Avstånd till högtalare?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rapid

Avstånd till högtalare?

Inläggav Rapid » 2007-01-23 20:08

Hej!
Finns det något samband mellan storleken på elementen, delningsfrekvenser, spridningen osv och hur långt från högtalaren man behöver sitta? Varför brukar man säga att stora högtalare inte fungerar i små rum?

Mvh Mattias

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-23 20:23

Små rum bashöjer tidigare i basen. Under frekvensen f=344/2x rummets längsta dimension, får man en bashöjning med ca 12 dB/oktav.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-01-23 22:17

12db/oktav låter jättemycket, är det sant?
Bikinitider

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-01-24 07:42

Om rummet är slutet och det inte finns ngra förluster så är det väl möjligt med denna höjning. Analogt om man stoppar in en mätmik i en högtalarlåda och kontrollerar ljudnivån inuti får man en 12 dB höjning mot lägre frekvenser.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-01-24 08:40

Mja, fast om man provar formeln med tex 6 meter som längsta dimension, så hamnar "brytfrekvensen" på 28 Hz. Till detta kommer att det finns ett område kring brytfrekvensen som är rätt oroligt pga rumsresonansen, så de 12 dBna per oktav är nog inte full utbildade förrän vid riktigt låga, subsoniska frekvenser.

Men där finns de.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-24 08:41

celef skrev:12db/oktav låter jättemycket, är det sant?

En länk på temat: http://www.linkwitzlab.com/images/graphics/enclosure-spl.gif

Detta faktum används inte minst i bilstereokretsar och i kombination med slutna lådor. Finns även beskrivet i samband med Peerless bilbasar. I vanliga rum blir stigningen mot lägre frekvenser kanske inte lika "teoretisk".

Användarvisningsbild
Rapid

Inläggav Rapid » 2007-01-24 19:04

RogerGustavsson skrev:Små rum bashöjer tidigare i basen. Under frekvensen f=344/2x rummets längsta dimension, får man en bashöjning med ca 12 dB/oktav.

ok, så om man kan korrigera basen så att den blir jämn så borde alltså 18" basar fungera lika bra som 6.5" i små rum.

Men vad finns det i mellanregister och diskant området som kan bli fel. Integrering mellan element? Stora element ger ju större avstånd mellan varandra. Kommer det kräva att man sitter längre från högtalaren för att den ska summera bra (jfr t.ex. PiP med Pi60)? Och hur är det med direktivitet. Måste man sitta längre från en högtalare med mer riktat ljud?

Många frågor :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-24 19:31

Stora element sprida över en stor yta blir inte bra på kort avstånd. Integrationen blir säkert dålig och lyssningsytan minimal. Varför vill du ha stora element?

Användarvisningsbild
Rapid

Inläggav Rapid » 2007-01-24 22:45

RogerGustavsson skrev:Stora element sprida över en stor yta blir inte bra på kort avstånd. Integrationen blir säkert dålig och lyssningsytan minimal. Varför vill du ha stora element?

Nja, det var bara ett exempel med stora element. Jag letar som sagt efter samband mellan storleken på elementen och hur långt från högtalaren man behöver sitta. Det började med att jag läste detta från IÖ:

"6. Förutsatt ett mycket bra lyssningsrum (och det är en viktig reservation!) bör man idealt avlyssna högtalarna på ett avstånd som är större än eller motsvarar 0,8 gånger rumsradien multiplicerat med högtalarens direktivitetsindex* i registret 1000 - 8000 Hz. "
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=7478

Om någon kan förklara vad han menar så blir jag jättenöjd :) Vad är rumsradien?Givet att man ska sitta 2.5m från högtalaren borde det vara möjligt att beräkna vilket direktivitetsindex som högtalaren ska ha dvs vilken spridning den ska ha (om jag förstått det rätt).

/Mattias

Återgå till Teknikforum