Skolarbete slutsteg

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sgdsgs

Skolarbete slutsteg

Inläggav sgdsgs » 2007-02-08 00:42

hej det är så att vi ska göra ett skolarbete om slutsteg och nu undra jag om någon vet var jag kan hitta information om detta.
Jag behöver typ vet hur ett slutsteg funkar och hur den t. ex får ut 500w ur ett slutsteg som drivs på 12 volt etc och hur den omvandlar denna signal . vet någon bra hemsida till denna info ? tack på förhand

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-02-08 00:49

Hur det puttar ut 500w med 12v in är inte så konstigt egentligen (Watt=Volt*Ampere).
Jag skulle tycka var intressant om du skriver ett arbete om hur klassD-steg funkar och hur de kan putta ut så hög effekt med så låga förluster.
Förlust=värme=kylflänsar vilka digitalsteg har väldigt små behov av.
Ska se om jag hittar nåt bra på det...
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-02-08 09:41

Titta vad 41Hz skriver om sina steg på sin sida: http://www.41hz.com
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Skolarbete slutsteg

Inläggav PerStromgren » 2007-02-08 09:46

sgdsgs skrev:hej det är så att vi ska göra ett skolarbete om slutsteg och nu undra jag om någon vet var jag kan hitta information om detta.

Vilken skolnivå gäller det? Högstadiet? Gymnasiet? Högskolan?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
sgdsgs

Inläggav sgdsgs » 2007-02-08 10:08

det är ett högstadie arbete vi ska ha det som ett projekt fram till Maj så det är ganska stort arbete :D

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-02-08 12:16

sgdsgs skrev:det är ett högstadie arbete vi ska ha det som ett projekt fram till Maj så det är ganska stort arbete :D

Ska ni bygga ett slutsteg, eller bara skriva om hur det fungerar?

I vilket fall som helst, så tror jag att ditt lokala bibliotek nog har en bok om elektronik där förstärkare säkert behandlas. Börja där, så att ni får ett hum om grunderna, och lär er termerna som ni behöver.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-02-08 12:41

sgdsgs skrev:det är ett högstadie arbete

8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O
Jag häpnar, tappar hakan och DÅNAR!!!!!! HÖGSTADIET!!!!????

Supporta den här killen maximalt för f*nken!! Här ska vi knäcka skolsystemet genom att visa att kunskap är coolt!

Jag skulle dock föreslå att du dels skaffar info om biffiga slutsteg (klassD) och dels bygger ett litet klassD-steg från 41Hz, t ex för att exemplifiera hur litet man kan bygga och det faktiskt låter STORT.

Kolla en artikel i AlltOmElektronik. 5-6/2004 Nr 234 och ett senare nummer. Man bygger en 2x300W stärkare med switchteknik.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-02-08 16:02

Den här borde flyttas till DIY eller teknik!
De är bättre forum.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-02-08 18:09

Lite halvsegt att behöva läsa på engelska men bland dessa artiklar (gärna under Beginner's Luck) hittar du en del info.

http://sound.westhost.com/articles.htm

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-02-08 18:41

Ja, faktiskt har ju tom en regel om att söka hjälp med skolarbeten, men här känner jag inte alls likadant som när den regeln kom till. sgdsgs deklarerar öppet från början att det är ett skolarbete det är tal om, bra!

Till den konkreta frågan:

Hur kan man få 500 W ur 12 volts matning? Till att börja med så är ju effekt P=U*I så det behövs bara att man drar tillräcklig ström från matningen. Och är matningen ett bilbatteri så går det utan vidare att dra hundra ampere ifrån det, det gör startmotorn när man vrider på startnyckeln. 100 A * 12 V = 1200 W. Effekten finns alltså där.

Det som är knepigare är att en högtalare typiskt är på 4 ohm. Ohms lag säger ju att U=R*I, och eftersom I=P/U så blir U=R*P/U, U*U=R*P och U=√(R*P).

För R=4 ohm och P=500W behövs därmed en spänning på √(4*500)~45 V. Detta är effektivvärde, toppvärdet vid sinusformad spänning är √2 ggr högre, dvs ungefär 63 V. Man måste alltså transformera upp matningsspänningen till kanske 65-70 volt för att bygga ett slutsteg som klarar att ge 500 W i 4 ohm.

Jag minns från min egen högstadietid att jag tänkte att det är omöjligt att bygga nåt som kan höja spänningen, men det är det inte. Det finns såna spänningsomvandlare att köpa, tex från 12 till 230 V, eller från 230 V till flera kilovolt (sitter i TV-apparater, bla). Det man inte kan öka är effekten. Det betyder att om man tar en spänningsomvandlare som tar 12 V in och lämnar 120 V ut och man belastar den med 1 A på utgången så drar den åtminstone 10A på ingången, så att ineffekten är åtminstone lika stor som uteffekten.

Om du inte hänger med på matten i det där, så hoppas jag iaf att jag har stimulerat dig till fortsatta matte- och ellärestudier... :wink:

Jag håller i övrigt med de övriga om att du ska prova att bygga nåt själv. Det är helkul. Du behöver inte börja med ett värstingbygge, ta nåt som plånboken orkar med och räkna med att de första byggena blir prototyper.

Inget går upp mot spänningen vid "röktestet"*.

Och var rädd om hörseln.

