Skivspelare: vad gör skillnad?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-01-31 20:02

Naqref™ skrev:Tonarm?
Kan jag kanske återkomma till men jag gillar Regas tonarmar som man nollbalanserar (det blir mindre känsligt från mekaniska störningar då) och sedan applicerar nålkraften och antiskatingen m h a fjädrar.

Ja, har du fler åsikter om tonarm? T ex, låter detta, http://www.graham-engineering.com/_wsn/page2.html som något vetenskapligt vettigt, lr är det mest voodoo flum?

Sedan, vad är det för eget skivspelarprojekt ni har? Något som kommer vara klart inom rimlig framtid?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-01-31 20:14

Har inte läst allt där står men det var inte helt dravelbefriat. Dock innebär inte det att det är dåliga saker alltid (som vissa automatiskt tolkar det som). Den ser ju vettig ut. Kul pryl där med magneten till dämpningen av vaggningen. Tyvärr är det inte helt odämpad rörelse. Det är det stora problemet med unipivot anser jag. Det är inte olösligt som synes. Min egna arm kommer ha en lite annan approach dock.

När det gäller vår spelare så hoppas jag den kan vara i spelbart skick nästa helg (den efter mässan).

Bild
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-07 23:17

Naqref (eller någon annan), nu börjar det bli dax för en ny motor till min skivspelare. Den jag har vibrerar som en mixer just nu (nästan iaf :wink: ). Det jag funderat på är köpa VPI SAMA motor och SDS kontroll. Priset är 2800 kr + 6300kr.

Så frågan är om det går att fixa en egen motor som är lika bra eller t o m bättre för runt samma pris? Sedan vill jag gärna ha en apparat som SDS, där man kan ändra frekvensen så jag kan både optimera hastigheten, så den går korrekt, och där jag kan byta mellan 33 och 45 varn utan pilla med remmen.

Så några förslag? :D
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-10 02:39

Hur är det med använda en "puck" för att pressa/skruva ner vinylen mot tallriken? Är det att föredra över ha den löst på tallriken? Finns det några mätningar på det?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-10 20:22

subjektivisten skrev:Hur är det med använda en "puck" för att pressa/skruva ner vinylen mot tallriken? Är det att föredra över ha den löst på tallriken? Finns det några mätningar på det?

En puck har fördelen att vara ganska lätt, dvs den ändrar inte på skivtallrikens massa. Det gör ju vikter med samma funktion. Spelar förmodligen mindre roll på en skivspelare med fast chassi jämfört med fjädrande innerchassi.

Vacuumsug skapar andra komplikationer istället. Det blir fler saker som ska fungera och inte påverka ljudet.

En löst liggande skiva fungerar i alla fall för mig, jag har aldrig noterat någon skilllnad med och utan skivpuck på min LP12:a. Jag kan dock tänka mig att det ger skillnader beroende på typ av matta på skivtallriken etc.

Skillnad i svaj borde vara lätt att mäta, men skillnad i tex resonanser beroende på om man tex använder skivpuck eller inte är nog mycket svårare att göra.

/ B

Föregående

Återgå till Teknikforum