Harmonix TU666ZX Beautone Apparatfot

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-06-19 19:34

Vad menar du med "i din bransch" eller hur du uttryckte dig? Specificera tack!
Mitt minne är blott ett minne numera.

Magnusjohansson

Re: Svar på kritiken

Inläggav Magnusjohansson » 2007-06-20 08:43

karamellkungen skrev:Jag heter egentligen Jonas Carlsson, det är mig ni ifrågasätter i denna tråd. Det smärtar mig att läsa att ni mer eller mindre idiot förklarar mig i denna tråd. Jag tycker det är väldigt tråkigt att många har väldigt förutfattade meningar. När jag testar utrustning för min arbetsplats räkning gör jag det för att hitta och rekommendera prylar i ALLA prisklasser. Harmonix produkter är inte för alla, utan för dem som vill ha det allra bästa av det vi/jag kunnat hitta. Självklart har man rätt att kritisera produkter som man inte tycker om, men att gå till direkta person angrepp tycker jag bara är sorgligt. Hur många av er har egentligen möjligheten att testa så mycket produkter som jag har? Skall också vara tydlig med att större delen av de produkter vi/jag testar inte hamnar i vårt sortiment för att de inte har den prestanda vi söker.
Det verkar vara väldigt lätt att sitta och vräka ur sig massa onödigheter när man sitter framför sin data, men hur många skulle våga säga det ni säger när ni inne i vår butik?

Bästa hälsningar

Jonas Carlsson

OK, då finns du ju i alla fall. :)

Men när du nu i efterhand läser det du skrivit om ett par fötter, tycker du på fullaste alvar att det låter rimligt.

Hur bra denna fot än nu må vara så tror jag även den får hålla sig inom naturlagarna.
Fan av Ino audio och DIY..

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-20 09:34

Jonas:
Du har självklart rätt att tycka vad du vill och även föra dina åsikter till torgs. Att många här betvivlar att det blir en skillnad när du ställer en DAC på dämpfötter är en annan sak.

Att testa saker och sedan verifiera resultaten är inte lätt. Om vi nu utgår från att du faktiskt upplevde en positiv skillnad, vad kan den ha berott på?

Första tanken är förstås, fötterna du ställde lådan på. Men, det är ju inte den enda skillnaden, eller hur? Fötterna tar plats. Apparaten står helt plötsligt några centimeter högre upp, fanns det vid testtillfället någon förstärkare eller liknande på hyllan under? Den kanske strålade ut ett fält som påverkade DAC´en?

Sladdarna som är kopplade till DAC´en, var dom orienterade på samma sätt hela tiden?

Något annat du ändrade på under testproceduren?

Sedan kan man ju fundera på hur en konstruktör av en DAC gör en konstruktion som uppenbarligen är så känslig för sin omgivning. En kompetent utförd konstruktion påverkas inte av vare sig EMC eller vibrationer.

Har du kontaktat konstruktören för att få en möjlig förklaring? Vad är dennes syn på saken?

Jag är medveten om att du inte arbetar på ett forskningsinstitut utan i en affär som säljer hifi-grejor. Men kan du i en blindtest i butik verifiera de resultat som du redovisar? För samma peng som du/ni önskar för apparatfötterna kan man plocka ihop en ganska duglig anläggning.... Kan du till en kund faktiskt påvisa de förbättringar som du hävdar?

/ B

Föregående

Återgå till Teknikforum