En publikation från 1966

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

En publikation från 1966

Inläggav Svante » 2007-02-23 21:50

Lite kul, TMH har äntligen lagt ut en publikation från 1966 på nätet. Den handlar om hur tonkurvan från en basreflexhögtalare blir. Den är ett antal år före Thiele och Smalls publikationer (utom en från 1961, som jag inte är säker på vad den innehöll). Den är skriven av min företrädare på Elakkursen, Johan Liljencrants.

Till saken hör att Thiele och Small inte alls kände igen namnet Liljencrants när jag frågade dem, de hade alltså inte läst på riktigt när de skrev sina artiklar... :)

http://www.speech.kth.se/prod/publicati ... 07-022.pdf
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-02-23 22:21

Synd att vissa sidor är scannade med mycket lägre upplösning.

Nu har jag inte läst det hela ännu (har ingen skrivare tillgänglig ;) ) men hur mycket finns inte redan beskrivet ex av Stickan?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-02-23 22:23

Naqref™ skrev:Synd att vissa sidor är scannade med mycket lägre upplösning.

Nu har jag inte läst det hela ännu (har ingen skrivare tillgänglig ;) ) men hur mycket finns inte redan beskrivet ex av Stickan?

Jag vet inte, publicerade han sig alls?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-02-23 22:32

Satt just och tittade på denna käcka Sound Translating Device:
http://www.google.com/patents?id=MS1bAAAAEBAJ&pg=PP1&img=1&zoom=4&q=1869178&hl=en&sig=myNAsmQ94BMoBL0eM5plKfzofiQ&w=781

Thuras sparade inte på basreflexportarna!
...Eller vad det ska föreställa.

Se fig. 4. för käcka formler.. som säkert beskriver nånting iaf. :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-02-24 00:54

Ronnie skrev:Satt just och tittade på denna käcka Sound Translating Device:
http://www.google.com/patents?id=MS1bAAAAEBAJ&pg=PP1&img=1&zoom=4&q=1869178&hl=en&sig=myNAsmQ94BMoBL0eM5plKfzofiQ&w=781

Thuras sparade inte på basreflexportarna!
...Eller vad det ska föreställa.

Se fig. 4. för käcka formler.. som säkert beskriver nånting iaf. :)

Ja, jesiken, han har ju ekvivalentschemat där, 1930...! Och räknat på det har han också gjort, tydligen. Kul!

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Re: En publikation från 1966

Inläggav PeterAkemark » 2007-02-24 04:56

Svante skrev:Lite kul, TMH har äntligen lagt ut en publikation från 1966 på nätet. Den handlar om hur tonkurvan från en basreflexhögtalare blir. Den är ett antal år före Thiele och Smalls publikationer (utom en från 1961, som jag inte är säker på vad den innehöll). Den är skriven av min företrädare på Elakkursen, Johan Liljencrants.

Till saken hör att Thiele och Small inte alls kände igen namnet Liljencrants när jag frågade dem, de hade alltså inte läst på riktigt när de skrev sina artiklar... :)

http://www.speech.kth.se/prod/publicati ... 07-022.pdf

Det är väl inte så konstigt att Thiele inte hade läst Liljencrants publikation. Thiele publicerade sitt arbete 1961, 5 år tidigare, och gjorde sannolikt arbetet ännu tidigare.

Thieles publikation från 1961 i Proceedings of the IRE Australia, vol 22 pp. 487-508 är samma som senare publicerades i J.A.E.S May 1971, Vol 19, Number 5.

Small doktorerade senare, efter 2961, på ett liknande arbete eller om det var baserat på Thieles tidigare arbeten. Har du läst Smalls avhandling ?

Återgå till Teknikforum