Gardintyg för dämpning i rum

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-01-29 23:18

Jag tänkte väl Naqref :)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
riki

Inläggav riki » 2004-02-26 00:10

Ett par funderingar bara angående tyger framför vägg.

Frågan är väl var man ska hänga tygerna också, för att bara korta efterklangstiden och inte sabba tidiga reflexer, som (väl?) är viktigt för ljudupplevelsen?

Tja... :? Alltså, om vi vill ha tidiga reflexer eller inte beror på hur stor rummet/lokalen är. I små rum vill man i allmänhet dämpa tidiga reflexer, då de färgar ljudet. I större lokaler, typ konsertsalar, vill man istället utnyttja tidiga reflexer för att få lite extra förstärkning. Det hänger på hur långt efter det direkta ljudet som det reflekterade ljudet når lyssnaren.

En tidsdifferens på mindre än 10 ms (ungefär - har jag för mig) färgar ljudet. 10 ms motsvarar 3,4 m. Problem i vardagsrum mao. Mellan 10 och 40 ger inga problem, vilket utnyttjas i konsertsalar t.ex. Större fördröjning än 50 ms (~17 m) upplevs som eko, vilket gör att bakväggen ofta behöver dämpas i en stor lokal. Dessa tidsdifferenser gäller i grova drag, de ger inte hela sanningen, men kan vara användbara som riktmärken.

Frågan är väl var man ska hänga tygerna också, för att bara korta efterklangstiden och inte sabba tidiga reflexer, som (väl?) är viktigt för ljudupplevelsen?

Om man nu vill dämpa tidiga reflexer brukar man ofta börja med golvet, sidoväggarna och bakväggen. Den sk spegelkällemetoden fungerar bra som ett enkelt sätt att hitta mer exakt placering av absorbenter/diffusorer.

Cirka 10 cm medger att tyget kan hängas upp lite "veckat". På så sätt blir ytreflektionen mer diffuserande samt att chansen att tyget inte hamnar i en nod(där partikelrörelsen har minima) blir större.

Låter som en god idé, man får ju en något mer "bredbandig" dämpning då. Kanske skulle man tom kunna hänga upp dubbla "veckade" tyger, det ena utanför det andra? Då kommer man ju ut ytterligare lite från väggen och får pss dämpning längre ner i registret.

/Rikard

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2007-01-16 18:51

Någon som köpt Jam´s backdrop ännu?

Skall till majorna imorgon så på tillbaka vägen blir det en sväng förbi första långgatan för min del. Skall skärma av biodelen från vardagsrummet när det är projje time.

1000:- för 3x7 meter! för billigt att låta bli ;)

//JB
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2007-01-17 00:16

Affald skrev:Någon som köpt Jam´s backdrop ännu?

Visst, har uppsatt sen ett par år tillbaka. Gör verkligen under för ljudet. Har den på nästan hela högtalarväggen. Kan dock inte rekommendera den vita varianten pga att den har bleknat och inte är så vit och fin som den borde vara.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-01-17 00:18

zvenzzon skrev:Kan dock inte rekommendera den vita varianten pga att den har bleknat och inte är så vit och fin som den borde vara.

Hmmm den är vit och har bleknat och blivit mindre vit/ljus?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2007-01-17 00:24

Ja, den har fått en liten beige ton, nästan en touch av rött också...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-01-17 00:39

Men då har det väl inte blivit blekare i a f. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-17 08:13

zvenzzon skrev:Ja, den har fått en liten beige ton, nästan en touch av rött också...

Kan denna missfärgning möjligen bero på flamskyddsbehandlingen? Tvättar man dem försvinner tydligen flamskyddet.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-01-17 10:07

RogerGustavsson skrev:
zvenzzon skrev:Ja, den har fått en liten beige ton, nästan en touch av rött också...

Kan denna missfärgning möjligen bero på flamskyddsbehandlingen? Tvättar man dem försvinner tydligen flamskyddet.

