Kondensatorpickuper - finns de?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Kondensatorpickuper - finns de?

Inläggav Vee-Eight » 2007-03-12 23:51

Funderade på likheterna mellan pickuper och mikrofoner. Pickuper brukar i vissa fall kallas för nålmikrofoner till exempel. När det gäller pickuper så är de ju dynamiska, antingen med en rörlig magnet eller en spole; principen är densamma på de båda. I mikrofonvärlden finns ju också dynamiska konstruktioner, men också kondensatormikrofoner där membranet är en slags kondensator. Dessa behöver en spänning på vanligtvis 48V för att fungera.

Frågan är då om det finns eller har funnits kondensatorpickuper? Skulle fördelarna med en sådan vara i samma område som kondensatormikrofonens överlägsenhet över den dynamiska? Vilken problematik finns?

Efter en snabb bollning med Svante på IRC så verkar det som om en kondensatorpickup skulle vara känslig för läget på nålen. En dynamisk konstruktion är endast känslig för nålens rörelse. Detta kanske man kan bygga förbi?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-03-13 00:01

Jag undrar om jag minns fel när det skymtar förbi en minnesdimridå om en Stax pickup?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-03-13 00:02

Nja, alltså, en kondensatorpickup skulle, precis som en kristallpickup omvandla nålens läge (förflyttning i sidled) till spänning. Eftersom en dynamisk pickup omvandlar nålens hasitighet (i sidled) till en spänning så skulle de behöva olika frekvenskorrektioner. Det blir en skillnad på 6 dB/oktav, kristall/kondensatorpickupen skulle ha en kurva som är "tippad" så att RIAAn blir nästan vågrät, utom mellan 500 och 2212 Hz där den lutar med + 6 dB/okt (stiliserat)

Jag skulle gissa att någon har provat att göra en sån här, men att de mekaniska impedansförhållandena inte är rätt för kondensatorprincipen.

Någon som vet?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-03-13 00:05

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-03-13 00:10

Bild
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-03-13 00:20

paa:

Den var ju inte ful, direkt...

Frågan är ju varför det inte finns idag. Det verkar ju inte finnas ngn slags hejd på hur märkliga grepp hifi-tillverkarna än kan hitta på. Tonkurveproblemet känns som ngt som kan lösas konstruktionsmässigt. Så varför finns det inte?

Kan de öht presentera ngn fördel framför dynamiska konsktruktioner?
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-03-13 03:17

Saul Win hade nån töjningsgivare pu också. Hade en lite egen låda, vet ej om det hade något med kondensatorpu att göra.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-03-13 08:13

Det finns väldigt lite information om Stax-pickuperna. På http://www.stax.co.jp/Export/History.html är det bilder som den ovan och lite till. Text på japanska. Radio & Television testade en anläggning med Stax-prylar på 70-talet. Där ingick pickupen tillsammans med tonarm, förstärkarna och elektrostathögtalarna.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2007-03-13 12:33

Dom brukar gå på eBay för ett par tusen...pickuperna alltså, Stax är ju TOTAL KULT!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-03-14 12:37

Kondensator-PU vet jag inget om, men kristall-PU hade väl "alla" förr i tiden? Den körde man in på Line in utan någon frekvenskompensering, innanför satt väl nåt rör med sitt styrgaller.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-03-15 19:22

Hörde resultatet av en sådan i slutet av sjuttio-talet och det
lät alldeles utmärkt !

Största Stax-högtalarna, Stax-förstärkare, Stax-tonarm och
tror jag, ett direktdrivet drivverk från Kenwood.

Har för mig att det var på en Hi-Fi mässa i Älvsjö (Star Hotell).

/ La

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-03-15 20:32

På 60-talet fanns det en kondensatorpickup som tillverkades av Weathers men jag minns inte längre vad modellen hette. Jag har själv aldrig sett eller hört den men jag minns att jag var mycket intresserad av Weathers. Men det blev istället Ortofon SL15 och Shure V15 super track.

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2007-03-17 15:10

Hej kära v4, Titta här så får de se lite gamla analoga principer
http://audiotools.com/oldcart.html
Jag har dessutom för mig at jag i ett tidigare liv för ca 10-15 år sedan läste en test på en kapacitiv pickupp nånstans, den krävde en helt egen elektronikbox pga den hade "fantommatning" och anpassning av signalen till linjenivå.
Dessutom ska musik spelas från hårddisk eller live :!:
jag litar inte på böjbara media ;-)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-05-29 20:30

RogerGustavsson skrev: Radio & Television testade en anläggning med Stax-prylar på 70-talet. Där ingick pickupen tillsammans med tonarm, förstärkarna och elektrostathögtalarna.

Nr 9-76, i artikeln Superexklusivaste Ljudelektroniken finns pickupen beskriven.
Numera pensionär.

Återgå till Teknikforum