Nu hoppar jag in i en gammal tråd som dök upp.
Naqref skrev:luminous skrev:Men vågar man undra varför den akustiska impedansen som elementet ser ökar?
Mycket förenklat - därför att strålningsvinkeln minskar. Ljudet riktas mer och mer.
Här har du nog förenklat lite för mycket, Nagref. Riktverkan börjar utbildas vid kr=1. Här talar vi (ni) om frekvenser
under kr=1. Eller har jag missat nåt?
Det finns två förklaringar till detta, den ena gäller strålreaktansen, den andra strålresistansen.
Strålreaktansen, som ju är en massa (den medsvängande luftmassan) får högre impedans vid högre frekvenser. Den blir jobbigare att accelerera fort, alltså stiger strålreaktansen med frekvensen.
Att strålresistansen stiger med frekvensen är knepigare att förklara. Ibland tycker jag att det är bra att se strålreaktansen som en konsekvens av att det går ut en ljudeffekt i rummet, snarare än tvärt om. Gör man det inser man att denna resistans måste luta med 12 dB/oktav eftersom vi får konstant uteffekt för ett volymflöde som lutar med -6dB/oktav. Ska man förstå det måste man ta sig igenom härledningen för punktkällans effekt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.