EAC och flac

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

EAC och flac

Inläggav Bill50x » 2007-01-16 00:45

Har nu försökt få EAC att automatiskt konvertera till flac vid ripp men det funkar inte.... Så jag har två frågor:

1) Vilken codec ska jag använda? Jag har installerat flac 1.1.3 och provat med några exe-filer (flac.exe, metaflac.exe, flacren.exe) och ingen av dom ger det förväntade resultatet. Använder jag frontend.exe så startar förstås flac-programmet men sedan måste jag manuellt se till att det händer något....

2) Hur ska jag konfigurera EAC? Jag har prickat för extern komprimering (och skrivit in .flac som filändelse), men sedan ska jag tydligen välja bit-rate också, men den verkar vara mer anpassad för mp3 (max 320 kb/s).... Det finns också en ruta för "ytterligare kommandoradsinställningar" - vad är det tänkt att man ska skriva där?

Tack för hjälpen!

/ B

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-01-16 00:55

Du kanske ska använda dig av version 1.1.2 i stället?

Läs mer här:

http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... pic=141894

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-01-16 00:57

Tips Nr 1 är att följa en guide för allting då man omöjligt kan få allt optimalt annars.

Här är mina inställningar:

-V -8 -T "artist=%a" -T "title=%t" -T "album=%g" -T "date=%y" -T "tracknumber=%n" -T "genre=%m" %s

Bild

Bitrate spelar ingen som helst roll används inte.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-01-16 16:36

Jag rekommenderar att du följer nedanstående länk till en bra guide för hur man sätter upp EAC och FLAC. Jag har följt denna och allt fungerar utmärkt.

http://users.fulladsl.be/spb2267/

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-01-16 19:42

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-01-16 20:20

Jag tycker att den här guiden funkade bra för mig:

EAC Beginners

Har inte varit några problem - har dock ej den senaste flac-versionen.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-01-16 21:53

Nu har jag testat diverse guider och att använda mig av en äldre flax.exe. Men jag får det inte fungera. Nu orkar jag inte plöja igenom fler guider utan kastar in handduken. Jag har provat massor med inställningar men oavsett vad jag ställer in så påstår programmet att konvertering skett - utan att det har det. Klickar jag på den erhållna m3u-filen händer ingenting, men det kanske beror på att den pekar på en flac-fil som inte finns?

Tacka vet jag dBpowerAMP, det programmet gör exakt det man ber om....

Vad är det för vits med ett bra program om det är omöjligt att få igång det? Användarvänligheten lyser med sin frånvaro... Synd att programmet inte kostar en slant, då hade man åtminstone kunna kräva support :-)

/ B

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-01-16 22:02

Det är nästa så att jag sätter mej i en taxi och kommer hem till dej. Det funkar jag lovar! :-)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-01-16 23:43

Koffe skrev:Det är nästa så att jag sätter mej i en taxi och kommer hem till dej. Det funkar jag lovar! :-)

Inte hos mig. Jag har testat jag vet inte hur många varianter - och det fungerar inte.

Provade också att köra med Lame istället och det fungerar som det ska. Ibland. Dvs, först inte. Sedan körde jag om Wizard och då funkade allt helt plötsligt. Sedan provade jag flac igen, som naturligtvis inte fungerade. Då provade jag att gå tillbaka till Lame - fungerar inte. Kortfattat kan jag säga - skräp!

Exakt VAD bestäms i "Ytterligare kommandoradsinställningar" (rutan under man bestämmer vilket program som ska användas)? Det är stor skillnad mellan "wizard-inställning" för Lame-mp3 och det som tipsas om i flac-tipsen. Vad är det man styr här?

/ B

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-01-16 23:47

EAC kan vara lite "knöligt" i början, men när man väl har fått sina inställningar att stämma som funkar det finfint. Spara inställningar i profiler - jag har t.ex. en för musik och en för ljudböcker. Jag använder EAC v. 0.95 beta 4 (den senaste när detta skrivs), FLAC v. 1.1.2a (näst senaste när detta skrivs) och Win XP Pro service pack 2.

