Högtalarelement utan permanentmagnet?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Högtalarelement utan permanentmagnet?

Inläggav LypsylateX » 2007-06-06 22:35

Hallå,

satt häromdagen och funderade på varför man alltid använder permanentmagneter i hötalarelement. Borde det inte vara möjligt att använda en fastmonterad elektromagnet (likn talspole) i motfas mot talspolen?

Eftersom jag aldrig sett eller hört talas om någon sådan lösning antar jag att nackdelarna är för stora... men villka? Låg verkningsgrad?
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-06-06 23:06

Vet att Lowther exprimenterade med elektromagnetiska element på 20 och 30-talet, men övergav det för Alnico magneter.
Vet dock inte varför...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-06-06 23:08

I tiderna begynnelse när man inte var så duktig på att göra starka magneter fanns det såna högtalare. Spolen som ersatte magneten dubbelanvändes ofta, då som glättningsspole i nätdelen till (rör-)förstärkaren, har jag hört.

Sen dess har man blivit så bra på att göra magneter att man kan mätta järnet. Då behövs det inte mer. Varianten med en spole behöver ström och kostar därmed inte bara spolen utan en nätdel, strömmen måste stabiliseras om inte ljudet ska moduleras av strömvariationerna.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-06-06 23:11

Gissning: därför att det kräver särskild elektronik/nätdel för elementet. Vilket blir dyrt och svårsålt.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-06-06 23:15

Nja, man expermenterade väl inte på 20-30 och en bit in på 40-talet med elektromagneter. Det fanns ju inga permanentmagneter att tillgå till högtalare med tillräcklig fältstyrka. Alla leverantörer använde ju elektromagneter.
Kolla in typ Western Electric, Voight, Siemens Klangfilm m.fl.
Finns några även idag som gör elektromagneter. Kolla exempelvis http://www.blackforestaudio.com/ Fertin en fransk leverantör. Finns en till som jag tror heter Sonovox. Och japsar håller på och testar drivers med fältmatning.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-06-06 23:19

Finns fortfarande entusiaster som inte vill använda ferriter för att man inte gillar ljudet. Då finns det exempelvis Alnico, Alcomax eller Ticonal att tillgå men vissa har högre krav ändå och vill ha fältmatning fortfarande trots komplikationer med drivning. Har själv en Western Electric 18" ifrån 1933 som är fältmatad. Vill drivas med 24 volt DC och nån Ampere.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-06-06 23:37

Jag har fundrat lite på d där. Varför kan man inte ha en fast fasvänd "talspole"? Dubbla effeketen, och ingen tung permanentmagnet lixom
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-06-07 01:13

Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2007-06-07 02:58

Alnico (5)-magneterna blev väl inte allmänt tillgängliga förrän någon gång i början av 50-talet. Sedan kom de keramiska magneterna på 60-talet.

Har man inget annat (bättre) pyssel för sig kan man ju alltid roa sig med att slå ihop ett par riktigt starka neodynium-magneter i knappcellsbatteristorlek och bryta isär isär dom igen med bara händerna. Dom är förunderligt starka.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-06-07 07:43

lasselite skrev:Jag har fundrat lite på d där. Varför kan man inte ha en fast fasvänd "talspole"? Dubbla effeketen, och ingen tung permanentmagnet lixom

För att kraften blir proportionell mot strömmen i kvadrat, dvs den kommer att bli riktad åt samma håll oavsett vilket håll strömmen går.

Det blir rätt mycket dist då, om man säger. :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

1947

Inläggav 1947 » 2007-06-14 21:13

Jag minns i gamla röradioapparater som man plockade sönder fanns det högtalare som hade elektromagneter. Det var nog ganska vanligt ett tag. En såndär radio som man rattade in "Radio Luxemburg 208 meter mediumwave your station of the stars" på kvällarna och lyssnade på Beatles, Hollies osv.

Användarvisningsbild
Dellstig

Inläggav Dellstig » 2007-06-15 09:54

Hej!

Element med fältspole betingar ju en förmögenhet i t.ex Japan.
Jag har för mig att även Bo Hansson håller på med något ditåt på sin 4"? Vill minnas något sådant från någon av mina samtal med honom.

Allt skumt går ju att sälja till Japaner...

mvh

Martin

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-06-15 10:20

Förr i tiden var fältspole enda sättet att på ett enkelt och relativt billigt sätt få till lite magnetism i högtalaren.
Nuförtiden används det väl främst av entusiaster för att uppnå starkare megnetfält än vad som är praktiskt möjligt med permanentmagneter och fullständigt mätta järnkretsen så att strömen i talspolen inte skall kunna modulera magnetens fält. Frågan är dock om inte Scan Speaks SD-2 (och liknande lösningar från andra) är tillräckligt bra?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Återgå till Teknikforum