Hur bygger man bra lofi?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-06-20 20:26

Svante - jag skulle vilja få med det där du skrev i en annan tråd om "mer än 12 faktorer så blir det en konst" eller hur det nu var...! :)

På en mer avancerad nivå kanske man kan använda ett intuitivt tänkande - mer kunskapsorienterat fast ändå outtalat - för att bemästra eller laborera med många faktorer. Det kanske blir för otympligt att hantera på vanligt sätt? Kanske användbart i en slags mock-up eller prototypfas.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2007-06-21 08:07

En kompis till mej jobbade för många år sen på Ericsson och konstruerade telefoner (det här var för mobiltelefonens genombrott, så det betraktades som rätt öken att hålla på med sånt :lol: ). Han konstruerade mikrofonen till en högtalande telefon, ja, själva kapseln köptes in, men kaviteten bakom denna ("lådan" säger vi som håller på med högtalare) skulle anpassas i volym till mikrofonkapseln för att få önskad frekvensgång. Men kapslarna var rätt olika så det blev en anordning som, i produktionen, mätte frekvensgången hos kapseln kontinuerligt samtidigt som kaviteten bakom ändrades i volym med nåt slags anordning. När frekvensgången blev den rätta avbröts processen och mikrofonen var klar för montering.

Det blev t.o.m. patent på den anordningen!

Så det görs uppenbarligen en hel del på apparater som vi HiFi-dårar tycker är oviktiga :wink:

JohanR

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-06-23 15:44

phloam skrev:Svante - jag skulle vilja få med det där du skrev i en annan tråd om "mer än 12 faktorer så blir det en konst" eller hur det nu var...! :)

På en mer avancerad nivå kanske man kan använda ett intuitivt tänkande - mer kunskapsorienterat fast ändå outtalat - för att bemästra eller laborera med många faktorer. Det kanske blir för otympligt att hantera på vanligt sätt? Kanske användbart i en slags mock-up eller prototypfas.

Jo, jag har fått intrycket att det är just så som lofi byggs, typiskt. Man provar och ser hur det blir, helt enkelt. Här tror jag att enkla simuleringsverktyg kan göra underverk, faktiskt. Det kostar ju inte mer att sätta diskanten 3 cm högre upp, men det kan göra en hel del för ljudet om man bara vet att man ska göra det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-06-23 15:48

RJohan skrev:En kompis till mej jobbade för många år sen på Ericsson och konstruerade telefoner (det här var för mobiltelefonens genombrott, så det betraktades som rätt öken att hålla på med sånt :lol: ). Han konstruerade mikrofonen till en högtalande telefon, ja, själva kapseln köptes in, men kaviteten bakom denna ("lådan" säger vi som håller på med högtalare) skulle anpassas i volym till mikrofonkapseln för att få önskad frekvensgång. Men kapslarna var rätt olika så det blev en anordning som, i produktionen, mätte frekvensgången hos kapseln kontinuerligt samtidigt som kaviteten bakom ändrades i volym med nåt slags anordning. När frekvensgången blev den rätta avbröts processen och mikrofonen var klar för montering.

Det blev t.o.m. patent på den anordningen!

Så det görs uppenbarligen en hel del på apparater som vi HiFi-dårar tycker är oviktiga :wink:

JohanR

Kuligt.

En arbetskamrat skulle en gång samla in en massa data på telefonprat, och för att få lite koll på utrustningen så köpte han in en massa telefoner som försökspersonerna fick. Telefonerna var typgodkända och där finns bla krav på tonkurvan. Det visade sig dock att tonkurvan var hemskt mycket annorlunda än vad typgodkännandet sade. De var uppenbarligen inte lika noga i produktionen som när de gjorde exemplaret som skickades in för typgodkännande. Det hade visst något med hur noga mikrofonen passades in i luren.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-23 15:56

Så funkar typgodkännanden.

I bilindustrin måste man ju klara vissa ljuskrav, vilket gör att man i förväg väljer ut ett antal glödlampor med lite olika egenskaper. Sedan är det bara att byta glödlampa i reflektorn till ljuskraven uppnås.

Hur troligt är det att just din bil fått en glödlapa med glödtråden precis så att reflektorn agerar enligt typgodkännandet?

Användarvisningsbild
lilltroll

Re: Hur bygger man bra lofi?

Inläggav lilltroll » 2007-06-26 02:36

Svante skrev:Ja, detta är visserligen inte om bra hifi, men jag lägger tråden här ändå.

Alltså, om designkraven är sådana att det inte går att bygga hifi, säg att man ska göra en högtalare till en laptop (den som sitter inbyggd alltså) eller en 3 deciliters högtalare att till mp3-spelaren.

Vilka designmål ska man ha då? Jag inbillar mig att eftersom det inte finns någon djupbas, så vill man kanske ha en liten bulle i tonkurvan vid nästanlåga frekvenser. Om man begränsar tonkurvan neråt, ska man då avsiktligen begränsa den även uppåt för att få "balans"?

Det här är en sån där ingenjörsmässigt ganska rolig frågeställning tycker jag, där man måste hitta en kompromiss som blir "så bra som möjligt".

Så, är det någon som har labbat med lofi?

Tror inte den där puckeln vid nästan-låga frekvenser är någon bra idé alls. Tyvärr så kan man inte räkna med några låga Qts värden på de billiga lofi-elementen, så den frekvens där högtalaren i serie med den akustiska kapacitansen får sin resonansfrekvens blir lätt pucklig - och inte är det vid 80-110 Hz.
Sen tror jag det är bättre att sänka fp, än att försöka hitta en butterworth lösning om fs är hög.
Men som sagt - det ska vägas mot många olika saker.
Beach 2010 - Nyårslöftet - ehh ingen kommentar
* * * * * * * * * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-06-27 16:27

Svante skrev:
phloam skrev:Svante - jag skulle vilja få med det där du skrev i en annan tråd om "mer än 12 faktorer så blir det en konst" eller hur det nu var...! :)

Jo, jag har fått intrycket att det är just så som lofi byggs, typiskt. Man provar och ser hur det blir, helt enkelt. Här tror jag att enkla simuleringsverktyg kan göra underverk, faktiskt. Det kostar ju inte mer att sätta diskanten 3 cm högre upp, men det kan göra en hel del för ljudet om man bara vet att man ska göra det.

Problemet (för mig) är då att inte ha rätta värden att mata in, kanske att man vet hur stort elementet är och antal ohm men inte q-värden eller nånting sånt. Om det fanns nåt sätt att uppskatta ungefär, nån mall eller nåt...?

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-06-28 00:35

Aha, det verkar som om du söker en super-tumregel. :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-06-28 08:27

phloam skrev:
Svante skrev:

Problemet (för mig) är då att inte ha rätta värden att mata in, kanske att man vet hur stort elementet är och antal ohm men inte q-värden eller nånting sånt. Om det fanns nåt sätt att uppskatta ungefär, nån mall eller nåt...?

Ah, nu skrev jag iofs simuleringsverktyg, det som kanske behövs (speciellt i lofi-fallet) är nog en mätning i stället. Men det är ju inte svårt numera det heller. En laptop och en billig elektretmikrofon räcker ju långt i det här fallet. Och vill man simulera så kan man ju mäta upp parametrarna på elementet.

Föregående

Återgå till Teknikforum