tillsammans med djprylar (mixer etc)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-01-11 18:01

En sån här borde funka:
http://www.behringer.com/DEQ2496/index.cfm?lang=ENG
Behringer har en enklare modell också men den verkar inte säljas i Sverige plus då rörhäcken här:
http://www.behringer.com/T1951/index.cfm?lang=ENG
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Återgå till Teknikforum