Aktiv delning och volymkontroll

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zvenzzon

Aktiv delning och volymkontroll

Inläggav zvenzzon » 2007-01-25 00:07

Har funderat på en sak angående placering av volymkontroll i ett aktivt delat system.

Det traditionella sättet att sätta samman ett system med aktiv delning mellan basmoduler och toppar är ju enligt följande (principskiss):

Bild

Men borde man inte tjäna lite S/N på att istället flytta volymkontrollen till efter delningsfiltret, enligt följande:

Bild

Den uppenbara nackdelen är förstås att volymkontrollen behöver hantera dubbelt så många kanaler, och att försteget måste specialbyggas, men det går ju att åstadkomma.

Finns det några reella fördelar att vinna tror ni?

edit: Volymkontrollerna är buffrade, även om det inte ser så ut på skissen.
Senast redigerad av zvenzzon 2007-01-25 10:25, redigerad totalt 1 gång.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-01-25 01:21

Finns det några reella fördelar att vinna tror ni?

I praktiken nej. Om det skulle vara någon mening med en sådan koppling så skulle det säkert redan finnas aktiva delningsfilter med gangad volympot. Om man har ett slutsteg där brusnivån ligger bättre än -100dB under full effekt, då bör det inte höras något brus från högtalarna. Jag har själv aktiv delning (Behringer) till mina högkänsliga högtalare och jag kan inte höra något brus från basarna. Däremot kan man höra ett svagt brus från mina HF horn med mitt analoga delningsfilter. Men det är försumbart om man inte bara vill lägga örat intill för att lyssna på just brus istället för musik.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-25 09:45

En nackdel är väl att volymkontrollerna i det senare fallet saknar buffertsteg och därför blir sämre på att driva kablaget. Problem med brus är i en del fall beroende på för hög förstärkning i slutstegen. Ett exempel är Quads slutsteg som ofta nöjer sig med 500 mV för full utnivå. Sänker man förstärkningen sjunker tomgångsbruset.

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2007-01-25 10:24

Volymkontrollsboxen i skissen avser inte nödvändigtvis en passiv volymkontroll.

Ska man reglera 4 kanaler som det blir om man kör stereo använder man nog någon form av digitalt styrd volymkontrollskrets.

Så man vinner bara om man har ett väldigt brusigt delningsfilter alltså?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-25 10:48

Normalt är det väl inget problem med brus när signalerna ligger på linjenivå som i detta fall. Problemet enligt min erfarenhet är när förstärkningen är för hög och kräver mycket dämpning av volymkontrollen. Med en CD-spelare som signalgivare behövs i de allra flesta fall ingen förstärkning alls, 2V räcker till att styra ut nästan alla slutsteg. Har i min anläggning minst 14 dB dämpning mellan CD-spelare och slutsteg, oftast 25-30 dB. Har normalkänsliga slutsteg och högtalare.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-01-25 19:57

Om du ändå tänkt köra med aktiv nivåreglering efter filtret så tillför du ju brus där. I slutändan är det ju så att med moderna kretslösningar så är brus inget problem på linjenivå.

/Peter

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-01-26 04:18

Är filtret digitalt?

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2007-01-26 10:52

Harryup skrev:Är filtret digitalt?

Jag tänkte rent generellt.

Fick bara för mig att det "borde" vara bättre att behålla nivån hög så långt genom signalkedjan som möjligt. Man kanske kan samanfatta det hela med att det troligen inte är värt besväret...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-01-26 10:59

zvenzzon skrev:Fick bara för mig att det "borde" vara bättre att behålla nivån hög så långt genom signalkedjan som möjligt. Man kanske kan samanfatta det hela med att det troligen inte är värt besväret...

Jo principiellt så har du rätt men i det analoga fallet så är det av mindre betydelse som flera har nämnt. I digitalfallet så är det däremot det bästa sättet att göra.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-01-26 11:02

zvenzzon skrev:Fick bara för mig att det "borde" vara bättre att behålla nivån hög så långt genom signalkedjan som möjligt.

Det är ju helt rätt i system där man har stora problem med brus, typ bredbandiga radarsystem och telefonsystem. Men i smalbandiga audioapplikationer - njae...
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2007-01-26 11:35

det måste ju bero helt och hållet på brusnivån hos de aktiva komponenterna, OP-förstärkare mest troligt och komplexiteten hos det analoga filtret. (så nu har jag också påpekat det som alla andra :)

Men med moderna OP-förstärkare blir brustillskottet marginellt. Brusar det pga dessa är nog filtret överhuvud taget ett sådant budgetjobb att det är skit. Tex OPA2134, AD797 mfl.

Däremot kan det vara en god ide att sätta in trimpotentiometers någonstans i signalkedjan EFTER filtren så man kan kompensera för olika känslighet hos högtalaraelementen. Om inte dina slutsteg har en nivåreglering också givetvis.

/Rickard

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-01-26 11:49

Försteget behöver ju inte specialbyggas alls. Du måste ju ha ett först så du får en ingångsväljare. Enskilda volymer per delning brukar ju alltid sitta på användbara filter, och då skulle du efter kunna ha en passiv volymkontroll som är för alla 4:a delningarna. Misstänker att du inte vinner något alls eftersom du har svårt att få det tillräckligt lågohmigt ut ifrån poten.

Återgå till Teknikforum