EAC blandar ihop spårnummer och år

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jon_S

EAC blandar ihop spårnummer och år

Inläggav Jon_S » 2007-05-10 22:09

Hej alla EAC-användare. När jag rippar vissa CD's, speciellt Absolute 80's CD1 så blandas utgivningsår ihop med spårnummer. Någon som har sett detta och vet vad man kan göra åt det?

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2007-05-11 13:36

Har upplevt liknande problem. Har dock ingen lösning.
Jobbar som musikproducent och driver inspelningsstudion Vicsound i Solna

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-05-13 10:17

Jag spekulerar.

Är det så på ALLA skivor du rippar eller bara på en (alltså Absolute 80's CD1). Du är säger "vissa". Det ligger nära tillhands att tror att det är datat du importerar från CDDB som är korrupt om problemet bara dyker upp vid enstaka skivor. Absoulte 80's är en "multiple artist (varierande artister)" - skiva. De är alltid lite klurigare att få till på ett bra sätt. Tänkt på att den rutan måste vara ikryssad när du rippar.

Under EAC Inställningar > Filnamn fliken hittar du namngivningsscheman. I min EAC står det "VA - %C\%N. %T - %A"

Jag brukar inte greja alltför mycket med detta i EAC - jag ser till att få med alla data jag vill ha. Efter rippningen använder jag Tag&Rename 3.2. Det är precis som EAC lite klurigt att komma igång med men när man här fått ordning på allt (och bestämt hur man vill ha det) så är det guld.

Jag har standardiserat på Amazons tagssystem och importerar alla mina tagar där ifrån - inklusive albumart.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-05-13 15:23

Koffe,
vilken spelare använder du när du inte kör Slim?
Kan itunes använda dina inställningar direkt?

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-05-13 22:00

Harryup skrev:vilken spelare använder du när du inte kör Slim?
Kan itunes använda dina inställningar direkt?

Med en reservation för att jag inte kan itunes. Taggar är lixom taggar. Det som där i mot kan skilja är tagg- standaren. De som stöds i tag&rename är ID3v1 och ID3v2. Mer om detta. Mellan dessa kan man konvertera och kopiera. Under dessa standarder finns det sedan tilllägg som heter tex ID3v2.4. Mer om detta. I princip så skall taggarna vara oberoende av spelare. Dock har apple lite hyss för sig och har ibland lagt till saker utanför standarerna. Men det brukar mer vara ett problem när man får något av en itunes-användare.

Min bror är förfallen åt djävulen (Apple, iPod och iTunes - ondskans treenighet). Han använder Tag&Rename för att "fixa" så jag tror inte att det skall vara några problem att importera.

Min spelare när jag sitter vid datorn är Foobar. Den är föresten oxå rätt bara på taggning.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-05-14 10:22

Jag har inte råkat ut för det själv och jag har egentligen inte så mycket att tillägga utöver vad Koffe redan har sagt, förutom att:

Allmängiltig länk

CDDB eller FreeDB är mycket bra hjälpmedel vid rippning, MEN jag kontrollerar alltid uppgifterna innan jag rippar. Med jämna mellanrum så dyker det upp dåliga uppgifter i databaserna.

Tag & Rename har jag sett rekommenderas av flera personer, men det kostar väl pengar? Ett verktyg som jag tycker mycket om är Mp3tag - gratis och det finns en massa script som gör att man kan utöka funktionaliteten.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Jon_S

Inläggav Jon_S » 2007-05-14 12:35

Problemet fanns på Absolute 80's CD 2 också. Har dock inte fått det på någon annan CD (har rippat både enskilda och blandade artister, samt brända och pressade skivor). Jag har rippat ca 40 CDs (däribland flera andra Absolute-album). Jag mailade också upphovsmannen av EAC, men har inte fått något svar.

Jag tror inte att det är fel på databasen. Spårnummret kommer ju direkt från CDn så att säga.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-05-14 12:57

Jon_S skrev:Spårnummret kommer ju direkt från CDn så att säga.

