Säkringar till högtalare, källa till dist?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Maarten

Säkringar till högtalare, källa till dist?

Inläggav Maarten » 2004-05-07 15:20

Frågan ställer jag för att jag har lagt in glassäkringar med hållare i mina högtalare (1A trög) och jag undrar om de kan vara en källa till kontaktdist eller om uppvärmningen i tråden kan påverka resistansen?

Mvh Mårten

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-05-07 15:41

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-05-07 16:01

Fasiken, det snackas ju om mina högtalare! :lol:

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2004-05-07 20:36

Säkringens resistans kan påverka både tonkurvan och dämpfaktor, speciellt snabba säkringar som har rätt så hög resistans. Jag vill iaf minnas att det var på detta viset förr i tiden.
Säkringar kan knappast ge upphov till (hörbar) dist...??
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-05-07 20:59

Johan_Lindroos skrev:Fasiken, det snackas ju om mina högtalare! :lol:

Precis. Tack för disten! Jag menar titten. Eller hören :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-05-07 21:04

Som vi skrev i förra tråden ökar säkringens resistans med temperaturen, och den måste ju vara dimensionerad så att den nästan smälter nära maxeffekt hos högtalaren, annars skulle den aldrig skydda. Om signalen modulerar temperaturen, något som torde vara möjligt vid låga frekvenser, så blir det distorsion, eftersom resistansen varierar med strömmen. Dessutom får man en komprimerande effekt, vid höga nivåer minskar amplituden till högtalaren. Fast inte mer än någon dB i det typiska fallet, och för det mesta blir distorsionnivån låg jämfört med högtalarelementets distorsion. Men mätbart är det. Det är mer än man kan säga om många andra "fenomen" som man läser om.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-05-07 21:08

Svante skrev:Om signalen modulerar temperaturen, något som torde vara möjligt vid låga frekvenser

Det antyder att man bör placera säkringen efter delningsfiltret för exempelvis en diskant då man slipper lågfrekvensmodulationen då helt. Före så kan man slippa den men det är inte helt entydigt. Det kan bero på hur filtret är uppbyggt.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-05-07 21:15

Men kontaktdisten då? Vanliga glassäkringar i hållare? Är det ett överdrivet problem, eller kanske inget problem överhuvudtaget?

JL! Har du testat både med och utan? Jag vet ju att det låter verkligt schysst hemma hos dig och jag antar att du anser att det inte är ett problem, men jag har upplevt hur man vänjer sig vid en långsam och smygande försämring.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-05-07 21:17

markih skrev:Men kontaktdisten då? Vanliga glassäkringar i hållare? Är det ett överdrivet problem, eller kanske inget problem överhuvudtaget?

Finns ju guldpläterade säkringar och hållare för bilsammanhang. De borde lösa problemen. Men kanske de inte finns i tillräckligt låga värden?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-05-07 21:51

De har för stora värden, tyvärr. Annars hade de varit perfekta!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-05-07 21:58

Naqref skrev:
Svante skrev:Om signalen modulerar temperaturen, något som torde vara möjligt vid låga frekvenser

Det antyder att man bör placera säkringen efter delningsfiltret för exempelvis en diskant då man slipper lågfrekvensmodulationen då helt. Före så kan man slippa den men det är inte helt entydigt. Det kan bero på hur filtret är uppbyggt.

Ja, självklart ska diskanten ha sin egen säkring! Eftersom elementen tål olika mycket effekt bör de säkras individuellt.
En gemensam säkring som tål 100W till basen, kan inte brinna av när det kommer 50W till diskanten. Trots att diskanten brinner upp av den effekten. En typisk diskanthögtalare tål kanske 10% av systemets effekt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-05-07 21:59

Markih: om du är orolig för kontaktproblem finns det säkringar på elfa som ser ut som motstånd som man löder dit. (tror de heter miniatyrsäkringar, finns också som ytmonterade om du har ont om plats i högtalarlådan.. :wink: )
Senast redigerad av norman 2004-05-07 22:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-05-07 22:00

Finns det inte säkringar som man löder fast. De ska ju inte gå sönder så ofta. :D

Edit: Attans, Norman hann före... :D

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-05-07 22:34

Norman: Då kör jag nog med ytmonterade, så slipper man ha dem inuti lådan :wink: :lol:

Återgå till Teknikforum