åldrande magnetband

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n3mmr

åldrande magnetband

Inläggav n3mmr » 2007-04-22 18:03

Jag söker kunskap!

När magnetband blir gamla så åldras dom (snygg formulering. Nästan en vits...) och blir mer eller mindre svåranvända. Band från 70-80-tal börjar skrika och svaja, äldre band faller sönder i pulver..

Nu söker jag kunskap bland Faktiskt.se-folket om detta!

Vad vet ni, vilka erfarenheter har ni faktiskt gjort själva, vad minns ni om vad arbetskamrater eller andra bekanta gjort kring såna problem?

Vilka olika mekanismer finns, vad får dom för olika konsekvenser och vad kan man göra åt respektive problem?

Samt vad får åtgärderna för biverkningar? Brus? Dist? diskantförluster,

Jag har hittat en del sidor på webben, som ger mer eller mindre rimliga råd och förklaringar.

Den vettigaste, i betydelsen minst ensidiga och bäst underbyggda är, vad jag kan förstå, http://www.richardhess.com/notes/

Det finns andra: t ex En viss HeavyMental-artist från 80-talet, Eddie Ciletti, har en hemsida med råd om det här.

http://www.tangible-technology.com/tape/baking1.html

Den hemsidan ger en del praktiska råd, men verkar ha fastnat för en mekanism och ser inget annat.

Det finns nog andra.

Har ni hittat nån info som kan ge mer verklig kunskap?

P.S. Jag har bakat två skrikande band i en svamptork, enligt Eddie Ciletti. Alltså ca 6t timmar i 58 grader Det funkade efter att man torkat banden 3-4 ggr med torra SafeWipes under snabbspolning, men en biverkan är knaster-brus och kanske lite distorsion.
Sen kan man smörja bandet med isopropanol under spelning, som enda åtgärd, men det är jobbigt, och funkar inte för alla band, jag har provat 2. Bägge slutade skrika, men det ena var klibbigt också, varför det hela svajade. Den klibbigheten verkade inte kunna torkas bort.

Nu ser jag i efterhand att man kanske ska tolka Cilettis råd som att man ska baka 1 timme vid 58 grader. Så mina problem kanske är överbakning??
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-22 20:18

n3mmr
Jag har ett gammalt minne av det där med "bakning", men att det bara skulle gå att spela bandet en gång sen eftersom oxidskiktet blev sprött och sprack/ramlade av nästan på en gång. Tror att det var en säljare från AGFA som berättade det någon gång på 70-talet.
Senast redigerad av Flint 2007-04-22 20:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-04-22 20:27

Flint skrev:n3mmr
Jag har ett jättegammalt minne av det där med uppvärmning, men att det bara skulle gå att spela bandet en gång eftersom oxidskiktet blev sprött och sprack/ramlade av nästan på en gång. Men varning för mycket luddigt minne där.

Jag har också hört nåt liknande. Man bakar dem i ugn och har sedan en chans att spela ev dem.

På Sveriges Radio vet de mer om detta.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-04-22 21:14

Just för att det var magnetband så tyckte jag denna underbara semi-OT-bild passade så bra:

Bild

[slrt]
admin

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2007-04-22 21:31

http://www.ra.se/RA/bevarande/faq.html

På denna länken hittar du lite info om hur man idag ser på långtidslagring av magnetband.

Kanske lite för lite info om din specifika fråga men värt ett försök.

;) Henrik
Inaktiv

Användarvisningsbild
wendel

Inläggav wendel » 2007-04-23 08:17

Kanske inte löser dina problem men här är lite mer länkar:

http://palimpsest.stanford.edu/bytopic/ ... c-records/
http://www.clir.org/pubs/reports/pub54/index.html
http://ssdoo.gsfc.nasa.gov/nost/isoas/u ... /index.htm
http://www.loc.gov/preserv/

Vet också av egen erfarenhet att bra mekanik i bandspelaren spelar stor roll, både för att inte förstöra magnetband och för att kunna få band att låta OK
som inte låter bra i mekaniskt mindre bra bandspelare. Samma sak gäller den mekaniska kvaliteten i själva banden. Nästan alla av mina kasettband är från
70-80-talet och går alldeles utmärkt att spela på mitt Onkyo kasettdäck från
80-talet. Däremot låter de flesta bedrövligt i mina andra (nyare) kassettspelare.

Magnetmedia skall förvaras mörkt, svalt och torrt för att hålla länge. Den
viktigaste nedbrytningsmekanismen är (om man bortser från mekaniskt
slitage eller annan mekanisk påverkan) att bärskiktet i bandet löses upp
(hydrolys av polymerermolekylerna). Hydrolysen påskyndas av värme, fukt
och ljus. Det sker fö samma processer i optiska media. Sedan finns olika
kvaliteter av samma media, där vissa håller längre än andra.

Bästa sättet att bevara informationen på mediat är att digitalisera den
och att sedan kontinuerligt lägga över informationen på nytt media, så
att den hela tiden är lagrad på minst två media. När den ena av de två
kopiorna blir oläsbar skapar man en ny kopia från den andra. För
professionellt bruk väljer man olika teknologi för de två kopiorna,
lägger dem i olika byggnader för att skydda mot brand etc...

Användarvisningsbild
n3mmr

Re: åldrande magnetband

Inläggav n3mmr » 2007-04-23 08:41

n3mmr skrev:Nu ser jag i efterhand att man kanske ska tolka Cilettis råd som att man ska baka 1 timme vid 58 grader. Så mina problem kanske är överbakning??

Nu har jag provat en entimmes bakning med vändning efter halva tiden.
Bandet i fråga hade ett dygn tidigare isopropanolsmorts under spelning.

Detta verkade funka bättre! Inget extra knasterbrus, fullt spelbart band.

Tänkbar fungerande process:
Isopropanolsmörjning
upprepad avtorkning
kort bakning i tails-out-läge
torkning

N.B. En del av er verkar ha hört "bakas och spelas en gång"-historien, det hade jag med. Men det verkar gälla en annan kategori än de band jag håller på med: jag spelar av LP-band, dvs 35 um tjocka, s k Very Low Noise-typer med blank baksida och kolsvart oxidskikt. Agfa PE36? För dessa verkar det bli ett tåligare resultat: banden kan spelas i alla fall ett tag. Dessutom påstår en kompis att man kan göra om processen, i vart fall några gånger.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Återgå till Teknikforum