*Röktestet är det första testet man utsätter ett bygge för. Kommer det ingen rök har man klarat första steget.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-02-08 19:40

Man skaffar en liten IC-krets som heter DC/DC-omvandlare som tillsammans med lite kringkomponenter gör jobbet. Observera dock att dimensionering av en sådan regulator kräver ganska en ganska erfaren ingenjör.

Säk tex info på www.ti.com
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-02-08 22:35

http://www.irf.com/ är en bättre hemsida för det is f. De har en del info om just spänningsomvanling.

Fast nivån är nog ändå lite för hög för detta arbete.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-02-08 23:46

Svante skrev:
För R=4 ohm och P=500W behövs därmed en spänning på √(4*500)~45 V. Detta är effektivvärde, toppvärdet vid sinusformad spänning är √2 ggr högre, dvs ungefär 63 V. Man måste alltså transformera upp matningsspänningen till kanske 65-70 volt för att bygga ett slutsteg som klarar att ge 500 W i 4 ohm..

Man bryggkopplar antagligen två slutsteg i en bil, då behövar man bara halva den spänningen.

Förmodligen bygger man en spänningsdubblare från 12 till 24 volt, startar motorn så blir det 28 volt, bryggar till 56 volt samt lägger på lite extra moms i broshyrerna, vips har man 500 watt. 8)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-02-09 00:16

phon skrev:Man bryggkopplar antagligen två slutsteg i en bil, då behövar man bara halva den spänningen.

Förmodligen bygger man en spänningsdubblare från 12 till 24 volt, startar motorn så blir det 28 volt, bryggar till 56 volt samt lägger på lite extra moms i broshyrerna, vips har man 500 watt. 8)

För säkerhets skull mäter man upp den här effekten genom att köra igenom ett specialdesignat pulståg som saknar all likhet med musiksignal men som får slutsteget att toppa max. :P

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-02-09 01:23

Ja, man ska inte glömma att bilstereobranschen är ökänd för att överdriva effektsiffror.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-02-09 09:36

Svante skrev:Ja, man ska inte glömma att bilstereobranschen är ökänd för att överdriva effektsiffror.

Den här mystiska effektsorten PMPO (eller vad den nu kallades) är väl något man mäter upp med specialsignaler som är optimerade för att mäta högre världen än vad man kan få ut med musiksignaler.
En bergsprängare med 6 styck 1,5V batterier ger plötsligt 25W - SUCK!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-02-09 09:39

Ja, men det är inte orimligt.

En brygga med 9 V matning, vilken driver 4 ohm ger runt 25-30 W RMS med sinus.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-02-09 09:46

Morello skrev:Ja, men det är inte orimligt.

Om man räknar snällt. Men du har ligger ju alltid kvar med någon volt över trissorna (två volt i varje "ben). Sedan kan man fundera på hur länge man kan spela på maxeffekt. Och hur det ser ut med tonkurvan - har du 25W vid 50Hz eller 100Hz med apparatens 2" högtalare?? :)

Det finns så många begränsningar att angivna siffror inte är riktigt rättvisande.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-02-09 10:25

Effekt enligt PMPO är i princip den effekt som systemets nätdel eller strömförsörjning kan skicka genom sluttransistorerna vid ren kortslutning. Det har inget med musikeffekt eller matning av högtalare att göra.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-02-09 10:30

Tack Paa!
Fina siffror att slå upp i reklambladet som skickas ut 3 ggr i veckan ...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-02-09 10:32

paa skrev:Effekt enligt PMPO är i princip den effekt som systemets nätdel eller strömförsörjning kan skicka genom sluttransistorerna vid ren kortslutning. Det har inget med musikeffekt eller matning av högtalare att göra.

PMPO=Peak Music Power Ouput om jag minns rätt.

dvs kortvarigt effektuttag där man anger peak och inte RMS. Inget suspekt med detta.

Jag förespråkar fölr övrigt effektmätning med tonskur då det relaterar till musiken bättre. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-02-09 10:35

Känns som att det viktigaste vore att tungköra ohms lag och effektlagarna, och sedan betrakta slutsteget som en svart låda.

Har man inte greppat U=R*I och P=U*I så är det nog rätt svårt att få något begripligt gjort. Eller rättare sagt (för att undvika negeringar), när man greppat det så har man mycket av förståelsen gratis.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
sgdsgs

tack

Inläggav sgdsgs » 2007-02-12 23:16

Tack för alla svar hjälpte mig mycktet ;D

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-02-13 00:18

Går att bygga rätt kraftiga steg, om man har många batterier att driva med :wink:

http://www.jbl.com/car/products/product ... MP&ser=GTI
NN

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-02-13 00:39

??

Räknar man utan spänningsfall över trissorna blir det 9V topp över lasten och 6.4V RMS. 6.4²/4=10 watt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-02-13 00:41

Almen skrev:Känns som att det viktigaste vore att tungköra ohms lag och effektlagarna, och sedan betrakta slutsteget som en svart låda.

Har man inte greppat U=R*I och P=U*I så är det nog rätt svårt att få något begripligt gjort. Eller rättare sagt (för att undvika negeringar), när man greppat det så har man mycket av förståelsen gratis.

Amen!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-02-13 10:24

Svante skrev:

??

Räknar man utan spänningsfall över trissorna blir det 9V topp över lasten och 6.4V RMS. 6.4²/4=10 watt.

Jag räknade med två batterier. :oops:
-Innehar F-skattsedel-

Återgå till Teknikforum