Basta: ekvivalent push-pull

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Basta: ekvivalent push-pull

Inläggav DQ-20 » 2007-01-12 10:19

Hur simulerar man enklast push-pull-kopplade element i Basta?

Undrar,

D

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-01-12 11:55

I vanliga fall brukar man väl halvera Vas med bibehållen Fs. Men det är klart att R och L kanske behöver halveras för att det ska bli rätt?

Förutsätter att du tänkt montera dem "><" eller "<>".

/Jocke

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-01-12 12:32

Massan ökas med en faktor två och kompliansen reduceras med en faktor (varpå Vas minskar en faktor 2).
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-01-12 12:45

Morello skrev:Massan ökas med en faktor två och kompliansen reduceras med en faktor (varpå Vas minskar en faktor 2).

Varpå Qes ökar med en faktor två... ;)

Nej detta räcker inte man måste öka på förlusterna i upphängningen med en faktor två och öka på kraftfaktorn lika mycket.

Det enklaste är att sätta Vas till hälften (eller minska Sd med sqrt(2) om man nu inte kan manipulera Vas utan att det påverkar Cs).
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-01-12 12:46

Svante: Fixa! :lol:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-01-12 13:40

Det finns ju redan en isobarikknapp i Basta!

Ladda in två element och kryssa "Isobarik mounting" "In pair(s)" så jobbar dom i pp. Däremot tar dom inte hänsyn till den extra lilla massa som den inneslutna luften har.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-01-12 13:42

Ja, naturligtvis ökar Rms med en faktor 2 också.
Kort och gott: den mekaniska impedansen ökar med en faktor 2
(2*Rms, Cms/2, Mms*2)

Qms påverkas dock ej.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-01-12 13:56

phon skrev:Det finns ju redan en isobarikknapp i Basta!

Ladda in två element och kryssa "Isobarik mounting" "In pair(s)" så jobbar dom i pp. Däremot tar dom inte hänsyn till den extra lilla massa som den inneslutna luften har.

Just!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-01-12 14:22

Svante skrev:

Just!

Tack phon & Svante. Och tack för att jag slapp att få RTFM :oops: :) .

/D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-01-12 14:45

Dahlqvist skrev:
Svante skrev:

Just!

Tack phon & Svante. Och tack för att jag slapp att få RTFM :oops: :) .

/D

:lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2007-01-13 19:31

Jo basta är både fullständigare än man tror och ofullständigare än man drömmer om... :-)

Ingår inte den där extra massan redan, till största delen, i den massa som anges för elementet?

Annars kan man väl räkna ut hur mycket extra det blir, och lägga till hälften till varje elements massa?

Eller är jag ute och cyklar nu?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-01-13 21:22

n3mmr skrev:

Jo basta är både fullständigare än man tror och ofullständigare än man drömmer om... :-)

Ingår inte den där extra massan redan, till största delen, i den massa som anges för elementet?

Annars kan man väl räkna ut hur mycket extra det blir, och lägga till hälften till varje elements massa?

Eller är jag ute och cyklar nu?

Alltså...

Man kan räkna ut hur mycket massan blir. Om man vill kan man lägga till den under Mms.

Som regel gör det inte så stor skillnad, men det är klart att det blir mer när man sätter elementen magnet mot magnet än tvärtom. Egentligen borde man lägga till volymens fjädring också, men det går inte i Basta!.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-01-13 22:43

Å andra sidan så brukar medsvängande luftmassan på båda sidor av membranet räknas in i Mms och i extremfallet så ska den delvis räknas bort (om man har flata membran som sitter väldigt när varandra)...
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-01-13 23:19

Naqref™ skrev:Å andra sidan så brukar medsvängande luftmassan på båda sidor av membranet räknas in i Mms och i extremfallet så ska den delvis räknas bort (om man har flata membran som sitter väldigt när varandra)...

Hehe, jag kollade just hur jag har gjort, och jag använder bara två medsvängande luftmassor i isobaric-konfiguration. Jag trodde först att det skulle vara fyra, men så var det inte. Synd på sätt och vis.

Återgå till Teknikforum