Supraledande egenskaper och dess inverkan på högralare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

knegolf

Supraledande egenskaper och dess inverkan på högralare

Inläggav knegolf » 2007-02-01 21:23

Idag lekte jag med tanken av att konstruera en högtalarspole av supralednande material(naturligtvis vet jag ju att det inte skulle gå så bra, men teorin bakom att göra det är intressant.), om man skulle göra det får man en spole helt utan resistans, vilket gör att den skulle kunna göras hur lång och tunn som helst utan att resistansen skulle öka. Det skulle betyda att man i teorin kan tillverka extremt kraftiga högtalare med relativt små magneter. Ursäkta om jag har fel för mig nu, men jag har för mig att kraften (F) i högtalaren är summan av längden av ledaren som befinner sig i magnetgapet (L) x strömmen (I) x kraften i magneten (B). om man använder supraledare kan man få oändligt låg resistans vilket betyder att I kan ökas enormt mycket, eftersom supraledaren inte har något motstånd kan L också ökas genom att använda tunnare och längre tråd.
Problemet med den låga resistansen är ju förstås att vid låga frekvenser blir även impedansen extremt låg vilket leder till kortslutning, men det går ju korrigera med skyddsresistor.

Vad tror ni om supraledarteknologin? Kan den utväcklas så långt att den kan användas i högtalarkonstruktion? Eller kommer den bara att användas i laboratorier?

En annan intressant tanke som slog mig klockan fem i morse var att mäta upp samtliga värden på en högtalare, och sen göra samma mätningar i rymden, i ett viktlöst tillstånd. det borde påverka högtalarens egenskaper ganska mycket. Frågan är bara om det blir positiv eller negativ inverkan.

knegolf

Inläggav knegolf » 2007-02-01 21:25

Förklaring av supraledare och dess egenskaper (engelska)http://en.wikipedia.org/wiki/Super_conductor

Svenska
http://sv.wikipedia.org/wiki/Supraledare

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-02-02 00:04

Jo, den tanken är ju fascinerande, och onekligen skulle det påverka egenskaperna på högtalaren. Till att börja med tror jag att man kommer att få problem med att supraledaren slutar att supraleda om den utsätts för ett tillräckligt starkt magnetfält, vilket skulle kunna vara fallet för talspolen. Men om vi bortser från det och alla problem som det innebär att kyla hela baletten, så är det ju en intressant tanke att leka med.

Skillnaden skulle framförallt bli att Re blir noll. Det kan man ganska enkelt simulera genom att sätta Re till noll i ett simuleringsprogram. Basta gillar inte exakt noll (jag delar nog med Re någonstans), men man kan skriva dit 0,001 ohm, så kommer man tillräckligt nära.

Alla andra delar av impedansen blir kvar och begränsar strömmen genom talspolen, och om man utgår från ett "normalsystem" (röd kurva) och ändrar det systemet till Re=0,001 ohm (blå kurva) så ser man att känsligheten stiger ganska mycket, men också att impedansen blir väldigt låg vid vissa frekvenser, men långtifrån vid alla.

Bild

Edit: mätning i viktlöst tillstånd kommer inte att påverka egenskaperna nämnvärt, mätning i vakuum däremot kommer att påverka resonansfrekvensen och verkningsgraden.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

knegolf

Inläggav knegolf » 2007-02-02 17:46

vi får se hur teknologin utväcklas de kommande tio åren. de har redan lyckats tillverka en sorts keramiskt material som inte är ledande i vanliga fall. men blir supraledande vid ca 90 grader Kelvin. Det är ju ett steg åt rätt håll eftersom det tidigare rekordet låg på 20K vilket är ca 253 minusgrader.

Återgå till Teknikforum