Eller så har färgerna i tygets blekts. Vita tyger blir riktigt bländvita av små mängder blå färg (dvs. ett "optiskt vitmedel"). Om den blå färgen bleknar bort börjar tyget slå i rött/gul och kan bli lite sjaskigt.

/D

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2007-01-17 17:15

var där som hastigast vid 11 men tyvärr hade dom inte 7 m uppskurit & tiden var knapp för min del så det får bli en annan gång... Bara att ringa innan för säkerhets skull så har dom det klart :)
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2007-01-17 22:56

Många tyger som lämpar sig för ljudabsorbtion är ganska kostsamma. Jag har löst det genom att sätta upp dubbla gardinstänger.

I stången närmast väggen hänger stenull förseglad med gamla uttjänta påslakan för att slippa det obehagliga dammet. I den andra stången, utanpå den första, har jag hängt ett tyg som bara har till syfte att vara snyggt.

En dylik lösning dämpar lägre i frekväns än stagedrop och är dessutom billigare! :-)

Viktigt är dock att använda ett "snyggtyg" som inte reflekerar så mycket. Som tidigare nämts kan det vara klokt väcka det yttre lagret ordentligt också.

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2007-01-18 08:43

du råkar inte ha en bild på det hela publicerad någonstans :)
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-03-08 15:46

soren skrev:JJLabs stagedrop hos JAM kanske?

http://www.jam.se/mikrofon.htm

Magnuz tipsade om detta, och jag har beställt 7 meter för att testa. Borde dyka upp nån gång i veckan.
Vet dock inte när jag skall få tid att sätta upp det dock.

Kommer framförallt att använda den bakom lyssningspositionen av den enkla anledningen att den skall fungera som mörkläggningsgardin för fönstren....

/Sören

Är det denna ni menar?

Bild
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2007-03-09 01:03

zvenzzon skrev:
Affald skrev:Någon som köpt Jam´s backdrop ännu?

Visst, har uppsatt sen ett par år tillbaka. Gör verkligen under för ljudet. Har den på nästan hela högtalarväggen. Kan dock inte rekommendera den vita varianten pga att den har bleknat och inte är så vit och fin som den borde vara.

Köpte en längd härom dan. Nyfikenhetsfrågor:

Hur har dom upphängda, testade du olika varianter av upphängningar innan du kom fram till ditt resultat?

1. hur långt från väggen?
2. kraftigt veckade?

Diffuserar du sidväggarna?

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-03-09 09:01

och meddela gärna resultatet sedan :)
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-03-09 11:51

Själv har jag köpt riktiga tjocka gardintyger och låtit fodra dom med ett tjockt gardintyg också. Ser helt normalt ut i vardagsrummet och mörklägger granterat och WAF faktorn är väldigt hög. Känns som att man inte vill ha flamskyddsmedel i vardagsrummet utan att kolla vilka gaser dom släpper ifrån sig över tiden i solljus och värme. Eller är det lämpligt om man använder Nad 208:or? Har 2 stycken så jag bara undrar. :wink:

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2007-03-09 12:59

Hade 7 meter Backdroptyg upphängt på 4 meter, så den var kraftigt veckad.

Har nu bytt ut JJlabs backdrop mot 4 paket "Merete" IKEA gardiner. Fungerar minst lika bra tycker jag. Sitter på takmonterade IKEA index gardinstänger 35 cm ut från vägg.

Har även provat JJlabs på detta avstånd, men även ca 20 cm ut. Svårt att säga något kvalitativt om skillnaden då jag samtidigt möblerade om, men det blev då inte sämre av att sitta längre ut. Dessutom kunde jag efteråt gömma ännu mera skräp där bakom :wink: . Datorer, absorbenter, kablage mm. Praktiskt. (Tills jag upptäckte att rummet blev två kvadratmeter mindre, nåja.)

Föregående

Återgå till Teknikforum