kondensator som filter?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

kondensator som filter?

Inläggav phloam » 2007-04-26 18:08

En fråga - har för mig att jag sett och hört talas om att man i vissa fall har en kondensator - inget annat - som nåt slags rudimentärt delningsfilter?

Kan nån berätta mer om detta? Tack på förhand :)

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-26 18:27

Ja, en konding fungerar som ett enkelt högpassfilter.

Om ett delningsfilter enbart består av en konding så släpps hela frekvensregistret igenom till alla element förutom till det som kondingen är kopplad till, vilket rimligen är diskanten.

Det är billigt, men sällan så värst lyckat.

Här kan du läsa allt det jag inte orkar skriva:

http://www.drkrupp.se/hifi/filter.html

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-04-26 20:36

Jag kan se två skäl att använda enbart en kondensator till diskanten som delningsfilter. Det ena är att man har en övertygelse om att allt i signalvägen förstör ljudet. Det andra att man av kostnadsskäl måstre minimera antalet komponenter.

Tar man bort alla komponenter upptäcker man ganska snart att diskanten går sönder. Då sätter man dit en kondensator som räddar den...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2007-04-26 22:32

Jag köpte ett av HifiKits billigaste högtalarkit till ett par gamla lådor att ha i garaget:

http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=66

Notera att det står "Element och filter" för 380 spänn. Filtret var en liten pluttekonding. Kände mig lite blåst och ringde dem. De gör helt enkelt inte mer påkostade filter till de billigaste satserna. Med facit i hand kan jag köpa det. De låter faktiskt helt ok för lite bakgrundsskval.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-04-26 23:12

Tack för länk Lust, mkt bra! Och andra för info!

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-27 00:39

bomellberg skrev:Jag köpte ett av HifiKits billigaste högtalarkit till ett par gamla lådor att ha i garaget:

http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=66

Notera att det står "Element och filter" för 380 spänn. Filtret var en liten pluttekonding. Kände mig lite blåst och ringde dem. De gör helt enkelt inte mer påkostade filter till de billigaste satserna. Med facit i hand kan jag köpa det. De låter faktiskt helt ok för lite bakgrundsskval.

Det finns många billigare högtalare som bara har en konding till diskanten och en konding till ett eventuellt mellanregister och inget annat.

Användarvisningsbild
Prozac

konding

Inläggav Prozac » 2007-04-27 08:33

Epos 11 har bara en konding för diskanten. Tydligen skall deras midbasar vara utvecklade med en kontrollerad avrullning utan konuppbrytningar eller annat som ger en ojämn kurva högre upp. Epos 11 tycker jag låter mycket bra.
Ha en rimligt trevlig dag.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-04-27 08:43

Filtets branthet på den elektriska sidan beror helt på elementens uppförande ovanför resp. nedanför sitt arbetsområde. I vissa fall kan ett enkelt 6 db ( som en enkel konding är ) låta bra, ibland inte.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-04-28 23:14

Jag har nu läst en hel del av de äldre inläggen i forumet... Faktum är att den gamle falukorvs favvo element BBK200 är idealiskt i filtermässigt minimalistiska högtalarsystem. Jag tror jag hört att Hifikit säljer detta element med en pIP liknande diskant(audax och titan ist. för polyamid) med bara en konding. Jag kan bara säga att jag haft mest lycka med detta element i 35 liters låda (sluten) och Vifas D25ag istället för audaxena, med dämpning och den där kondingen. Mycket trevligt ljud för pengarna i mitt fall.

BBK200 är ju textil kantat och tar en he%¤#tes tid att spela in. 1-2 år har jag haft de jag har i olika burkar innan de spelat bra bas och slutat låta lite råa.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2007-04-29 13:54

Om man kopplar kondingen i serie med en diskant funkar den som högpassfilter, och om man kopplar den parallellt med en bas så funkar den som lågpassfilter. Eller om det är tvärtom?

Aja längst med + polen så får man högpass och mellan + och - så får man lågpass ivarjefall :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-04-29 15:00

JB skrev:och mellan + och - så får man lågpass ivarjefall :)

Fast då måste du ju inte glömma att ha en resistiv eller induktiv komponent i serie med dessa. Annars händer ingenting (förutom att förstärkaren får pytsa ut mer ström vid höga frekvenser).
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-04-29 16:03

Naqref™ skrev:
JB skrev:och mellan + och - så får man lågpass ivarjefall :)

Fast då måste du ju inte glömma att ha en resistiv eller induktiv komponent i serie med dessa. Annars händer ingenting (förutom att förstärkaren får pytsa ut mer ström vid höga frekvenser).

Amen... Och det är inte så säkert att förstärkaren mår bra av kapacitiv last, heller.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-05-08 12:48

Finns förvisso andra lite dyrare högtalare som endast har en konding
som filter... Exempelvis Ino Audio a2 :)
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2007-05-11 22:27

Wolfie skrev:Finns förvisso andra lite dyrare högtalare som endast har en konding
som filter... Exempelvis Ino Audio a2 :)

Precis, jag tycker man ser den typen av delning väldigt ofta, enbart till diskanter dock, men jag har testat med enbart en konding som lågpassfilter också (kopplad mellan - och +) med rätt bra resultat.

Återgå till Teknikforum