Nej. Spårnummert är en tagg som hämtas. Det finns inte lagrat på skivan.

Användarvisningsbild
MHo

Inläggav MHo » 2007-05-14 13:29

Haha.... Sökte lite mer information om programmet Tag&Rename som omnämns i denna tråd och ramlade över denna sida!

Beskrivningen är obetalbar... :)

-"TagRename är en musik organisk så pass lätt berör all populär digital audio formatera. Ingen materia vad musik omslagen du föredra , du kanna hålla din musik insamling organisk med TagRename sedan dess det er bara tag redaktör och organisk vilken har full inföding stöd för : mp3 (ID3v1, ID3v2.2, ID3v2.3 och ID3v2.4 märken MusePack mpc /mpAPEv1+(, APEv2 och ID3v1 märken ), Fönsen Median wma asf och wmv arkivera Ogg Vorbis och Flac vorbis kommentarerna ), Äpple iTunes och iPod aac (m4a) arkivera inklusive lossless m4a och beskyddat m4p arkivera , mest populär lossless koden inklusive apan audio wav packe , optimal groda flac , Äpple och Fönsen Median lossless. TagRename stöttar många i tillägg tag fälten inklusive lyrics , täcke konst , grad , stämning , avkasta #, klassisk musik fälten ( komponisten , Konduktörerna etc. ), arkivera berättat URLs och så på. Med TagRename , du kanna automatisk sätta fast och komplett arkivera märken användande online friheten data banken , lasta titeln och täcke konst från allmusic.com servaren , få märken datan från filnamnen och dess broschyren sukturen , ge nytt namn din musik arkivera och broschyren alt efter dess musik informationen i en baken , skapa lek listerna , exportera arkivera informationen till CSV HTML XML och text formatera och mer. TagRename stöttar många arkivera och märken standard i en lätt och intuitiv väg , så du kanna arbeta med musik metadata och inte vara nöd till å tänka om arkivera koden och märken versionen TagRen"

Länk till sidan

F'låt OT! :oops:

/MHo

andy48

Inläggav andy48 » 2007-05-14 13:32

För att editera taggar kan jag rekommendera AudioShell 1.3.5, se länk:

http://www.softpedia.com/get/Multimedia ... hell.shtml

Kostar inget (freeware) och integrerar sig smidigt i utforskaren. Ställer man muspekaren på den aktuella flac-filen poppar tagg-infot upp automatiskt. Vill man editera så gör man det genom att högerklicka och välja "egenskaper" (properties).
Obs att det finns många olika program för att editera taggar på musikfiler, men lång ifrån alla tar flac-filer.

andy48

Inläggav andy48 » 2007-05-14 13:37

Blev dubbelklick :oops:
Senast redigerad av andy48 2007-05-14 13:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MHo

Inläggav MHo » 2007-05-14 13:42

Jag får väl försöka mig på att komma med något vettigt också... även om
jag fortfarande sitter och *småfnissar* över alla roliga maskinöversättningar på http://svenska.softpicks.net/software .... :)

Själv använder jag mp3tag för att redigera taggar i mitt mp3-bibliotek. Lättanvänt och smidigt tycker jag att det är...

/MHo

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-05-14 16:26

Funkar något av programmen så att om man bara har typ artist och låt att det kan hämta resterande taggar automatiskt?

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-05-14 19:46

Harryup skrev:Funkar något av programmen så att om man bara har typ artist och låt att det kan hämta resterande taggar automatiskt?

Nästan. En artist kan gjort samma låt i olika versioner på olika skivor. Det krävs därför album/artist och sedan kan den lista alla låtar på den skivan - med all taggnings info. Har du album/artist/låt så brukar det gå helt utan "handpåläggning" - inklusive att ladda ner albumart och skivomslag.

