Har någon F/E-lyssnat på hörlursförstärkare?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Har någon F/E-lyssnat på hörlursförstärkare?

Inläggav PerStromgren » 2007-02-08 10:37

Jag funderar på att köpa en hörlursförstärkare, mest av praktiska skäl: jag har ingen hörlursutgång på mitt försteg.

Hörlursförstärkare finns i många prisklasser, men borde vara enkla att sålla genom att F/E-lyssna på dem. Har någon gjort det? Är det besvärligt att skapa en konstlast för ett par bra hörlurar, säg Sennheiser HD600 eller 650? Kanske duger en ren resistans för att locka fram eventuellt oljud? Eller är det kanske enklast att använda hörlurarna själva som last och ha dom i en liten låda?

På tal om det, bör man använda högtalare eller hörlurar för att lyssna i en F/E-lyssning av detta slag?

Jag tycker att det borde vara lätt att konstruera en transparent hörlursförstärkare och att den därför skulle kunna vara billig, men har ju inte prövat och inte heller sett svårigheterna, givetvis.

Här är ett exempel på rock bottom: Zalman 5.1 (400:-)
Ett seriöst billigt exempel: Pro Ject Head Box (1000:-)
Ett dyrt exempel: Grado RA-1 (5000:-)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-02-08 11:15

http://www.holographicaudio.com/tester.html är väl det enda som har F/E-lyssnats? Utan korsmatningen var det tydligen svårt att detektera den i test.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-02-08 11:19

RogerGustavsson skrev:http://www.holographicaudio.com/tester.html är väl det enda som har F/E-lyssnats? Utan korsmatningen var det tydligen svårt att detektera den i test.

Javisst, ja, den hade jag glömt! Jag har ju faktiskt läst att den testats.

Va, bra! Nu vet vi alltså att det går fint att göra en förhållandevis dyr apparat som är transparent. Finns det en billig också?

[Edit] ... och där fick jag svar på min fråga om lasten också, citat från MoLT:
F/E-lyssning med högtalare
För att studera huruvida Ear One förvränger signalen hörbart, lyssnade undertecknad och Ingvar Öhman på Ear One i en tvåkanalig anläggning med högtalare.

Ear One justerades för 0 dB förstärkning (+/- 0,05 dB 20 – 20 000 Hz) och kopplades mellan CD-spelare och försteg. CD-spelaren kopplades även direkt till försteget och således kunde lyssning enligt F/E-metoden göras, genom att växla mellan två ingångar på försteget. Vi lyckades inte höra några förvrängningar (skillnader) under de 30 minuter vi lyssnade. Av uppenbara skäl utfördes F/E-lyssningen utan korskopplingen aktiverad.

Under hela F/E-lyssningen var hörlursförstärkarens utgång även belastad av en Creative Labs-hörlur (HQ-2000) – en hörlur av det mer lågohmiga slaget (48 ohm minimum). Som jämförelse kan nämnas att Sennheiser HD-600 har en impedans om cirka 600 ohm och där-med är en avsevärt snällare last för utgångssteget i Ear One.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-02-08 12:26

Billigare blir det om man vill pyssla lite själv. Naqref's Pa-1 har vissa likheter med Holygraphic-burken, http://www.naqref.com/earamp.html. Det kan tänkas att det kommer kretskort till den framöver.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-02-08 13:58

HD580/600 är på 300 ohm DCR.

Per,

visst ska du knåpa ihop en själv, blir apbra kan jag lova! Dyrt behöver det absolut inte bli.

Naqrefs verkar va bra om man vill ha crossfeed.

Nån som vet hur Naq' kör BUF634 (utgången) i denna krets? Gissar på inte full BIAS iom att den går på batterier. I mina öron låter dock BUF634 bäst med full BIAS. Tyckte även att full BIAS på BUF634 gav bättre resultat då den satt som pseudo/virtual GND driver.

edit: Den där Gradon är nog sjukt överprisad. Tror det sitter en ynka pytte opamp per kanal that's it! Innanmätet kan alltså köpas för under en hundring på Elfa. Batterierna torde vara det överlägset dyraste i den lilla träasken, därefter kontakterna.

/Peter

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-02-08 14:22

Schemat ser ut så här: http://www.naqref.com/pdf/lurschema.pdf
Är det full bias eller ej? Om inte, hur ska det då kopplas för full bias?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-02-08 17:32

RogerGustavsson skrev:Schemat ser ut så här: http://www.naqref.com/pdf/lurschema.pdf
Är det full bias eller ej? Om inte, hur ska det då kopplas för full bias?

Pinnen som heter "bw" (för bandwith då såklart) skall gå direkt till negativ spänningsmatning V- eller blir det -V? :) för full bias. Man kan koppla via motstånd till -V för begränsad bandbredd.

Ska försöka mäta dist nån gång för att se vad det är man hör. Inbillar mig att det blir bättre pga bättre linjäritet men det kan också vara dämpfaktorn som påverkar då den blir lägre med full bias. Man borde ju inte höra skillnad på om kretsen går till 50MHz eller 180MHz precis så nåt annat är det. Oftast använder man ju också ett motstånd på utgången som skickar dämpfaktorn ut i skorstenen så då är vi tillbaka till lägre distortion då utgångsresistorn blir helt dominerande för utgångsimpedansen/dämpfaktorn.

Skall tillägga att jag bara använt (såvitt jag minns..) BUF634 direkt mellan line out och HD580/600. Jag har alltså inte haft någon opamp för att minska dist och utgångsimpedans. Oscilleringar eller inte, bra lät det!

/Peter

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-02-09 09:42

lts-varianten av holographic är tydligen enklare och billigare än std-dito, nån som har prisuppgifter??
Bikinitider

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-02-09 10:22

Jag tror inte att Hologrpahic saluför LTS-versionen längre.

Den var enklare endast såtillvida att de balanserade ingångarna var exkluderade. I övrigt är det samma fina apparat.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
TomasF

Inläggav TomasF » 2007-02-09 16:02

Om bias av buffrande OPamp
http://tangentsoft.net/audio/opamp-bias.html
/Tomas F.

Återgå till Teknikforum