Bränd förstärkare?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
vasilli

Bränd förstärkare?

Inläggav vasilli » 2004-04-02 22:43

Hej jag har sålt en förstärkare med högtalare till en person.
Nu ringer personen och säger att den "luktar bränt och fungarar inte , men lampan lyser så säkringen har inte gått". Den hade tydligen blivit varm och gick inte att spela med.
Vad kan det vara för fel?

Användarvisningsbild
vasilli

Inläggav vasilli » 2004-04-03 19:52

Ingen som vet något??
Jag har haft den utan några som helst problem...Killen har haft grejjerna i 1 vecka...har han rätt att få tillbaka pengarna?

Tekko

Inläggav Tekko » 2004-04-03 20:01

Förmodligen har han kört en svår last och överhettat sluttrissorna, dock skulle deta ha orsakat en direkt kortslutning och bränt både kopparbanor och kanske andra komponenter, det hände mej för nån vecka sen, satt och drev en svår last och plötsligt slockna steget så jag tänkte att säkringen måste ha gått. Mycket riktigt, säkringen va paj så i med en ny som va på mer ampere men samma sak, lampan power blinka till också brann även den säkringen. Här verkar det som att en resistor kan ha gett upp eftersom han sa att det luktar, att "på" lampan lyser verkar tyda på det. Låt han få tillbaka pengarna och ta en titt på steget.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-04-03 21:49

DIYamps skrev:så i med en ny som va på mer ampere men samma sak

8O 8O 8O :roll: :roll: :roll:

Till slut blir det en spik i proppskåpet. Det är sällan bra. Det brukar finnas en anledning till att säkringarna har det värde de har, nämligen att de ska gå sönder i stället för nåt annat.

Vasilli:
Är prylen såld som begagnad "på annons" så har köparen ett ganska stort ansvar att kolla upp prylen, jag tror inte att (men vet inte om) du *måste* betala tillbaka pengarna. Är han din kompis blir det mer en fråga om hur er relation är. Är du en firma är du nog så illa tvungen att ta tillbaka dem.

Anledningen att den pajjar just nu kan vara att han tokspelat, men inte du. Han kanske spelar annan musik som belastar mer (du kanske gillar nyckelharpa och han AC/DC ;) ). En dålig konstruktion eller en bra konstruktion med ett latent fel kan kanske gå sönder just när han får den. Så har det väl varit en transport inblandad som kan ha provocerat fram felet. Eller så har han bara otur.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Tekko

Inläggav Tekko » 2004-04-03 22:31

Svante, anledningen va att jag inte hadde nån me samma värde så jag tog närmast över, det skulle va 3.15A men jag hadde bara 4A och upp. Trafon bara brumma högljutt i 3 sek innan säkringen brann.

Vasilli, vad va det för märke på förstärkaren ?

Användarvisningsbild
vasilli

Inläggav vasilli » 2004-04-04 12:31

Vasilli:
Är prylen såld som begagnad "på annons" så har köparen ett ganska stort ansvar att kolla upp prylen, jag tror inte att (men vet inte om) du *måste* betala tillbaka pengarna. Är han din kompis blir det mer en fråga om hur er relation är. Är du en firma är du nog så illa tvungen att ta tillbaka dem.

Jag kan säga så här; Jag känner inte kíllen, har aldrig någonsin haft problem med grejjerna och han kommer nu och säger att den inte funkar...jag känner inte för att betala något, det är ju trots allt begangnat, jag är ingen affärskedja :P

Användarvisningsbild
Trout

Inläggav Trout » 2004-04-04 13:12

En ide kan ju va att köparn lämnar in det för kostnadsförslag
hos nån opartisk reparatör. Då kan man ju få en aning om
vad som orsakat felet och därav vem som ska stå för kostnaden.
Kan få betala lite för kostnadsförslag dock så fråga först...
Å sen gäller det ju att stärkarn är lönt att lägga pengar på...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-04-04 13:23

Ja, fast frågan här är kanske hur mycket ansvar vasilli ska ta. Köper man begagnat får man nog räkna med att det inte är nån garanti.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Trout

Inläggav Trout » 2004-04-04 15:14

Säg "Den blå slingan av rök förtäljer endast om apparaturens
förträfflighet" :evil: :wink:

Återgå till Teknikforum