Vid rippningen skapas ett sorts IDnummer för skivan. Jag skulle tro att det är en checksumma. Det id-numret är hyfsat unikt (det blir fel ibland och man för upp helt fel skiva). Jag skulle gissa att det blir fel ca 1 av 100 ggr. Därför bör man också kolla till det lite. Sen är det (som vanligt) en fråga om hur noga man är. Vill man ha precis det rätta skivomslaget eller är det OK med bilden från den amerikanska releasen. Ofta har jag märkt att om en skiva har gett ut flera ggr så föreslår den det senaste releasedatumet. Graden av automatiskt är alltså stark kopplad till hur noga man är.

Räkna med lite handpåläggning innan det blir "perfekt" och precis som DU vill ha det. :-)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-05-14 19:48

MHo skrev:Haha.... Sökte lite mer information om programmet Tag&Rename som omnämns i denna tråd och ramlade över denna sida!

Beskrivningen är obetalbar... :)

-"TagRename är en musik [...]

HeHe. Bäst!!!

Jag skulle INTE köpa Tag&Rename via just den siten ;-)

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-05-14 20:43

Ett annat hjälpmedel som funkar mycket bra (ibland) är MusicBrainz - Wikipediabeskrivning.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
MHo

Inläggav MHo » 2007-05-14 20:50

Koffe skrev:HeHe. Bäst!!!

Jag skulle INTE köpa Tag&Rename via just den siten ;-)

Nä precis, för vem fill ha en "Full inföding", "Optimal groda flac" eller för den delen "Informationen i baken"! :D

/MHo

Användarvisningsbild
Jon_S

Inläggav Jon_S » 2007-05-26 19:27

Nu har jag lite mer på fötterna (ca 100 CD) och kan konstatera att:
* Felet har fortfarande bara visat sig vid Varierande Artister
* Om man kryssar ur "varierande artister" på en skiva som har felet så går det bra att rippa med konstant artist.
* Felet tycks inte bero på vad som finns i databaser på internet. Problemen blir precis desamma om jag tar default-värden (okänd titel, track1 osv).

Tre skivor har hittills visat detta problem
Absolute 80's CD1
Absolute 80's CD2
Celtic circle 2 CD1 (men 2:an gick bra)

Upphovsmannen har inte svarat på mitt brev

Hmm...

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-05-26 20:52

EAC är ett gratisprogram. Dessutom ett av de mest använda i världen. Det känns inte så konstig att de inte erbjuder support till användarna. I stället brukar man vara hänvisad till att fråga på forum - vilket är precis vad du gjort.

Alltså. Om du tycker att du har isolerat problemet och är säker på att det inte är de nedladdade taggarna har du två (3.) vägar:

1. Avinstallera EAC. Starta om. Ladda ner igen och ominstallera. Följ en bra guide tex: http://users.pandora.be/satcp/eac-qs-en.htm

2. Strunta i problem i EAC. Fixa dina taggar med någon annat program. Tillexempel Tag&Rename.

(3. Skit i att rippa gamla Absolute Music skivor)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-05-26 21:49

Vad är det med mej idag! Fan vad magsurt allt jag skriver låter...

Den förra posten skulle naturligtvis läsas med ett ironiskt " ;-) " i tankarna

Användarvisningsbild
Jon_S

Inläggav Jon_S » 2007-05-26 22:16

:D :D :D
Gratis är gott. EAC lär dessutom vara det program har störst chans att läsa av en CD korrekt. Det tycker jag är viktigt.

Jag mailade inte för att få support, snarare för att ge utvecklaren en chans att fixa en bugg mha ett reproducerbart fel. Med mina första frågor på forumt hoppas jag att någon skulle ha en lätt lösning på problemet. Att fixa taggarna manuellt på 3 CD av 100 kan man ju leva med, men med mitt sista inlägg hoppas jag kunna sprida lite mer kunskap om vilka problem som kan finnas med EAC, ev. för att ge utvecklaren en bättre chans att fixa buggen.

Det kunde ju vara värt att installera om och/eller byta till en nyare version. Får testa detta och återkomma.

Om att strunta i att rippa vissa skivor:
Har man dem måste de rippas. Ungerfär som att godis som man har måste ätas upp :)

Återgå till Teknikforum