Rätta mig om jag har fel, men borde inte Bill kunna ta t.ex. min EAC-profil-fil och därmed få alla mina fungerande (på min dator i alla fall) inställningar?

I så fall: ladda ner filen (se länk nedan) -> lägg den i C:\Program\Exact Audio Copy\Profiles -> starta EAC -> ladda profilen längst ned i programfönstret (se bild) -> testa att rippa igen.

Bild

http://user.faktiskt.io/TCM/files/Secure%20FLAC.cfg

Funkar det kan du ju alltid redigera min profil så att du får den att stämma som du vill ha.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-01-17 00:00

Ska väl tilläggas att jag följde den här guiden
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-01-17 00:08

TCM skrev:EAC kan vara lite "knöligt" i början, men när man väl har fått sina inställningar att stämma som funkar det finfint. Spara inställningar i profiler - jag har t.ex. en för musik och en för ljudböcker. Jag använder EAC v. 0.95 beta 4 (den senaste när detta skrivs), FLAC v. 1.1.2a (näst senaste när detta skrivs) och Win XP Pro service pack 2.

Rätta mig om jag har fel, men borde inte Bill kunna ta t.ex. min EAC-profil-fil och därmed få alla mina fungerande (på min dator i alla fall) inställningar?

I så fall: ladda ner filen (se länk nedan) -> lägg den i C:\Program\Exact Audio Copy\Profiles -> starta EAC -> ladda profilen längst ned i programfönstret (se bild) -> testa att rippa igen.

Bild

http://user.faktiskt.io/TCM/files/Secure%20FLAC.cfg

Funkar det kan du ju alltid redigera min profil så att du får den att stämma som du vill ha.

Sorry, fungerar inte heller. Provade att läsa in din profil men resultatet blev ett felmeddelande typ:
The external compressor returned an error!
Options: -6V-T "...blablabla..." --replay gain
osv, som slutar efter titeln på wav-filen.

Knöligt att få fungera? Sorry, men detta är ett typexempel på hur nördar inte fattar hur den verkliga världen ser ut. Vilket dj-a skräp, rent ut sagt.

Tack i alla fall för din cfg-fil, efter inläsningen av denna blev det åtminstone en mapp som programmet försökte lägga filerna i....
Jag drar iväg ett mail till Andre (som gjort programmet) och kollar läget, men det blir det sista jag försöker med... suck, snacka om skräp....

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-01-17 01:33

Det verkar som om det som står i kommandoraden är av största betydelse. Hittills har jag lyckats få Lame att fungera, men först efter att ha rensat registret med allt EAC...

Någon som vet vilka parametrar det är man styr med kommanoraden och vilken syntax man ska använda? Hittills har jag bara sett några exempel på vad som ska stå där men inte vad det betyder och vad alternativen är...

Ja, alltså, vad som funkar med Lame vet jag (fast just nu står det ingenting i rutan "ytterligare kommandoradsinställningar" - sist jag raderade allt i den rutan fungerade ingenting....) - men vad funkar med flac?

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-01-17 01:36

TCM skrev:Funkar det kan du ju alltid redigera min profil så att du får den att stämma som du vill ha.

Funkade som sagt inte... men hur redigerar man profilen?

/ B

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2007-01-17 12:30

Även jag lyckades att få EAC att använda Flac 1.1.3 direkt utan några som helst problem... Har för mig att jag använde denna guide!

Fler verkar ha samma fel?

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-01-17 13:19

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-01-17 15:53

Som men alla fel, försök att göra så lite som möjligt i varje steg så att du ser vad som fungerar och vad som inte fungerar.

Jag antar att du har fått in WAV-filen.

Ta först en kopia av WAV-filen så att du slipper rippa om den ifall du behöver prova många gånger.
Prova att köra FLAC.exe från kommandofönster med de parametrar du vill använda (tips, utgå från parametrar som fungerar för någon annan, t.ex. en guide).
Upprepa ovanstående tills du har fått FLAC.exe att göra rätt. Dvs blanda inte in EAC alls ännu.

