Hög talspoleinduktans kontra låg, passiv delning?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rookie

Hög talspoleinduktans kontra låg, passiv delning?

Inläggav Rookie » 2007-06-05 08:53

Jag har vid simuleringar märkt av att element med relativt hög talspoleinduktans blir svåra att dela av på ett vettigt sätt. Spolar blir jättestora, med alla de nackdelar som följer, frekvensgången blir pucklig o.s.v. Finns det några specialknep eller kan man kanske använda induktansen på något sätt? Eller ska jag helt enkelt leta andra, vettigare element? :oops:

Ett specifikt exempel är när jag simulerar Tang-Bands W8Q-1071 i Basta! och försöker dela detta passivt vid 300Hz. Jag vet att Svante har förklarat detta någon gång, men jag hittar inte tråden.

Mvh. Petter
Back in black!

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2007-06-05 15:08

Man sätter ett motstånd + kondensator, kopplade i serie med varandra, parallelt med bashögtalaren för att balansera ut talspolens induktans och få en jämn, resistiv impedans. Motståndet ungefär samma resistans som talspolen, kondensatorn... Ja det minns jag inte, det finns en formel.

Men du har ju dataprogram, prova med 10 uF, öka om det inte räcker och laborera tills impedanskurvan blir jämn och snygg.

JohanR

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-06-05 15:19

Jag tror att kondensatorn blir stor och dyr som en ponny för att kompensera det elementet. Men det kanske kan vara värt det?

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-06-05 16:13

Jo, den blir nog stor som en ponny, fast dubbelt så dyr. Hmm, jag får nog tänka om. 2xSeas CA18RNX, kan det vara något? Jag försöker matcha mot ett PX17LTS. Jag väntar även på ett ex av MoLT som jag beställde för en tid sedan. Information om PX17 är knapphändig på nätet... :?
Back in black!

Återgå till Teknikforum