köra filmtittande med surround i fyra högtalare?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ivil

köra filmtittande med surround i fyra högtalare?

Inläggav Ivil » 2007-02-11 15:55

Hej!
Jag sitter och funderar på att köpa mig en yamaha rx-v757 förstärkare och var ivär på lokala onoff butiken för att höra mig för om yamaha... Jag frågade bla hur det skulle fungera att köra surround med fyra högtalare (ingen center och sub) med mina carlsson oa-14, och svaret jag fick var lite kryptiskt. Han menade att jag inte skulle få surround utan pro-logic (att tex bakhögtalarna alltid skulle spela samm ljud) Men att centern skulle bli mixad med frontarna.

Hur ligger det igentligen till?! Om jag stoppar in min snorgammla dvdspelare som smackar ut ljudet i 5.1, kan förstäkaren sedan göra om ljudet till fyra högtalare (att ljudet på centern mixas med framkanalen). Så om jag tex kör ett surroundtest kommer då tex vänster-fram spelas på vänster högtalare, center mixas på båda och höger på höger osv...

Vore tacksam för svar och synpunkter på kvadrofonisk koppling!
mvh /Andreas

Användarvisningsbild
Pioneer_4_ever

Inläggav Pioneer_4_ever » 2007-02-11 17:07

Hej!

Just den receivern vet jag inte, men dom allra flesta har inga problem att mixa ut centerns ljud i frontarna. Det finns säkert nån sorts setup på förstärkaren där du kan välja stora/små frontar, stora/små rear, sub av/på center av/på.

Kolla Yamahas hemsida & se om du inte kan tanka hem en PDF-version av manualen!!
Finns bara 2 saker som är omöjliga.
#1: Välta en boll
#2: Ramla upp för ett berg

Användarvisningsbild
Pioneer_4_ever

Inläggav Pioneer_4_ever » 2007-02-11 17:10

Nosade rätt på den åt dej!

Engelsk
lång länk 1

Svensk
lång länk 2

Kirrade länkarna.

[slrt]

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2007-02-11 17:59

tackar!
precis som du sa så går det att stänga av centern och kanalerna mixas då på frontarna. Så visst betyder det då att men min gammla dvd som skickar ut ljudet i 5.1 sedan omvandlas av förstärkaren som kvadrofonisk?

mch /Andreas

Användarvisningsbild
Pioneer_4_ever

Inläggav Pioneer_4_ever » 2007-02-11 20:20

Japp, de skulle man ju kunna kalla det, eller 4.0 surround!! Men det går med lite nyare dvd-spelare att göra åxå, om man kör "multi-channel input" på förstärkaren & kodar av i dvd´n, så att säga. Min Pioneer dv-585 har den funktionen blandannat.

mvh: Pioneer_4_ever

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-02-11 20:24

Frågan är väl om förstärkaren mixar ut centerkanalen till front om man kör analog 5.1. Det har ingenting med Dvd-spelaren att göra. Men Dv585 har riktigt trevliga ljud-menyer. Gissar att trådskaparens Dvd-spelare inte är lika funktionsfylld?

Ps. Använd rubrik på långa länkar Ds.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Pioneer_4_ever

Inläggav Pioneer_4_ever » 2007-02-11 20:29

tvett skrev:Frågan är väl om förstärkaren mixar ut centerkanalen till front om man kör analog 5.1. Det har ingenting med Dvd-spelaren att göra. Men Dv585 har riktigt trevliga ljud-menyer. Gissar att trådskaparens Dvd-spelare inte är lika funktionsfylld?

Ps. Använd rubrik på långa länkar Ds.

Jag menade att dvd-spelaren kan mixa ut centern till frontarna vid analog överföring + lite annat som sagt, trevliga ljudmenyer på 585:an :-)

Japp, en rubrik blir de på nästa långa länk!! :oops:

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2007-02-11 21:23

ok, men inte om man kör med optisk kabel? Då måste alltså dvd:n klara av att omvandla 5.1 till 4.0?!?(men kopplar man analogt klarar förstärkaren att göra om signalen!?)

/Andreas

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-02-11 21:49

Skickar du över ljudet med optisk kabel så är det ju något helt annat.
Jag trodde vi pratade om 5.1 analogt.
Med optiskt är det bara att ställa in vilka högtalare du har i förstärkaren och köra!
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2007-02-11 21:52

tackar för svaren! jag börjar nu känna mig riktigt sugen på att köpa mig en ny förstärkare och slippa allt rackel med mitt ful-surround med två förstärkare :D
(inte helt lätt att höja och sänka då ingen av förstärkarna har fjärrkontroll!!)

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2007-02-12 01:08

Kör själv 4.0 för tillfället, med 4 identiska högtalare symmetrinsk placerade. Det låter hur bra som helst, så länge man inte sitter mycket långt från mitten. Tidigare hade jag en 4.1 setup, med dubbla basmoduler. Saknar inte mittkanalen, i synnerhet som jag i så fall skulle behöva ha en liten och helt annorlunda låtande låda än de övriga.
I mitt fall konfigurerar jag via DVD-spelaren (till 4 st "Large"), och kör sen analogt till förstärkaren.

/Alexander

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2007-02-12 08:27

vad är det för fördel med att köra analogt och inte digitalt? Jag trodde det alltid var bättre digitalt?! Eller är det din förstärkaren som inte mix center med frontarna?

/Andreas

Användarvisningsbild
Pioneer_4_ever

Inläggav Pioneer_4_ever » 2007-02-12 13:24

Fördel vs nackdel med analogt vs digitalt är väl kvalitén på DA-omvandlingen. En billig surroundstärkare har oftast fimpiga DA & då kan det ju vara bättre att använda dom i dvd´n.

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2007-02-12 19:32

Självfallet går det alldeles utmärkt att skippa centern ! Den enda nackdelen är att man bör sitta någorlunda i mitten.

Min personliga åsikt är att centern är helt onödig om man bara sitter i "sweetspot" när man ser en film. Kan högtalarna för framkanalerna spela upp ett perfekt stereoperspektiv, dom kommer dom att spela upp det som skall vara i mitten, i mitten !

Mvh/Janne

Återgå till Teknikforum