Diskanter monterade likt Ino A2

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

niclas

Diskanter monterade likt Ino A2

Inläggav niclas » 2007-05-06 13:18

Just det, en sådan montering kan ju vara trevlig om man eftersöker breeed spridning. Men vad måste man tänka på rent grundläggande om man ska designa en högtalare med denna speciella diskantkonfiguration?

Bild

Antar att man vill få spridningen till att bli "sömlös" just i övergången mellan elementen, vad ställer det för krav på diskanternas spridning och vilken vinkel man vill ha mellan diskanterna?

mvh, Niclas :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-05-11 22:29

Typ 45 grader, maximal spridning-dvs 3/4" diskanter företrädesvis

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-05-11 22:36

Det här ser väl ut som entummare, eller?

Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-05-11 23:54

Kul design!

Ser ut som en (mycket!) förvånad Björn Borg. :D
Mundus Vult Decipi

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-05-11 23:57

i skrev:Kul design!

Ser ut som en (mycket!) förvånad Björn Borg. :D

Mja.... Kanske...

Bild
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-05-12 00:03

Jag ska kanske tillägga att jag har en mycket generös associationsförmåga... :mrgreen:
Mundus Vult Decipi

Flamenco

Inläggav Flamenco » 2007-05-12 09:21

OCH mycket livlig fantasi = intelligens! :D

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2007-05-12 21:42

Intressant att "ägget" designat Peter Steindl/Bremen är så lika A2! De är ju inte tänkta primärt som surroundhögtalare vad jag förstår.
Kaffekoppen, menar Du att diskanterna skall sitta med 90 grader mellan varandra?
Jag tror att jag förstår varför, men kan Du inte utveckla varför man bör ha "3/4" diskanter?

mvh Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-02 14:30

Likheten är inte så konstig. Ino a2 är ju utgångspunkten.

Även om a2 primärt är avsedd som multipel surroundhögtalare är de utmärkt väl lämpade
för skapande av "ambient music", alltså för att skapa en najs musikmiljö att liksom vistas i. :P

Inte alla är harcore-audiofiler*, och för många är så'n relation till musik faktiskt naturligare.

Vh, iö

- - - - -

*=Sådana som har ambitionen och önskemålet att liksom slå sig ned för att "gå på konsert"
därhemma. På precis samma sätt som harcore-cineaterna vill vara tysta och släcka ned när
de startar filmen alltså.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-06-02 14:43

IngOehman skrev:Likheten är inte så konstig. Ino a2 är ju utgångspunkten.

...

För Björn Borg !?? 8O 8O

...åh, du menar Bremens... :o Sorry! :oops: :mrgreen:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2007-06-02 16:17

måste ju tilläggas att kantdiffraktionen på A2 lär vara oändligt mycket bättre än på den andra lådan där ett 100-tal grader ligger runt 60mm från centrum. Vilket är olämpligt stort avstånd för att låta svepa så långt längs samma centrum till kantavstånd :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-02 16:21

Jag kan bara tala för min egen konstruktion, men jag är noga med att hålla former kantiga där de behöver vara det, ja. Dessutom är de geometriska måtten faktiskt kritiskare än man kan tro. När det finns en konflikt mellan form och funktion låter jag alltid formen förlora.

Jag gör det för att jag vill ha det så, men jag har funnit att många fler än jag hade trott delar min inställning.

Att inom Guru arbeta tillsammans med en industridesigner med samma inställning (och en förmåga att hitta former som inte anfräter funktionen) är därför en välsignelse. Han är fenomenal därvidlag, Erik Espmark.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-06-02 19:43

Lazyworm skrev:måste ju tilläggas att kantdiffraktionen på A2 lär vara oändligt mycket bättre än på den andra lådan där ett 100-tal grader ligger runt 60mm från centrum. Vilket är olämpligt stort avstånd för att låta svepa så långt längs samma centrum till kantavstånd :)

Jo det är det, men tittar man noga så är det inte riktigt samma avstånd till kanten (runt diskanten). Jag känner ju inte konstruktören, men helt otroligt är det inte att det är uttänkt hur stora avstånd det ska vara.

Eller så är det som med så många andra högtalare en designer som har snott ihop det och en stackars konstruktör som har fått i uppgift att "stoppa in nåt som låter".

Den som hör eller mäter lär få veta :) .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2007-06-05 01:01

Svante skrev:
Lazyworm skrev:måste ju tilläggas att kantdiffraktionen på A2 lär vara oändligt mycket bättre än på den andra lådan där ett 100-tal grader ligger runt 60mm från centrum. Vilket är olämpligt stort avstånd för att låta svepa så långt längs samma centrum till kantavstånd :)

Jo det är det, men tittar man noga så är det inte riktigt samma avstånd till kanten (runt diskanten). Jag känner ju inte konstruktören, men helt otroligt är det inte att det är uttänkt hur stora avstånd det ska vara.

Eller så är det som med så många andra högtalare en designer som har snott ihop det och en stackars konstruktör som har fått i uppgift att "stoppa in nåt som låter".

Den som hör eller mäter lär få veta :) .

Du kan testa lite i ditt egna program, gör en baffel med radien 7cm sen drar du diskanten sakta så den hamnar mer och mer assymetriskt tills den ligger runt 5,5cm från så ser du ungefär hur den beter sig och vad den halvcirkeln nu närmar dig gör för diffraktionen. :)

Att radien på en standardplatta är så stor gör den livsfarligt att sätta på små bafflar med ungefär samma radie... Även om bara en halvcirkel med radie om runt 15mm större används i detta fallet.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2007-06-05 09:29

paa skrev:Det här ser väl ut som entummare, eller?

Bild

Tycker att de liknar denna:

Bild

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-05 11:02

Från 5:e elementet.

Tycker de borde ha valt en bättre röst åt den där varelsen. Basrösten lät helt malplacé.

Vh, iö

Återgå till Teknikforum