När allt fungerar från kommandofönstret så skall du koppla in FLAC i EAC som du redan har provat. Eftersom du nyss har provat fram vilka parametrar som skall skickas med så är de garanterat rätt. Bitrate etc är irrelevant när du kör en extern encoder som tex FLAC.
Det enda som är kvar som kan gå fel är sökvägen till FLAC.exe eller om du väljer att lägga in den i system-pathen.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-01-17 19:04

Tack vare ett tips från Flint så fungerar det nu klockrent hos mig! Använde denna kommandorad:
-8 -V -T "artist=%a" -T "title=%t" -T "album=%g" -T "date=%y" -T "tracknumber=%n" -T "genre=%m" %s

Finns på http://users.pandora.be/satcp/eac-qs-en.htm#toflac

/ B

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-01-17 20:08

Bill50x skrev:Använde denna kommandorad:
-8 -V -T "artist=%a" -T "title=%t" -T "album=%g" -T "date=%y" -T "tracknumber=%n" -T "genre=%m" %s

hydrogenaudio skrev:-6 -V -T "artist=%a" -T "title=%t" -T "album=%g" -T "date=%y" -T "tracknumber=%n" -T "genre=%m" -T comment="%e" -T "comment=EAC (Secure Mode)" %s

Du kan ändra din "-8" mot något mindre så går det lite fortare (men filerna blir lite större). Skönt att det funkar nu! Lycka till och nu när pulsen är lite lägre kan du passa på att kolla så att du inte har råkat pilla någon annan EAC-parameter till något ofördelaktigt. :-)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-01-17 20:41

Koffe skrev:
Bill50x skrev:Använde denna kommandorad:

hydrogenaudio skrev:-6 -V -T "artist=%a" -T "title=%t" -T "album=%g" -T "date=%y" -T "tracknumber=%n" -T "genre=%m" -T comment="%e" -T "comment=EAC (Secure Mode)" %s

Du kan ändra din "-8" mot något mindre så går det lite fortare (men filerna blir lite större). Skönt att det funkar nu! Lycka till och nu när pulsen är lite lägre kan du passa på att kolla så att du inte har råkat pilla någon annan EAC-parameter till något ofördelaktigt. :-)

Det är inte någon skillnad i fart mellan olika komprimeringar eftersom dom sker samtidigt med rippen. Det är bara tidsskillnaden vid rippen av sista låten som påverkar och det är inget att bry sig om i sammanhanget...

Det är NU jag kan börja pilla på andra inställningar, innan var det inte mycket idé :-)

/ B

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-01-17 20:49

Bill50x skrev:Det är inte någon skillnad i fart mellan olika komprimeringar eftersom dom sker samtidigt med rippen. Det är bara tidsskillnaden vid rippen av sista låten som påverkar och det är inget att bry sig om i sammanhanget...

Det är NU jag kan börja pilla på andra inställningar, innan var det inte mycket idé :-)

Jag läste på. I praktiken spelar inte komprimeringshastigheten någon roll längre med hyfsat moderna CPU-er. Det för sig om någon minut på en hel skiva.

Är du inte en kicka-på-allt-och-se-vad-som-händer-det-kan-iaf-inte-bli-sämre-kille? En sån är jag! :-)

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2007-01-24 23:44

Jag har ett annat problem med min flac-rippning, jag följde den här guiden http://wiki.slimdevices.com/index.cgi?EACInstall
You can also specify a directory structure. For instance, this would create artist and album directories as needed:
%A\%C\%N. %T
Det fungerar jättebra tills jag i min rippning kommit till en CD som består av massor av artister, har valt samma "naming scheme" för Various artists som för vanliga skivor, då blir det ett bibliotek för varje artist på skivan, inte riktigt som jag tänkt mig, någon som har ett tips för vad man ska skriva för "Various artists" för att få någon vettig biblioteksstruktur även för dessa?
Senast redigerad av rqu 2007-01-25 09:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-01-25 07:29

Hur gör man om man vill dela upp en fil som innehåller många låtar till separat filer för att kunna bränna ner till en skiva?

Har provat en del men får det ej att dela upp dem utan blir en enda lång fil.
--------------------------------------------------

Återgå till Teknikforum