Hur starkt ska man spela för att det ska vara rätt?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Keba

Hur starkt ska man spela för att det ska vara rätt?

Inläggav Keba » 2007-05-27 15:08

Antag att man har en lyssningsloge med kort efterklang, 0,2s. Med hjälp av högtalare öppnar man ett fönster mot ljudet som fanns vid inspelningstillfället. Inspelningslokalen har en efterklang som är betydligt längre, t.ex 2s. I inspelningslokalen är ljudnivån x dB på ett avstånd av minst 2 ggr efterklangsradien från musikanterna. Det enda rimliga som jag kan se det är att även lyssningsfönstret hamnar på längre avstånd från musikerna än efterklangsradien, annars måste det vara en ganska liten orkester. Därför blir ljudnivån där fönstret placeras också x dB.

Antag att lyssningsförnstret är 1,5x3m och bortse för tillfället våglängder > 1m. Lyssningslogen är 2,4x4x5m. Jag kanske tänker galet, men visst blir det lägre ljudnivå i lyssningslogen än i inspelningslokalen? Om lyssningslogen vore helt döddämpad måste det definitivt bli det, då har man ju effektivt skärmat av det mesta ljudet jämfört med en mätning i inspelningslokalen. Med en viss efterklang i logen blir det starkare, men jag är inte riktigt säker på hur man räknar.
Någon som förstod vad jag söker? :?

Återgå till Teknikforum